PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Biochemie pro ŽP - MO550P88
Anglický název: Biochemistry for IES
Český název: Biochemie pro ŽP
Zajišťuje: Ústav pro životní prostředí (31-550)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Radek Indra, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Radek Indra, Ph.D.
Anotace -
Přednáška určena primárně studentům oborů Ochrana životního prostředí a Sociální epidemiologie. Přednáška pokrývá celou oblast obecné biochemie a základních metabolických dějů. Důraz kladen na pochopení provázanosti dějů pro chod buňky a život organismus s přihlédnutím na lidské choroby a životní prostředí.
Poslední úprava: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
Literatura -

Prezentace z přednášek jsou postačující materiály ke zkoušce. Pro rozšíření informací k dispozici

Skripta

Sofrová a kolektiv: Biochemie základní kurz (UK, 2009)

Učebnice

M. Kodíček, O. Valentova, R. Hynek: Biochemie: chemický pohled na biologický svět (VŠCHT, 2015)

D. Voet, J.G. Voet: Biochemistry (Wiley, 2011) / Biochemie (Victoria Publishing, 1996)

Poslední úprava: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -

Zkouška je ústní, písemná nebo kombinovaná na základě dohody na úvodní přednášce v rozsahu odpřednášené látky. Otázky jsou losovány ze seznamu otázek, který je poskytnut studentům v průběhu semestru.

Poslední úprava: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (04.10.2021)
Sylabus -

1. Prokaryotické a eukaryotické buňky - složení a význam buněčných komponent

2. Aminokyseliny - rozdělení a chemické vlastnosti. Peptidy a proteiny - peptidová vazba, rozdělení, struktura a funkce

3. Enzymy - klasifikace, rychlost enzymové reakce, enzymová inhibice, mechanismus enzymové katalýzy

4. Monosacharidy - rozdělení a fyzikálně-chemické vlastnosti. Disacharidy. Polysacharidy - strukturní a zásobní význam. Deriváty cukrů

5. Nukleové kyseliny - stavební složky nukleových kyselin, význam nukleotidů

6. Lipidy - mastné kyseliny a další třídy lipidů. Buněčná membrána - složení a význam

7. Membránový transport - pasivní a usnadněná difuze, aktivní transport. nemoci spojené s poruchou transportu

8. Klasifikace organismů podle zdrojů energie. Makroergické sloučeniny. Fotosyntéza - světelná a temná fáze. Dýchací řetězec a tvorba ATP

9. Metabolismus jednoduchých sacharidů - glykolýza, kvašení, pyruvátdehydrogenasový komplex, glukoneogenese. Diabetes mellitus

10. Citrátový a glyoxalátový cyklus. Pentosafosfátová dráha metabolismu sacharidů. Metabolismus glykogenu a škrobu

11. Metabolismus triacylglycerolů, syntéza a degradace mastných kyselin. Štěpení lipidů jako zdroj vody

12. Buněčný cyklus, replikace a transkripce DNA. Poškození DNA a jejich opravy

13. Buněčný kód, proteosynthesa, posttranslační modifikace proteinů a jejich směřování. Degradace proteinů, močovinový cyklus

14. Hemoproteiny - syntéza hemu, hemoglobin a transport kyslíku. Efekt těžkých kovů na metabolismus buňky. Fixace dusíku

Poslední úprava: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (04.10.2021)
Výsledky učení

1.       Student popíše stavbu a význam jednotlivých buněčných komponent buněk

2.       Student klasifikuje aminokyseliny a popíše jejich obecné vlastnosti

3.       Student klasifikuje proteiny na základě struktury a funkce

4.       Student popíše třídy enzymů a mechanismy, jimiž enzymy urychlují reakce

5.       Student umí stanovit rychlost enzymové reakce vykazující kinetiku Michelis-Mentenové

6.       Student umí vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými typy inhibice enzymu

7.       Student popíše stereoizomerii sacharidů a její význam

8.       Student dokáže rozdělit polysacharidy podle jejich významu

9.       Student dokáže popsat stavbu nukleotidu a jeho funkci

10.   Student popíše jednotlivé třídy lipidů a jejich význam pro stavbu buněčných membrán

11.   Student popíše způsoby transportu látek přes buněčnou membránu

12.   Student dokáže vysvětlit, v čem spočívá makroergičnost u makroergických sloučenin

13.   Student dokáže popsat základní děje, které probíhají při světelné fázi fotosyntézy, a vyjmenovat složky, které jsou pro to nezbytné

14.   Student popíše fixaci uhlíku v temné fázi fotosyntézy u C3, C4 a CAM rostlin

15.   Student umí vyjmenovat články dýchacího řetězce a popsat jejich význam pro tvorbu ATP

16.   Student dokáže popsat glykolýzu z pohledu vstupních a výstupních látek. Dokáže zároveň popsat změny, které probíhají

17.   Student umí vysvětlit, co je glukoneogeneze, a popsat rozdíly oproti glykolýze

18.   Student popíše způsoby odstranění pyruvátu za anaerobních a aerobních podmínek a enzymy za o zodpovědné

19.   Student popíše význam citrátové cyklu z pohledu zisku energie

20.   Student umí vysvětlit, co je glyoxalátový cyklus a jaké důsledky má jeho absence u živočichů

21.   Student umí nasyntetizovat glykogen z glukózy a popsat degradaci zásobních polysacharidů

22.   Student dokáže popsat význam pentosafosfátové dráhy

23.   Student popíše místa syntézy a degradace mastných kyselin a dokáže tyto děje popsat v krocích

24.   Student dokáže popsat buněčný cyklus

25.   Student popíše složky nezbytné pro replikace DNA a dokáže tento děj popsat

26.   Student popíše složky nezbytné pro transkripci DNA a dokáže tento děj popsat. Student zároveň popíše způsoby posttranskripční modifikace u eukaryotních organismů

27.   Student umí vysvětlit, co je genetický kód a jak souvisí s mutacemi

28.   Student popíše děje probíhající na ribozomu během translace proteinu

29.   Student popíše způsoby směřování proteinů do jednotlivých kompartmentů buňky

30.   Student popíše způsoby degradace proteinů a dokáže popsat močovinový cyklus z pohledu zdroje dusíku v jednotlivých krocích

31.   Student popíše místo syntézy hemu a výchozí látky pro tuto syntézu

32.   Student popíše stavbu hemoglobinu a způsob, jakým transportuje kyslík

33.   Student popíše fixaci dusíku z pohledu energetické náročnosti a popíše enzym zodpovědný za tuto fixaci včetně jeho výskytu v organismech 

Poslední úprava: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK