|
|
|
||
Kurz Didaktiky geologie II je zaměřen na interaktivní prezentaci vybraných témat z geologických věd (horninový cyklus, desková tektonika, vývoj globálního ekosystému v geologické minulosti) včetně aplikované geologie (obnovitelné a neobnovitelné zdroje, význam geologie v každodenním životě, geologické katastrofy) a přesahů do ochrany životního prostředí. Cílem kurzu je rozšíření a prohloubení zejména průřezových znalostí v geologii seznámení se s dalšími způsoby jak netradičně a atraktivně určitá vybraná témata z geologie prezentovat při výuce. Během seminářů bude diskutováno o učivu geologie v RVP ZV a RVP G a jeho možnostech začlenění do ŠVP, metodách a formách výuky geologie (frontální výuka, BOV, exkurzní činnost), využití učebnic a informačních zdrojů pro výuku geologie, začlenění pomůcek a práci s nimi ve výuce geologie a v neposlední řadě i o celkové (komplexní) přípravě učitele na výuku věd o Zemi. Teoretická výuka bude doplněna exkurzí/geologickou vycházkou s praktickými ukázkami práce s žáky.
Poslední úprava: Trnka Rudolf (22.01.2025)
|
|
||
Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha: SPN. Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN. Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha: SPN. Bořkovec M. (Ed.) (2023): Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, Praha: MŠMT, 82 pp. Dostupné z: https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf Čížek, F. et al. (1978): Úvod do speciálních didaktik přírodovědných předmětů. [skripta PřF UK] Praha: SPN. http://enviregion.pf.ujep.cz/exkurze/ucitele/data/metodika.pdf Jančaříková, K., Brůnová, L., Hlaváčová, L., Kroufek, R., Svobodová, S., Vojíř, K., Hejnová, E., Králík, J., Medová, J. (2022): Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. Janoušková, S., Žák, V., Rusek, M. (2019): Koncept přírodovědné gramotnosti v České republice: analýza a porovnání. Studia paedagogica, 24(3), 93-109. Kočárek, E. (1978): Základy didaktiky geologie 1. Praha: SPN. Kočárka, E., Pavlíčka, V. (1990): Úvod do všeobecné didaktiky geologie. České Budějovice: Pedagogická fakulta České Budějovice. Maňák, J. (2011): Aktivizující výukové metody. Dostupný z WWW: https://clanky.rvp.cz/clanek/14483/AKTIVIZUJICI-VYUKOVE-METODY.html Nezvalová, D. (2003): Pedagogické kompetence, standardy a kvalita v pregraduální přípravě učitele. Pedagogická orientace, 4, 11–19. Pauk, F., Bican, J. (1978): Praktická cvičení z mineralogie a petrologie. Praha: SPN. Pauk, F., Bouček, B. (1975): Praktická cvičení z geologie. Příručka pro studium přírodopisu na pedagogických fakultách. Praha: SPN. Pauk, F. et al. (1979): Didaktika geologických věd. Praha: SPN. Turanová, L., Bizubová, M. (2002): Didaktika geológie 3. Didaktika praktických cvičení z geologie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava. Turanová, L. (2000): Didaktika geológie 1. Všeobecná didaktika geológie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava. Turanová, L. (2004): Didaktika geológie 2. Špeciálna didaktika geológie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava. Ziegler, V. (ed.). (2000): Modernizace výuky biologie a geologie. Praha: PedF UK, 2000. Poslední úprava: Trnka Rudolf (22.01.2025)
|
|
||
Z – aktivní účast na seminářích, řešení zadaných průběžných úkolů, test z průřezových znalostí Zk – prezentace pracovní verze přípravy na výuku zvoleného tematického celku, odevzdání finální verze autorského portfolia, které vychází z řešení všech zadaných průběžných úkolů Poslední úprava: Trnka Rudolf (22.01.2025)
|
|
||
1. Oborová část Cílem této části kurzu je rozšíření a prohloubení zejména průřezových znalostí v geologii seznámení se s dalšími způsoby jak netradičně a atraktivně určitá vybraná témata z geologie prezentovat při výuce. Výstupy učení: student prokáže základní znalosti o etapách vývoje planety Země včetně procesů deskové tektoniky, rozumí procesům vzniku hornin a pozná základní horninové typy. Identifikuje oblasti, kde v každodenním životě jsou využívány poznatky geologických věd a kriticky zhodnotí příspěvek geologického výzkumu do ochrany životního prostředí. 