|
|
|
||
Přednáška určena primárně studentům oborů Ochrana životního prostředí a Sociální epidemiologie. Přednáška pokrývá celou oblast obecné biochemie a základních metabolických dějů. Důraz kladen na pochopení provázanosti dějů pro chod buňky a život organismus s přihlédnutím na lidské choroby a životní prostředí.
Poslední úprava: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
|
|
||
Prezentace z přednášek jsou postačující materiály ke zkoušce. Pro rozšíření informací k dispozici Skripta Sofrová a kolektiv: Biochemie základní kurz (UK, 2009) Učebnice M. Kodíček, O. Valentova, R. Hynek: Biochemie: chemický pohled na biologický svět (VŠCHT, 2015) D. Voet, J.G. Voet: Biochemistry (Wiley, 2011) / Biochemie (Victoria Publishing, 1996) Poslední úprava: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
|
|
||
Zkouška je ústní, písemná nebo kombinovaná na základě dohody na úvodní přednášce v rozsahu odpřednášené látky. Otázky jsou losovány ze seznamu otázek, který je poskytnut studentům v průběhu semestru. Poslední úprava: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (04.10.2021)
|
|
||
1. Prokaryotické a eukaryotické buňky - složení a význam buněčných komponent 9. Metabolismus jednoduchých sacharidů - glykolýza, kvašení, pyruvátdehydrogenasový komplex, glukoneogenese. Diabetes mellitus 12. Buněčný cyklus, replikace a transkripce DNA. Poškození DNA a jejich opravy 13. Buněčný kód, proteosynthesa, posttranslační modifikace proteinů a jejich směřování. Degradace proteinů, močovinový cyklus 14. Hemoproteiny - syntéza hemu, hemoglobin a transport kyslíku. Efekt těžkých kovů na metabolismus buňky. Fixace dusíku Poslední úprava: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (04.10.2021)
|
|
||
1. Student popíše stavbu a význam jednotlivých buněčných komponent buněk 2. Student klasifikuje aminokyseliny a popíše jejich obecné vlastnosti 3. Student klasifikuje proteiny na základě struktury a funkce 4. Student popíše třídy enzymů a mechanismy, jimiž enzymy urychlují reakce 5. Student umí stanovit rychlost enzymové reakce vykazující kinetiku Michelis-Mentenové 6. Student umí vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými typy inhibice enzymu 7. Student popíše stereoizomerii sacharidů a její význam 8. Student dokáže rozdělit polysacharidy podle jejich významu 9. Student dokáže popsat stavbu nukleotidu a jeho funkci 10. Student popíše jednotlivé třídy lipidů a jejich význam pro stavbu buněčných membrán 11. Student popíše způsoby transportu látek přes buněčnou membránu 12. Student dokáže vysvětlit, v čem spočívá makroergičnost u makroergických sloučenin 13. Student dokáže popsat základní děje, které probíhají při světelné fázi fotosyntézy, a vyjmenovat složky, které jsou pro to nezbytné 14. Student popíše fixaci uhlíku v temné fázi fotosyntézy u C3, C4 a CAM rostlin 15. Student umí vyjmenovat články dýchacího řetězce a popsat jejich význam pro tvorbu ATP 16. Student dokáže popsat glykolýzu z pohledu vstupních a výstupních látek. Dokáže zároveň popsat změny, které probíhají 17. Student umí vysvětlit, co je glukoneogeneze, a popsat rozdíly oproti glykolýze 18. Student popíše způsoby odstranění pyruvátu za anaerobních a aerobních podmínek a enzymy za o zodpovědné 19. Student popíše význam citrátové cyklu z pohledu zisku energie 20. Student umí vysvětlit, co je glyoxalátový cyklus a jaké důsledky má jeho absence u živočichů 21. Student umí nasyntetizovat glykogen z glukózy a popsat degradaci zásobních polysacharidů 22. Student dokáže popsat význam pentosafosfátové dráhy 23. Student popíše místa syntézy a degradace mastných kyselin a dokáže tyto děje popsat v krocích 24. Student dokáže popsat buněčný cyklus 25. Student popíše složky nezbytné pro replikace DNA a dokáže tento děj popsat 26. Student popíše složky nezbytné pro transkripci DNA a dokáže tento děj popsat. Student zároveň popíše způsoby posttranskripční modifikace u eukaryotních organismů 27. Student umí vysvětlit, co je genetický kód a jak souvisí s mutacemi 28. Student popíše děje probíhající na ribozomu během translace proteinu 29. Student popíše způsoby směřování proteinů do jednotlivých kompartmentů buňky 30. Student popíše způsoby degradace proteinů a dokáže popsat močovinový cyklus z pohledu zdroje dusíku v jednotlivých krocích 31. Student popíše místo syntézy hemu a výchozí látky pro tuto syntézu 32. Student popíše stavbu hemoglobinu a způsob, jakým transportuje kyslík 33. Student popíše fixaci dusíku z pohledu energetické náročnosti a popíše enzym zodpovědný za tuto fixaci včetně jeho výskytu v organismech Poslední úprava: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
|