PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Terénní didaktický kurz pro učitele geologie - MG431T84
Anglický název: Field didactic course for geology teachers
Český název: Terénní didaktický kurz pro učitele geologie
Zajišťuje: Ústav geologie a paleontologie (31-420)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:7/0, Z [DS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Další informace: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2800
http://web.natur.cuni.cz/ugp/main/staff/kachlik/Excursion%20RG_/
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Jakub Trubač, Ph.D.
doc. RNDr. Václav Kachlík, CSc.
Anotace -
erénní didaktický kurz probíhá v geologicky pestrém a vhodném terénu po dobu 5 dní v oblasti Barrandienu v bezprostředním okolí Prahy. Má za cíl uvést do praxe teoretické poznatky a praktické dovednosti studentů z oblasti všeobecné geologie, mineralogie a petrologie pod vedením instruktora. Studenti samostatně zpracují zadané geologické území a sestaví jednoduchou geologickou mapu včetně ideového geologického řezu a doprovodné mapovací zprávy. Zároveň připojí návrh pracovních listů, které využijí ve výuce. Nasbírané materiály (fotografie, vzorky, schematické obrázky) využijí při vysvětlování jevů a procesů probíhajících v zemské kůře při výuce ve škole a pro sestavení vlastních exkurzních průvodců a terénních cvičení. Studenti se v průběhu kurzu naučí sestavovat jednoduchou mapu a interpretovat vztahy mezi geologickými tělesy, vyhodnocovat jednotlivá stádia geologického vývoje a vyzkouší si, jakými způsoby je možné žákům objasňovat jednotlivé geologické procesy a vznik hornin a minerálů v praxi. Důraz je kladen zejména na propojení získaných poznatků v mezipředmětové výuce.
Studenti se v rámci kurzu naučí:
- rozpoznávat základní typy hornin a horninotvorných minerálů
- rozlišovat základní typy primárních a sekundárních struktur, jejich prostorovou orientaci a způsoby jejich vynášení do map.
- na základě prostorových vztahů geologických těles a typů hornin interpretovat geologický vývoj zadaného území.
- využívat teoretické poznatky a pozorování v terénu při přípravě vlastních výukových materiálů (pracovních listů, exkurzních průvodců),
- efektivně využívat didaktické prostředky a metody vhodné pro výuku v terénu, rozpoznávat prakticky výhody a nevýhody terénní výuky geologie,
- vyhodnocovat dílčí aktivity kurzu v kontextu školní výuky geologie a naučit se využívat vhodné metody ověřování zvládnutí dané problematiky
- vytipovat lokality a terénní aktivity vhodné pro mimoškolní výuku
- získat praktické dovednosti při propojování poznatků z oblasti geologie s dalšími přírodními vědami a vědami o Zemi

Náklady na dopravu a stravu si studenti hradí sami. Odhadované náklady ca 500 - 1000 Kč. Náhradní plnění kurzu není možné.
Poslední úprava: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (26.06.2024)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je zvládnutí základních dovedností terénního geologa tj. orientace v terénu a mapě, poznávání hornin, měření různých strukturních prvků geologickým kompasem a samostatného sestavení geologické mapy a geologického řezu. Zároveň je student seznamován s možnostmi využití nabytých poznatků při výuce geologie na středních školách.

Poslední úprava: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (26.10.2011)
Literatura -

Pouba, Z. (1959): Geologické mapování. Nakl. ČSAV Praha. 523.p.
Chlupáč, I., Brzobohatý, R., Kovanda, J. and Stráník, Z., 2002. Geologická minulost České republiky. Akademia Praha.

Poslední úprava: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (23.01.2023)
Požadavky ke zkoušce -

Pro udělení zápočtu je požadována aktivní účast na cvičení a odevzdání zkreslené geologické mapy a mapovací zprávy. Vypracování pracovních listů pro žáky.

Poslední úprava: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (21.02.2024)
Sylabus -

Uvedení teoretických poznatků a praktických dovedností do praxe pod vedením instruktora – studenti se v malých skupinách seznámí se základními typy hornin v zadaném území, naučí se rozpoznávat základní strukturní prvky hornin, měřit kompasem jejich polohu v prostoru a vynášet data do mapy.

Samostatné zpracování zadaného geologického území – studenti pořizují samostatně geologickou dokumentaci, na základě společných a vlastních mapovacích túr sestaví geologickou mapu, sepíší stručnou mapovací zprávu za svůj úsek mapy a sestaví ideový geologický řez.

Návrh využití pozorovaných jevů při výuce geologie – studenti navrhnou dílčí výukové aktivity vhodné pro realizaci v rámci zadaného geologického území.

Poslední úprava: Kachlík Václav, doc. RNDr., CSc. (23.01.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK