Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Kachlík, CSc. (23.01.2023)
Terénní didaktický kurz probíhá v geologicky pestrém a vhodném terénu po dobu 7 dní v oblasti Barrandienu v bezprostředním okolí Prahy. Navazuje na přednášky a cvičení ze všeobecné geologie, mineralogie a petrologie. Rozvíjí praktické dovednosti, získané na cvičeních ve výše uvedených předmětech přímo v terénu.
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Kachlík, CSc. (06.05.2020)
Main principles of a geologist's field work are presented in this course. Principles of geological mapping are emphasized.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Kachlík, CSc. (26.10.2011)
Cílem kurzu je zvládnutí základních dovedností terénního geologa tj. orientace v terénu a mapě, poznávání hornin, měření různých strukturních prvků geologickým kompasem a samostatného sestavení geologické mapy a geologického řezu. Zároveň je student seznamován s možnostmi využití nabytých poznatků při výuce geologie na středních školách.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Kachlík, CSc. (23.01.2023)
Pouba, Z. (1959): Geologické mapování. Nakl. ČSAV Praha. 523.p.
Žák, J. Metody geologického výzkumu - elektronické materiály na http://web.natur.cuni.cz/ugp/main/staff/zak/mgv/
Chlupáč, I., Brzobohatý, R., Kovanda, J. and Stráník, Z., 2002. Geologická minulost České republiky. Akademia Praha.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Kachlík, CSc. (06.05.2020)
Pro udělení zápočtu je požadována aktivní účast na cvičení a odevzdání zkreslené geologické mapy a mapovací zprávy.
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Kachlík, CSc. (21.02.2024)
For the award of credit is required active participation in the couse and submission of manuscript of geological maps and mapping report.
Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Kachlík, CSc. (25.10.2019)
V první části kurzu se pod vedením instruktora se studenti v malých skupinách seznámí se základními typy hornin v zadaném území, naučí se rozpoznávat základní strukturní prvky hornin, měřit kompasem jejich polohu v prostoru a vynášet data do mapy. V druhé části student samostatně zpracovává zadané území, pořizuje samostatně geologickou dokumentaci a na základě společných a vlastních mapovacích túr sestaví geologickou mapu a sepíše stručnou mapovací zprávu za svůj úsek mapy a sestaví ideový geologický řez. Zároveň připojí návrh využití pozorovaných jevů při výuce geologie.