|
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. (19.03.2019)
Obsahové zaměření lekcí je následující: Geografické vzdělávání v národním a mezinárodním kontextu, jeho tradiční a perspektivní pojetí. Osobní koncepce výuky zeměpisu a jeho ne-vědomá východiska. Didaktická analýza vybraných socioekonomických a regionálních témat. Výběr a pojetí obsahu na základě klíčových myšlenek (generalizací) a pojmů. Aplikace konstruktivistického modelu učení do výuky zeměpisu. Průřezové činnosti žáků (obecné i oborové) a příklady jejich procvičování. Metody a formy výuky procvičující geografický způsob uvažování vč. kritického a tvůrčího myšlení. Mikrovyučování - prostředek aplikace a ověření dosaženého odborného poznání i profesních dovedností vč. pedagogické reflexe a sebereflexe. Zápočtové úkoly se odevzdávají do kurzu v Moodle: MZ340P27A Didaktika geografie I (http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2252). Heslo pro samostatný zápis studentů: "geografickevzdelavani". |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. (19.03.2019)
Literatura: ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika. GRADA, Praha. GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York. MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., HANUS, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika MŠMT, Praha. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/ PASCH M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha. PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2002): Tvorba evaluačních geografických standardů. In. Balej, M., Peštová, J. (eds.): Vzdělávání zeměpisem. ČGS, UJEP v Ústí nad Labem, s. 30-38. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2005): Jak uchopit téma "polární oblasti" ve výuce zeměpisu. Geografické rozhledy, 15(2), 14 a 19. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia z pohledu geografie. Geografické rozhledy, 16, č. 2, s. 19 a 20. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2013): Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy, 23(1), 12–15.
Geografické rozhledy: relevantní články k výuce školní geografie, viz https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv; aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni ve výuce, písemné podklady ze seminářů |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. (02.10.2021)
Požadavky k zápočtu (zimní semestr): Účast na tříhodinových seminářích (75 %) vedení portfólia písemných prací Zápočtové úkoly: Studenti plní zápočtové úkoly dle zadání ve výuce. Každý zápočtový úkol je bodován. Možnost opravy úkolu je pouze u Mikrovyučování
Zápočtové úkoly pro jednooborové studium (pro získání zápočtu je nutné dosáhnout alespoň 70 % z maximálního počtu bodů, tj. min. 70 bodů ze 100 možných s tím, že za každý úkol student získá alespoň 3 body. Tzn. student odevzdá každý požadovaný úkol včas a v dostatečné kvalitě. • Přínos zeměpisu pro všeobecné vzdělávání 12./14.10. – 10 bodů • Profesní vidění učitele – do 29.10. – 10 bodů • Mapové dovednosti – do 14.11./16.11. – 10 bodů • Myšlení v souvislostech – do 21.11./23.11. – 10 bodů • Strategie rozvoje geografického myšlení – 28.11./30.11. – 10 bodů • Mikrovyučování – reflexi vč. případné opravy student nahraje do Moodlu nejpozději do 7 pracovních dní po prezentaci svého mikrovyučování – max 50 bodů (40 bodů při písemné opravě, 30 bodů při opakování výstupu, 20 bodů při písemné opravě opakování)
Zápočtové úkoly pro dvouoborové + doplňující studium (pro získání zápočtu je nutné dosáhnout alespoň 70 % z maximálního počtu bodů, tj. minimálně 63 bodů z 90 možných s tím, že za každý úkol student získá alespoň 3 body. Tzn. student odevzdá každý požadovaný úkol včas a v dostatečné kvalitě. • Profesní vidění učitele – do 29.10. – 10 bodů • Mapové dovednosti – do 14.11./16.11. – 10 bodů • Myšlení v souvislostech – do 21.11./23.11. – 10 bodů • Strategie rozvoje geografického myšlení – 28.11./30.11. – 10 bodů • Mikrovyučování – reflexi vč. případné opravy student nahraje do Moodlu nejpozději do 7 pracovních dní po prezentaci svého mikrovyučování – max 50 bodů (40 bodů při písemné opravě, 30 bodů při opakování výstupu, 20 bodů při písemné opravě opakování)
Zápočtové úkoly se odevzdávají nepozději do stanoveného data do kurzu v Moodle: MZ340P27A Didaktika geografie I (http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2252). Heslo pro samostatný zápis studentů: "geografickevzdelavani". Požadavky ke státní závěrečné zkoušce (viz web KSGRR). |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. (19.03.2019)
Studium didaktiky geografie I. navazuje na vědomosti a dovednosti osvojené v bakalářském studiu geografie zaměřené na vzdělávání, zejména na výukové předměty Teorie a praxe geografického vzdělávání a Terénní cvičení pro učitele. Didaktika geografie I pak přímo navazuje na didaktiku geografie II a pedagogické praxe ve 4. a 5. ročníku. Studium je hodnoceno zápočtem, ukončeno je státní závěrečnou zkouškou. |