|
|
||
V jednotlivých blocích budou probrány skupiny mikrofosílií živočišného a rostlinného původu, makroskopických zbytků nižších a vyšších rostlin, a části bezobratlých živočichů. Důraz bude kladen na systematiku, taxonomii, evoluci, paleoekologii, metody výzkumu jednotlivých skupin a časoprostorové rozšíření v minulosti Země.
Poslední úprava: Fatka Oldřich, prof. RNDr., CSc., DSc. (19.05.2012)
|
|
||
Boardman, R.S., Cheetham, A.H., Rowell, A.J., 1987: Fossil Invertebrates. Blackwell Scientific Publ., 713 pp. Pokorný, V. a kol. (1992): Všeobecná paleontologie. - Univerzita Karlova. Kvaček, Z. a kol. (2000): Základy systematické paleontologie. - Univerzita Karlova. Taylor, T.N. a Taylor, E.L., 1993: The biology and evolution of fossil plants. - Prentice Hall, New Yersey, 982 pp. Poslední úprava: Trnka Rudolf (18.05.2012)
|
|
||
Požadavky k zápočtu jsou aktivní účast na cvičeních. Zkouška je ústní, důraz je kladen na pochopení procesů.
Poslední úprava: Fatka Oldřich, prof. RNDr., CSc., DSc. (19.05.2012)
|
|
||
Kurz podává základní informace o možnostech klasifikace nálezů fosilních organismů. Vysvětlí principy morfologické parataxonomie a metody aktuopaleontologie. V paleontologii je používán klasifikační systém odpovídající práci s fosilním materiálem. V jednotlivých přednáškách jsou probírány jednotlivé skupiny v následujícím pořadí: 1. Bacteria, eucarya a houby 2. Řasy, Acritarcha a chitinozoa 3. Psilofytní rostliny, kapraďorosty a nahosemenné rostliny 4. Krytosemenné rostliny 5. Protozoa 6. Porifera, archeocyata 7. Coelenterata 8. Ichnologie, hlavonožci, gastropoda 9. Mlži, tentakuliti, hyoliti, ramenonožci 10. Korýši, chelicerata, tracheata, trilobita 11. Graptoliti, mechovky 12. Ostnokožci, konodonti, skolekodonti 13. Vertebrata
Forma výuky: v zimním semestru 13 4-hodinových přednáškových bloků (v rozsahu sylabu), 13 1-hodinových praktických cvičení zaměřených na praktické ukážky fosílií ze skupin ve výše uvedených blocích. Požadavky: účast na praktických cvičeních, písemný zkušební test nebo ústní zkouška. Poslední úprava: Fatka Oldřich, prof. RNDr., CSc., DSc. (02.11.2011)
|
|
||
Přednáška 1: Bacteria, eucarya a houby 1. Student popíše základní charakteristiky bakterií, eukaryot a hub, včetně jejich morfologie a funkce v ekosystémech. 2. Student analyzuje evoluční vztahy mezi těmito skupinami organismů a interpretuje jejich paleontologický význam. Přednáška 2: Řasy, Acritarcha a chitinozoa 1. Student identifikuje hlavní skupiny řas, acritarch a chitinozoí, a popíše jejich význam pro paleoenvironmentální rekonstrukce. 2. Student aplikuje metody určování fosilních druhů řas, acritarch a chitinozoí v sedimentárních vrstvách a interpretuje jejich ekologickou roli. Přednáška 3: Psilofytní rostliny, kapraďorosty a nahosemenné rostliny 1. Student porovná hlavní vývojové etapy psilofytních rostlin, kapraďorostů a nahosemenných rostlin a identifikuje jejich fosilní záznamy. 2. Student vyhodnotí ekologické a klimatické změny na základě fosilních rostlinných druhů v kvartéru a starších obdobích. Přednáška 4: Krytosemenné rostliny 1. Student vysvětlí vznik a evoluci krytosemenných rostlin a analyzuje jejich význam pro geologické období Mesozoika a Kenozoika. 2. Student interpretuje paleoekologické podmínky na základě fosilních záznamů krytosemenných rostlin. Přednáška 5: Protozoa 1. Student identifikuje různé typy protozoí a popíše jejich morfologické a ekologické vlastnosti. 2. Student interpretuje paleoekologické informace z fosilních záznamů protozoí a jejich využití při rekonstrukci paleoenvironmentálních podmínek. Přednáška 6: Porifera, archeocyata 1. Student popíše morfologii a ekologii porifera a archeocyt, včetně jejich významu v paleontologických studiích. 2. Student analyzuje evoluční vývoj těchto skupin a jejich paleontologický význam pro rekonstrukci starověkých mořských ekosystémů. Přednáška 7: Coelenterata 1. Student definuje hlavní skupiny Coelenterata (medúzy, korály) a popíše jejich morfologii a ekologické role. 2. Student hodnotí paleontologické důkazy o evoluci a ekologickém významu Coelenterata v geologických obdobích. Přednáška 8: Ichnologie, hlavonožci, gastropoda 1. Student vysvětlí principy ichnologie a interpretuje fosilní stopy a otisky v sedimentárních vrstvách. 2. Student identifikuje fosilie hlavonožců a gastropodů, popisuje jejich ekologické a evoluční charakteristiky a interpretuje jejich význam pro paleoekologii. Přednáška 9: Mlži, tentakuliti, hyoliti, ramenonožci 1. Student identifikuje fosilní druhy mlžů, tentakulitů, hyolitů a ramenonožců a popisuje jejich morfologické a ekologické vlastnosti. 2. Student analyzuje vývojové trendy a ekologické změny v souvislosti s těmito skupinami během geologických období. Přednáška 10: Korýši, chelicerata, tracheata, trilobita 1. Student popíše hlavní skupiny korýšů, chelicerata, tracheat a trilobitů, včetně jejich ekologické role a významu pro paleontologii. 2. Student hodnotí význam trilobitů a dalších zástupců pro datování a rekonstrukci paleoenvironmentálních podmínek. Přednáška 11: Graptoliti, mechovky 1. Student identifikuje fosilie graptolitů a mechovek a vysvětlí jejich ekologické a taxonomické charakteristiky. 2. Student aplikuje znalosti o graptolitech a mechovkách pro rekonstrukci paleoklimatických podmínek v prekambrických a paleozoických obdobích. Přednáška 12: Ostnokožci, konodonti, skolekodonti 1. Student popíše hlavní skupiny ostnokožců, konodontů a skolekodontů, jejich morfologické a ekologické vlastnosti. 2. Student interpretuje paleoekologické a paleogeografické informace z fosilních záznamů těchto skupin v geologických obdobích. Přednáška 13: Vertebrata 1. Student identifikuje hlavní skupiny obratlovců (ryby, plazi, ptáci, savci) a vysvětlí jejich evoluční vývoj a ekologickou roli v geologických obdobích. 2. Student analyzuje význam fosilních obratlovců pro rekonstrukci paleoekosystémů a interpretuje jejich ekologické a klimatické vlivy na základě fosilních nálezů. Poslední úprava: Trnka Rudolf (20.01.2025)
|