Během této základní přednášky je ložisková geologie presentována jako nauka o neobnovitelných surovinových zdrojích. Série přednášek se věnuje problematice vzniku ložisek nerostných surovin a jejich vazbě k základním geologickým a geotektonickým procesům (ložiska a desková tektonika, typy ložisek v geologickém vývoji Země, ložiska spojená s magmatismem, metamorfózou, zvětráváním a sedimentací). Surovinové zdroje jsou systematicky presentovány rozdělením na základní tematické celky: rudy, energetické suroviny, průmyslové nerosty a horniny, stavební hmoty. Problematika nerostných surovin je doplněna o základy vyhledávání a průzkumu ložisek, výpočtu zásob a oceňování ložisek, přehled hlavních dobývacích a úpravnických metod, rekultivace území postižených těžbou, základní legislativa a ekonomiku nerostných surovin.
Poslední úprava: Přikryl Richard, prof. Mgr., Dr. (09.10.2020)
Basic course in economic geology of ore, non-metallic (industrial) and energetic materials. It is focused on their geology, genesis, mineralogy, world and local distribution, consumption trends and use in industry. Includes also review of prospecting, exploration and mining methods and of various aspects of mine reclamation and remediation.
Carr D.D., 1994. Industrial minerals and rocks. SMME, 1196 pp.
Evans A.M., 1993. Ore geology and industrial minerals. Blackwell Sci. Publ., 309 pp.
Poslední úprava: ZACHAR (01.05.2002)
Literatura
Evans A.M., 1993. Ore geology and industrial minerals. Blackwell Sci. Publ., 309 str.
Carr D.D., 1994. Industrial minerals and rocks. SMME, 1196 str.
Cuney M., Kyser K., 2008. Recent and not-so-recent developments in uranium deposits and implications for exploration. Miner. Asoc. Can. Short Course Vol. 39. 272 str.
Thomas, L.,2002. Coal geology. John Wiley and Sons. 384 str.
Dále přehledové články doporučené přednášejícími během výuky
Poslední úprava: Přikryl Richard, prof. Mgr., Dr. (09.10.2020)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky souhrnné: účast na praktických cvičeních, absolvování 3 dílčích testů v rámci cvičení, praktický test s určením vzorků, závěrečný písemný zkušební test
Požadavky k udělení zápočtu
- účast na praktických cvičeních - absolvování praktické poznávací části dle níže uvedených dispozic Zápočet je zaměřen hlavně na poznávací část - v rudní a nerudní části je třeba identifikovat minimálně po čtyřech vzorcích, v kaustobiolitech minimálně tři, každá část bude samostatně bodově ohodnocena (viz níže), k udělení zápočtu je třeba splnit každou část, v případě nesplnění některé části bude student opakovat poznávačku v plné šíři jen dané části. část rudní 6 vzorků, u kterých je třeba určit následující: A. surovina (např. Fe ruda) B. minerály rudní a žiloviny (název, chemický vzorec či slovně) C. typ ložiska (u předloženého vzorku) + hlavní ložiskové typy dané suroviny D. kovnatost bodové ohodnocení A. = 1 bod, B. = 2 body, C. = 2 body, D. = 1 bod, maximum 36 bodů, ke splnění rudní části třeba minimálně 20 bodů část nerudní 6 vzorků, u kterých je třeba určit následující: A. surovina (např. azbest) B. minerály (název, chemický vzorec či slovně, případně petrografické zařazení) C. typ ložiska (u předloženého vzorku) + hlavní ložiskové typy dané suroviny D. hlavní použití bodové ohodnocení A. = 1 bod, B. = 2 body, C. = 2 body, D. = 1 bod, maximum 36 bodů, ke splnění nerudní části třeba minimálně 20 bodů část kaustobiolitová 4 vzorky A. genetický typ (např. humit) B. stupeň prouhelnění C. petrografická charakteristika bodové ohodnocení A. = 2 body, B. = 2 body, C. = 1 bod, maximum 20 bodů, ke splnění kaustobiolitové části třeba minimálně 12 bodů
Zápočet proběhne v termínech zveřejněných v harmonogramu přednášky a vypsaných v SIS.
Požadavky ke zkoušce - udělený zápočet - absolvování tří dílčích testů v průběhu semestru (termíny konání budou oznámeny vždy na začátku semestru, proběhnou formou 15-minutového písemného testu v rámci cvičení) z následujících okruhů: (1) minerály a jejich chemické složení rudních surovin, (2) minerály a jejich chemické složení nerudních surovin, (3) terminologie a pojmy kaustobiolitů - absolvování závěrečného písemného zkušebního testu (50 otázek - odpovědi buď výběr z jedné či více správných možností nebo formulace vlastní odpovědi, doba trvání testu 120 minut, hodnocení testu - max. bodové hodnocení za otázku 5 bodů - konstrukce konečné známky z výsledků závěrečného písemného testu (váha 85 % v celkovém hodnocení) a z výsledků tří dílčích testů (váha 15 % v celkovém hodnocení): 90,00-100 % = výborně, 75,00-89,99 % = velmi dobře, 65,00-74,99 % = dobře, méně než 65,00 % = neprospěl(a)
Poslední úprava: Přikryl Richard, prof. Mgr., Dr. (10.10.2021)
Sylabus
1. Úvod - člověk - nerostné zdroje - životní prostředí. Definice základních pojmů. Přehled teorií vzniku ložisek a metod studia ložiskotvorných procesů.
2. Rudy: ložiska spjatá s bazickým, intermediálním a kyselým magmatismem. Ložiska pegmatitová.
4. Rudy: hydrotermální ložiska (pokračování), vulkanosedimentární a sedimentární ložiska. Ložiska metamorfogenní a vliv metamorfózy na koncentraci a redistribuci rudních složek.
5. Desková tektonika a ložiska nerostných surovin.
6. Kaustobiolity: Geneze ložisek kaustobiolitů.
7. Kaustobiolity: Ložiska kaustobiolitů České republiky
8. Netradiční energetické zdroje. Zdroje radioaktivních elementů.
9. Průmyslové nerosty a horniny: genetické typy nerud ložiska spojená s endogenními (magmatickými, metamorfními) procesy.
10. Průmyslové nerosty a horniny: genetické typy nerud ložiska spojená s exogenními procesy.
11. Průmyslové nerosty a horniny: stavební suroviny, netradiční ložiska, význam průmyslových nerostů a hornin v ČR
12. Vyhledávání a průzkum ložisek, základy úpravnictví, ekonomika nerostných surovin, legislativa.
Poslední úprava: Přikryl Richard, prof. Mgr., Dr. (19.01.2023)
Výsledky učení
1. Úvod – člověk – nerostné zdroje – životní prostředí. Definice základních pojmů. Přehled teorií vzniku ložisek a metod studia ložiskotvorných procesů.
Student bude schopen definovat základní pojmy související s nerostnými zdroji, ložisky a jejich environmentálními dopady.
Student bude umět popsat a porovnat různé teorie vzniku ložisek a vysvětlit metody studia ložiskotvorných procesů.
2. Rudy: ložiska spjatá s bazickým, intermediálním a kyselým magmatismem. Ložiska pegmatitová.
Student bude schopen popsat charakteristiky ložisek rud spjatých s bazickým, intermediálním a kyselým magmatismem, včetně jejich vzniku a typických minerálů.
Student bude umět vysvětlit geologické a geochemické procesy spojené s pegmatitovými ložisky a jejich ekonomický význam.
Student bude schopen klasifikovat různé typy hydrotermálních ložisek a popsat jejich vznik, minerální složení a geologický kontext.
Student bude umět vysvětlit procesy metasomatózy a jejich význam pro koncentraci a redistribuci kovů v hydrotermálních ložiskách.
4. Rudy: hydrotermální ložiska (pokračování), vulkanosedimentární a sedimentární ložiska. Ložiska metamorfogenní a vliv metamorfózy na koncentraci a redistribuci rudních složek.
Student bude schopen porovnat hydrotermální ložiska s vulkanosedimentárními a sedimentárními ložisky a vysvětlit jejich vznik a význam v geologických procesech.
Student bude umět popsat metamorfogenní ložiska a analyzovat vliv metamorfózy na koncentraci a redistribuci rudních složek.
5. Desková tektonika a ložiska nerostných surovin.
Student bude schopen vysvětlit vztah mezi deskovou tektonikou a vznikem ložisek nerostných surovin, s důrazem na procesy v subdukčních, konvergentních či divergentních zónách.
Student bude umět aplikovat teorii deskové tektoniky na analýzu distribuce ložisek v rámci geologických struktur různých měřítek.
6. Kaustobiolity: Geneze ložisek kaustobiolitů.
Student bude schopen vysvětlit genezi ložisek kaustobiolitů, včetně podmínek potřebných pro vznik uhlí, ropy a zemního plynu.
Student bude umět analyzovat procesy přeměny organické hmoty, které vedou k tvorbě kaustobiolitů.
7. Kaustobiolity: Ložiska kaustobiolitů České republiky.
Student bude schopen popsat hlavní ložiska kaustobiolitů v České republice, včetně jejich geologického kontextu a ekonomického významu.
Student bude umět analyzovat geochemické a geologické vlastnosti českých ložisek uhlí a ropy.
8. Netradiční energetické zdroje. Zdroje radioaktivních elementů.
Student bude schopen popsat netradiční energetické zdroje, jako jsou geotermální energie, biomasa a zdroje radioaktivních elementů.
Student bude umět vysvětlit principy těžby a využití radioaktivních surovin, jako jsou uran a torium, pro energetiku.
9. Průmyslové nerosty a horniny: genetické typy nerud ložiska spojená s endogenními (magmatickými, metamorfními) procesy.
Student bude schopen klasifikovat různé genetické typy ložisek nerud spojených s magmatickými a metamorfními procesy, jako jsou ložiska živec, křemen, grafit a jiné průmyslové minerály.
Student bude umět popsat geologické procesy, které vedou k vytvoření těchto ložisek a jejich využití v průmyslu.
10. Průmyslové nerosty a horniny: genetické typy nerud ložiska spojená s exogenními procesy.
Student bude schopen vysvětlit vznik nerudních ložisek spojených s exogenními procesy, jako jsou sedimentární procesy, zvětrávání a fluviální procesy.
Student bude umět popsat ložiska, která vznikají v důsledku těchto procesů, jako jsou ložiska písků, jílu, vápenců a dalších průmyslových nerostů.
11. Průmyslové nerosty a horniny: stavební suroviny, netradiční ložiska, význam průmyslových nerostů a hornin v ČR.
Student bude schopen popsat hlavní ložiska stavebních surovin v České republice a analyzovat jejich význam pro český průmysl.
Student bude umět identifikovat netradiční ložiska průmyslových nerostů a vysvětlit potenciál jejich možného využití v České republice.
12. Vyhledávání a průzkum ložisek, základy úpravnictví, ekonomika nerostných surovin, legislativa.
Student bude schopen aplikovat metody vyhledávání a průzkumu ložisek, včetně využití geofyzikálních a geochemických metod vhodných při vyhledávání nadějných indicií.
Student bude umět popsat základní metody úpravy a zpracování nerostů a analyzovat ekonomické, environmentální a legislativní aspekty těžby a využívání nerostných surovin.
Poslední úprava: Přikryl Richard, prof. Mgr., Dr. (30.01.2025)