2. Geologie v kurikulárních dokumentech pro ZŠ a SŠ, RVP ZV a RVP G – struktura a konkretizace náplně rámcových vzdělávacích programů pro výuku geologie, resp. prvouky, přírodovědy, přírodopisu v podmínkách ZŠ a SŠ (vzdělávací oblasti, tematické okruhy a vzdělávací obory, průřezová témata); ŠVP a výuka geologie včetně stanovování očekávaných výstupů na ZŠ a SŠ (obsah a struktura předmětu geologie, kritická místa geologického kurikula. Didaktické zásady a trendy, příprava na výuku, organizační formy a metody výuky a hodnocení, didaktické prostředky – v rozsahu učiva Didaktiky biologie I, resp. ve smyslu Obecného kompetenční rámce absolventa/absolventky učitelství. Výstupy učení: student se orientuje v systému kurikulárních dokumentů ČR s ohledem na výuku neživé přírody a geologie, student je schopen diskutovat výhody a nevýhody různého pojetí výuky neživé přírody a geologie, student identifikuje souvislosti mezi poznatky z didaktiky biologie (didaktické zásady a trendy, příprava na výuku, metody a formy výuky a hodnocení, didaktické prostředky) a požadavky definovanými v Obecném kompetenčním rámci absolventa/absolventky učitelství. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a 2.1. 3. Implementace Obecného kompetenčního rámce absolventa/absolventky učitelství do výuky neživé přírody a geologie – struktura a konkrétní příklady, jak se daná kompetence projevuje ve výuce neživé přírody, resp. geologie na úrovní Absolvent/ka učitelství, popř. začínající učitel/ka. Učebnice pro výuku neživé přírody/geologie na ZŠ a SŠ – kritéria hodnocení učebnic, přehled učebnic pro ZŠ a SŠ (nakladatelství Fraus, Prodos, Fortuna, ČGS, NNS, SPN, Scientia, Taktik) Výstupy učení: Student uvede příklady konkrétní aplikace jednotlivých kompetencí dle Obecného kompetenčního rámce absolventa/absolventky učitelství do výuky neživé přírody, resp. geologie na úrovní absolvent/ka učitelství a začínající učitel/ka. Student zná klíčová kritéria pro hodnocení učebnic a umí je aplikovat na příkladu učebnic pro výuku neživé přírody a geologie. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1 a 1.2. 4. Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ – specifikace problémů, rozsahu učiva a návody na konkrétní simplifikované a didaktizované výstupy: a) vznik a stavba planety Země; b) mineralogie a krystalografie, vlastnosti a poznávání minerálů; c) petrologie, horniny, horninový cyklus, poznávání hornin; d) endogenní geologie (TDT, Wilsnův cyklus, orogeneze, vrásnění vs. lokace, poruchy a deformace zemské kůry); e) exogenní geologie – zvětrávání geologická činnost gravitace, vody (řeky, moře, jezera, krasové jevy), větru, člověka; f) historická geologie a evoluce (evoluce, prekambrium, prvohory, druhohory, třetihory a čtvrtohory), aspekty paleontologie, paleoekologie a paleoklimatologie; g) regionální geologie ČR. Výstupy učení: Student se dostatečně orientuje v oborovém (geologickém) základu a je schopen vysvětlit základní geologické jevy a procesy v souvislostech. Student diskutuje obsah a rozsah požadovaného učiva neživé přírody a geologie, navrhuje různé výukové metody a formy vhodné pro výuku jednotlivých geologických témat na ZŠ a SŠ (didaktická transformace). Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2, 2.1 a 6.2. 5. Prezentace a konzultace pracovních verzí konkrétní „výuky“ zvolených geologických tematických celků na ZŠ a SŠ. Výstupy učení: Student sestaví modelovou přípravu učitele na vyučovací hodinu. Student formuluje cíle vyučovací hodiny a na jejich základě volí vhodné výukové metody a formy. Student navrhne adekvátní způsoby hodnocení výsledků učení. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.2, 2.1, 2.3, 2.5, 3.2, 4.1, 4.3 a 6.2. 6. Geologické exkurze a terénní cvičení Teorie přípravy a realizace geologické exkurze. Komentovaná prohlídka Chlupáčova muzea historie Země se zaměřením na klíčové aspekty vedení exkurze v interiéru. Exkurze do terénu zaměřená na specifika realizace exkurzí na geologicky významné lokality. Využití stavebních/dekoračních kamenů v intravilánu měst pro geologickou exkurzi. Výstupy učení: student navrhne modelovou aktivitu pro žáky pro vybraný typ exkurze (muzeum, terén, stavební kameny) Poslední úprava: Trnka Rudolf (22.01.2025)
|