PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Environmentální výchova - MZ340P552
Anglický název: Environmental education
Český název: Environmentální výchova
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Vysvětlení: vyučováno každoročně od 2021/22
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.
Neslučitelnost : MZ340P553
Anotace
Kurz je určen především studentům učitelství biologie a/nebo geografie se zaměřením na vzdělávání, plně otevřen je i studentům učitelství dalších předmětů, případně dalším zájemcům. Jeho cílem je poskytnout základní informace o environmentální výchově, představit hlavní přístupy, aktuální otázky a výzvy i výzkumná témata a především připravit budoucí učitele pro praktickou realizaci průřezového tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu.
Poslední úprava: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (10.02.2023)
Literatura

Činčera, J. (2007): Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido, Brno.

Činčera, J. a kol. (2016): Environmentální výchova z pohledu učitelů. Masarykova univerzita, Brno, 207 s.

Činčera, J., Kroufek, R. (2021): Metodika hodnocení environmentální gramotnosti žáků. Ministerstvo životního prostředí, Praha. 58 s.

Daniš, P. (2016): Děti venku, v přírodě: ohrožený druh? Ministerstvo životního prostředí, Praha, 74 s.

Krajhanzl, J. (2014): Psychologie vztahu k přírodě a k životnímu prostředí. Lipka, Brno, 200 s.

Máchal, A. (2012): Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Lipka, Brno, 284 s.

Matějček, T. (2007): Střediska ekologické výchovy a jejich úloha v geografickém vzdělávání. Geografické rozhledy, 16, č. 3, s. 8–9.

Matějček, T. (2009): Environmentální výchova v současné škole. Geografické rozhledy, 19, č. 1, s. 12–13.

Matějček, T. (2007): Ekologická a environmentální výchova. Učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle RVP pro základní vzdělávání. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha, 52 s.

Pastorová, M. a kol. (2011): Doporučené očekávané výstupy: Environmentální výchova v základním vzdělávání – metodická podpora. VÚP, Praha, 76 s. (dostupné z http://vuppraha.cz)

Rubáš, D., Matějček, T. (2024): Potenciál konceptu sense of place v geografickém vzdělávání. Geografické rozhledy, 33(3), 26–29.

Štorch, E. (1928): Dětská farma. (dostupné z http://terezanet.cz/detail/cz/detska-farma-eduarda-storcha-jako-e-kniha)

Vlašín, M., Ledvina, P., Máchal, A. (2012): Desatero domácí ekologie. ZO ČSOP Veronica, Brno. (dostupné z: veronica.cz/publikace-ke-stazeni?i=81)

Články z z Geografických rozhledů lze zdarma stáhnout na https://geograficke-rozhledy.cz/archiv

Na stránkách https://mzp.cz/cz/environmentalni_vzdelavani_poradenstvi jsou volně ke stažení práce Činčery a kol. (2016), Činčery a Kroufka (2021)

 

Poslední úprava: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (18.02.2024)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast na výuce, splnění dílčích úkolů, které budou konkretizovány vyučujícím na úvodní hodině.

V případě potřeby může výuka a/nebo splnění zápočtu proběhnout distanční (a/nebo on-line) formou.

Poslední úprava: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (18.02.2024)
Sylabus
  1.                 Základní pojmy, zdroje informací

    2.                Specifika ekologické a environmentální výchovy (dále jen EV)

    3.                Cíle a výukové prostředky EV

    4.                EV ve školách, legislativní rámec EV

    5.                EV jako průřezové téma RVP

    6.                Doporučené očekávané výstupy EV

    7.                Příklady dobré praxe EV na školách

    8.                Výukové prostředky EV

    9.                Mimoškolní EV, organizace zaměřené na EV.

    10.             Ekologický výukový program jako specifická forma EV

    11.             Hodnocení výsledků EV. Environmentální gramotnost

    12.             Vývoj a významné osobnosti EV

    13.             Základy ekopsychologie. Environmentální etika.

Poslední úprava: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (18.02.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK