|
|
|
||
Cílem předmětu je představit proměny geografie od jejího etablování v moderní vědní obor v 19. století po současnost. Svým zaměřením předmět umožňuje studentům na příkladu hlavních etap, resp. klíčových paradigmat pochopit podstatu proměn předmětové orientace geografie na pozadí vývoje systému věd i v měnících se časoprostorových a společenských kontextech.
V kurzu jsou představeny proměny nejen obsahu (výzkumná témata a problémy) a klíčových geografických konceptů (region, místo, krajina, měřítko ad.), převažující metodologické přístupy bádání, ale i stěžejní osobnosti a “školy” světové a české geografie. Obsah předmětu je koncipován s ohledem na požadavky SZZK v navazujících magisterských studijních programech učitelství geografie. Absolvování předmětu by mělo studentům usnadnit zpracování závěrečných prací, hlavně obecných - teoretických a metodologických - východisek práce, a přípravu k SZZK. V průběhu předmětu jsou uplatněny převážně prvky distančního vzdělávání. Důraz se klade na samostudium a kritické čtení textů uvedených k jednotlivým lekcím v SIS. Porozumění textům se ověřuje formou individuálních dílčích výstupů studentů (např. anotace, myšlenkové schéma, poster, prezentace). --- Absolvent kurzu: - rozlišuje mezi pojmy historie geografie a dějiny geografického myšlení - umí vlastními slovy představit různé zdroje informací o dějinách geografického myšlení - rozumí pojmům: objekt a předmět studia, paradigma, vědecká revoluce - na časové ose umí schematicky vymezit klíčové etapy a mezníky změn myšlení v geografii a tyto zařadit do kontextu společenských změn - rozlišuje vnější rámce a vnitřní podmíněnosti změn geografického myšlení - rozumí pojmu geografický / environmentální determinismus - umí vlastními slovy vysvětlit podstatu jednoho z klíčových geografických konceptů – regionu - rozlišuje mezi jednotlivými školami tradiční regionální geografie a jejich přístupy - zná klíčové postavy tradiční RG - umí vysvětlit základní rozdíl mezi idiografickými a nomotetickými přístupy - rozumí pojmu geografický posibilismus, milieu, tzv. vlastivědné schéma - umí vlastními slovy vysvětlit podstatu změn geografického myšlení v poválečném období a specifikovat příčiny změn - zná klíčové postavy a díla humánní geografie 50. a 60. let - diskutuje přínos tzv. kvantitativní revoluce geografii a české sociální geografii - rozumí pojmu teorie, pozitivismus, zákonitost, pravidelnost, opakovatelnost, geografická organizace společnosti --- Objekt a předmět studia geografie, postavení geografie v rámci ostatních věd, vnitřní struktura disciplíny. Vývoj vědy a vývoj geografického myšlení. Popisná regionální geografie (klasifikace geografických informací, geografický determinismus). Prostorová věda (kvantitativní revoluce, nomotetická versus idiografická geografie). Post-pozitivistické přístupy (kritika pozitivismu, multiparadigmatičnost a pluralita přístupů, role subjektu – kritická teorie, pozitivní, kritická a normativní úloha geografie, aktér versus struktura). Vybrané klíčové pojmy (prostor, region, místo, krajina, absolutní a relativní prostor a vzdálenost, časoprostorová difuze, roztahování a smršťování, regionalizace a územní typologie, globalizace a globální jevy) a vybrané pravidelnosti (vnitřní uspořádání města – Chicagská škola, pravidlo velikostního uspořádání měst, teorie centrálních míst, geografická organizace reality …). Obsah a forma geografického vzdělávání (podstatné aspekty, tvorba učebnic, moderní výuka moderní geografie moderního člověka). Poslední úprava: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
|
|
||
Povinná literatura: DANĚK, P. (2013): Geografické myšlení: úvod do teoretických přístupů. Masarykova univerzita, Brno, 171 s. GREGORY, D. et al. Eds. (2009): The dictionary of human geography, 5th Edition. Wiley-Blaskwell, Chichester, UK.
KOREC, P., RUSNÁK, J. (2018): Prístupy humánnej geografie – filozofia, teória, kontext. Univerzita Komenského, Bratislava, 239 s. MATLOVIČ, R., MATLOVIČOVÁ, K. (2015): Geografické myslenie. FHPV, PU v Prešove, Prešov, 321 s. Literatura uvedená u předmětu Dějiny myšlení v SG a RG v Moodle: https://dl2.cuni.cz/enrol/instances.php?id=768 ----- GARDAVSKÝ, V., HAMPL, M. (1982): Základy teoretické geografie. Praha, SPN. HOLLOWAY, S. L., RICE, S. P., VALENTINE, G. (eds.) (2003): Key Concepts in Geography. London, Sage Publications. JOHNSTON, R. J., SIDAWAY, J. D. (2004): Geography and Geographers. London, Hodder Arnold. HAGGETT, P. (1983): Geography: A Modern Synthesis. 3rd Edition. New York, Harper & Row Publishers. PAULOV, J. (1986): Spory o pozitivismus v súčasnej západnej geografii. Geografický časopis 38 (2-3), s. 260-273. SÝKORA, L. (ed.) (1993): Teoretické přístupy a vybrané problémy v současné geografii. Praha, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje PřF UK. JOHNSTON, R.J., GREGORY, D., SMITH, D.M. (1994 či novější vydání): The Dictionary of Human Geography. Oxford, Blackwell. Sociologické školy, směry, paradigmata (1994). Praha, SLON (popř.: Velký sociologický slovník (1996). Praha, Karolinum.). HAMPL, M. (1998): Realita, společnost a geografická organizace: hledání integrálního řádu. Praha, PřF UK. HAMPL, M., DOSTÁL, P., DRBOHLAV, D. (2007): Social and Cultural Geography in the Czech Republic: Under Pressures of Globalization and Post-Totalitarian Transformation. Country Report. Social and Cultural Geography, Vol. 8, June 2007, No. 3, pp. 475-493. Poslední úprava: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
|
|
||
Zpracování 4 v průběhu semestru zadaných úkolů, které vycházejí z povinné literatury (Daněk 2013). Aktivní účast v diskuzi nad povinnou (a doporučenou) literaturou. --- Podmínky zápočtu:
Podmínky zkoušky:
Poslední úprava: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem geografického myšlení a vybranými geografickými koncepty. Úvod – specifikace předmětu, seznámení s obsahem kurzu a nároky k jeho splnění Teorie obecně a teorie v geografii (ilustrace na konkrétních příkladech) Vybrané klíčové pojmy v geografii. --- - Úvod: Proměny geografického myšlení jako vědecký problém - Tradice regionální geografie - Geografie prostorovou vědou - Post-pozitivistické přístupy ve společenských vědách a v geografii - Humanistické geografie – Behaviorální geografie - Radikální geografie – Marxistická geografie - Feministické geografie - Postmoderní geografie – Kulturní a prostorový obrat ve společenských vědách - Post-strukturalistické geografie – Geografie diference / různorodosti - Nová kulturní a nová regionální geografie - Česká sociální geografie v posttotalitním období - Reflexe tzv. nových geografií v české sociální a regionální geografii Poslední úprava: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
|