|
|
| Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
![]() |
Rozvrh OŽP a.r. 2020.21 Hygiena.xlsx | Rozpis přednášek pro ak. rok 2020/2021 | RNDr. Jolana Tátosová, Ph.D. |
|
||
|
Předmět HYGIENA seznamuje studenty s hlavními aspekty vlivu faktorů životního a pracovního prostředí na zdraví člověka.
V historickém kontextu uvede studenty od základů hygieny až po aktuální problematiku účinků chemických látek i infekčních agens na zdraví člověka. Studenti se poutavou formou dozvědí o velkých epidemiích v historii, o nebezpečných haváriích a otravách, o jejich příčinách a o principech prevence před závažnými důsledky těchto situací. Osvojí si principy ochrany zdraví při práci, principy správného životního stylu a výživy. Získají informace o rizikových faktorech v životním i pracovním prostředí, potravinách i pitné vodě a o rizicích, které s příjmem kontaminovanou pitnou vodou i potravinami souvisejí. Získají tak přehled o důsledcích jejich účinků v podobě rozvoje chronických metabolických poruch i onkologických onemocnění. Osvojí si tak základní principy prevence poškození zdraví jak v pracovním prostředí, tak v běžném životě. POŽADAVKY k zápočtu/zkoušce. Součástí studijních požadavků k ústní zkoušce je vypracování kolektivní seminární práce na vybrané téma (ze seznamu témat, případně na vlastní téma dle zájmu, zaměření). Studenti spolupracují na vybraném tématu v průběhu semestru po dvojicích nebo trojicích. Termín odevzdání ke kontrole je začátek prosince, datum je upřesněno v úvodnu studia. Součástí ústní zkoušky je krátký rozhovor zkoušejících se studentem na vybrané a vypracované téma seminární práce. Poslední úprava: Bušová Milena, RNDr., CSc. (20.06.2023)
|
|
||
|
Základní literatura k přípravě ke zkoušce: Tuček a kol.: Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. 2 vyd. Praha: Karolinum, 2018. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. 216 s. ISBN 978-80-246-3932-1. Další vhodná literatura: Bencko,V. a kol.: Hygiena - učební texty k seminářům a praktickým cvičením. UK Praha, 2002, 204s. Poslední úprava: Bušová Milena, RNDr., CSc. (20.06.2023)
|
|
||
|
POŽADAVKY k zápočtu/zkoušce. Součástí studijních požadavků k ústní zkoušce je vypracování kolektivní seminární práce na vybrané téma (ze seznamu témat, případně na vlastní téma dle zájmu, zaměření). Studenti spolupracují na vybraném tématu v průběhu semestru po dvojicích nebo trojicích. Termín odevzdání ke kontrole je začátek prosince, datum je upřesněno v úvodnu studia. Součástí ústní zkoušky je krátký rozhovor zkoušejících se studentem na vybrané a vypracované téma seminární práce. Poslední úprava: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (08.03.2024)
|
|
||
|
Aktualizace pořadí přednášek: 05.11.25 3. 10. 2025 Úvod do studia, náplň, požadavky. Hygiena – historie, členění, prevence. Epidemiologie (dr. Bušová). 10. 10. 2025 Epidemie užívání tabáku (prof. Králíková). 17. 10. 2025 Znečištění prostředí v budovách (dr. Holcátová). 24. 10. 2025 Přírodní a syntetické drogy. Rizika užívání návykových látek (doc. Čabala). 31. 10. 2025 Význam vody pro zdraví. Druhy, zdroje, rizika (dr. Bušová). 7. 11. 2025 Epidemie zhoubných novotvarů. (dr. Holcátová). 14. 11. 2025 Rizikové faktory pracovního prostředí. Rizikové faktory v životním prostředí (dr. Horňáková). 21. 11. 2025 Voda, půda, odpady ((dr. Horňáková) 28. 11. 2025 Monitoring v prostředí (dr. Holcátová) 5. 12. 2025 Wastewater Based Epidemiologie (WBE) – využití odpadních vod k diagnostice. Technologie čištění odpadních vod (dr. Bušová). 12. 12. 2025 VÚV T.G.M Praha. Exkurze – technologie čištění komunálních odpadních vod v praxi (dr. Bušová). 19. 12. 2025 Závěr – konzultace (dr. Bušová). Pozn. Pořadí přednášek zde uvedených může být aktuálně změněno, změna bude včas oznámena. Poslední úprava: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (05.11.2025)
|
|
||
|
V předmětu Hygiena by studenti měli obsáhnout následujících výsledků učení: 1. Možnosti výuky v různých vzdělávacích institucích
2. Základy efektivní komunikace v ochraně zdraví a životních podmínek
3. Práce se žáky v úrovni preprimárního, primární, nižšího a vyššího sekundárního vzdělávání
4. Příklady aktivit a výukových materiálů
5. Psychologie ve vzdělávání v oblasti ochrany zdraví
6. Testování znalostí a dovedností žáků
7. Předmětové soutěže v oborech ochrany zdraví a životních podmínek.
8. Média a komunikace
9. Zdravotnické vzdělávání a osvěta širší veřejnosti
10. Konflikt s ekonomickými, demograficko-geografickými a geopolitickými aspekty
Poslední úprava: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (11.03.2025)
|
