PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika geografie II - MZ340P27D
Anglický název: Geography Didactics II
Český název: Didaktika geografie II
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: 50
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MZ340P27B
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Tomáš Bendl, Ph.D.
doc. RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.
doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.
Prerekvizity : MZ340P27C
Anotace
Hlavním cílem didaktiky geografie je přispět k tomu, aby studenti získali způsobilost vyučovat zeměpisu na čtyřletých i osmiletých středních všeobecně vzdělávacích školách. Výuka je koncipována tak, aby studenti měli příležitost si osvojit určité vybrané profesní znalosti a dovednosti (viz sylaby).
Studium didaktiky geografie II. navazuje na výukový předmět didaktika geografie I. Studium je hodnoceno zápočtem (u jednooborového studia zkouškou), ukončeno je státní závěrečnou zkouškou.
Poslední úprava: Hanus Martin, doc. RNDr., Ph.D. (16.02.2024)
Literatura

ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika.  Grada, Praha

GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha.

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. 

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. (2008): Školní hodnocení žáků a studentů. Portál, Praha.

KÜHNLOVÁ, H. (2007): Život v našem regionu. Příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Nakladatelství Fraus, Plzeň, 74 s.

LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York.

LEAT, D. (1998) Thinking through geography. Cambridge: Chris Kington Publishing.

MANDÍKOVÁ, D., HOUFKOVÁ, J. a kol. (2013): Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti http://www.csicr.cz/getattachment/475d4a0d-856b-432d-ba8d-6f31c990e791

MARADA, M. (2006): Jak na výuku zeměpisu v terénu? Geografické rozhledy, 15, č. 3, s. 2–5.

MATĚJČEK, T. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání. Životní prostředí. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 48 s.

MATĚJČEK, T. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Biodiverzita a její ohrožení. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 40 s.

PASCH, M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.

PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha

PIKE, G., SELBY, D. (1994): Globální výchova. Nakl. Grada, Praha.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2004-2008): Čtení v hodinách zeměpisu (1.-7. díl). Geografické rozhledy, 13-18. roč.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2007): Model maturitní zkoušky z pohledu geografů (1. díl). Geografické rozhledy, 16, č. 3, s. 19–20.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 184 s.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2010): Ilustrační maturitní test ze zeměpisu: značka nejvyšší kvality? Geografické rozhledy, 20, č. 2, s. 18–20.

ŘEZNÍČKOVÁ, D., MATĚJČEK, T. (2014): Učební úlohy ve výuce geografie. Praha, Nakladatelství P3K, 96 s.

SLAVÍK, J. (1999): Hodnocení v současné škole. Portál, Praha.

WILIAM, D., LEAHYOVÁ, S. (2015): Zavádění formativního hodnocení. Learning Sciences International/ EDULAB, Praha.

Dokumenty

Rámcové vzdělávací programy pro základní a gymnaziální vzdělávání, VUP Praha

Deklarace (charty) Komise geografického vzdělávání Mezinárodní geografické unie (IGU CGE), viz https://www.igu-cge.org/charters/

Učebnice zeměpisu včetně pracovních sešitů vydané v Nakladatelství ČGS, Fraus, Moby Dick

Časopisy

Geografické rozhledy: relevantní články k výuce školní geografie, viz https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv;

aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni ve výuce, písemné podklady ze seminářů

Poslední úprava: Hanus Martin, doc. RNDr., Ph.D. (16.02.2024)
Sylabus -

Studium didaktiky geografie II. navazuje na výukový předmět didaktika geografie I. Studium předmětu je hodnoceno zkouškou, celé učitelské studium je ukončeno státní závěrečnou zkouškou.

 
Cíle předmětu
Hlavním cílem didaktiky geografie je přispět k tomu, aby studenti získali způsobilost vyučovat zeměpisu na čtyřletých i osmiletých středních všeobecně vzdělávacích školách. Vyučování zeměpisu vnímáme jako formu výchovy (včetně vzdělávání) a činnost učitele jako vytváření podmínek pro učební aktivity žáků v duchu pedagogického konstruktivismu. Didaktická témata a úkoly z nich vyplývající jsou prezentována a cvičena v širším kontextu geograficko-didakticko-pedagogicko-psychologickém.
Tříhodinový blok výuky je koncipován tak, aby studenti měli příležitost procvičovat a osvojit si zejména tyto znalosti a dovednosti:
1. věcně správně používat odborný (didakticko-pedagogicko-geografický) jazyk;
2. koncipovat výukový předmět v kontextu hlavních požadavků strategických a kurikulárních dokumentů, dosaženého geografického poznání, vzdělávacích potřeb žáků určitého věku, národních tradic i podnětů ze zahraničí;
3. znát možné alternativní přístupy k výuce zeměpisu a dokázat použít ty z nich, které jsou adekvátní konkrétním výukovým podmínkám;
4. formulovat klíčové teze (generalizace) a pojmy jednotlivých geografických témat; formulovat operativní cíle, které dokládají určitou míru porozumění a využívání stanovených tezí; formulovat hierarchickou strukturu relevantních výukových cílů, které směřují k celkovému rozvoji osobnosti žáků;
5. aplikovat konstruktivistický model při vlastní výuce vybraného tématu v rámci mikrovyučování;
6. klást relevantní otázky a úkoly různého typu a funkce; při jejich plánování vycházet z cílů hodiny,  při zadávání úkolů spojených s využíváním různých typů map, fotografií, grafů, tabulek prokázat geografický způsob uvažování;
7. motivovat k učení se zeměpisu i vzbudit hlubší zájem žáků o geografii;
8. znát rozmanité metody a techniky výuky zeměpisu a jejich podmíněnost s cíli výuky, dokázat je využít v kontextu zvolených výukových cílů a konkrétních podmínek výuky, zvláště pak metody přispívající ke kritickému a tvůrčímu myšlení žáků a k procvičování oborových i obecných dovedností;
9. participovat na výuce mezioborových témat tak, aby byl zřejmý specifický přístup a přínos geografie;
10. zvolit relevantní kritéria hodnocení a podle nich posuzovat výkony žáků i vlastní činnosti, proces vyučování/učení, studijní a výukové prostředky a nástroje hodnocení. Provádět pedagogickou reflexi, znát "kvality" různých forem hodnocení a jejich použití dokázat obhájit;
11. znát trendy v geografickém vzdělávání v Česku i v zahraničí, dokázat vysvětlit příčiny i důsledky klíčových problémů geografického vzdělávání v Česku;
12. chtít a umět se svobodně a odpovědně (v roli učitele zeměpisu) rozhodovat v rámci autonomní školy, mít zájem podílet se na odborných diskusích o různých otázkách geografického vzdělávání.

Obsahové zaměření jednotlivých přednášek a seminářů:
Přednášky a semináře jsou zacíleny na praktické uplatnění oborově didaktických přístupů a zásad ve výuce zeměpisu napříč fyzickogeografickými, sociálněgeografickými i regionálněgeografickými tématy: Geografické otázky jako nástroj podporující i hodnotící geografické myšlení žáků; Různé typy geografických testů: jejich tvorba a hodnocení; Strategie rozvoje geografického myšlení; Metody a techniky podporující oborové čtení a rozvoj klíčových kompetencí; Fotografie a videa jako prostředky podporující myšlení; Geografie a digitální gramotnost; Cílený rozvoj postojů žáků ve výuce zeměpisu; Procvičování výkladu a vysvětlení fyzickogeografických jevů a procesů; Kriteriální hodnocení učebnic zeměpisu; Terénní výuka – shrnutí koncepcí a různých přístupů; Přehodnocení osobní koncepce výuky zeměpisu.

Požadavky ke zkoušce:
Účast na tříhodinových seminářích (75 %), odevzdání písemných prací podle zadání.

Odkaz na kurz v Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=709 (kurz MZ340P27B Didaktika geografie II)

Zápis sebe sama do kurzu – heslo: „geografickevzdelavani


Požadavky ke státní závěrečné zkoušce (viz web KSGRR)

Poslední úprava: Hanus Martin, doc. RNDr., Ph.D. (16.02.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK