PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Modelové přípravy (ne PřF) - MDPSGG010C
Anglický název: Model Preparations for Teachers of Geography
Český název: Modelové přípravy (ne PřF)
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/20, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)
Kurz je navržen tak, aby prohluboval postoje k učitelské profesi stejně jako ujasnění si osobního pojetí výuky zeměpisu. Kurz je součástí bloku pedagogických praxí, kterým předchází. Zejména jsou procvičovány dovednosti spojené s plánováním výuky geografie (tematický plán, tzv. příprava na hodinu), dále pak dovednost podporovat a motivovat žáky k učení se zeměpisu, používat vhodné metody a formy výuky a dovednost na základě předem stanovených kritérií hodnotit vlastní činnost (sebereflexe) a činnost žáků.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (11.02.2022)

Čapek, R. (2018): Moderní didaktika. Praha, Grada

Ginnis, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha.

Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. (2008): Školní hodnocení žáků a studentů. Portál, Praha.

Kalhous, Z., Obst, O., et al. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.

Lambert, D., Balderstone, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York. 

Marada, M., Řezníčková, D., Hanus, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika MŠMT, Praha. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/

Pasch M., et. al (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodi­ně. Praha: Portál.

Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Pike, G., & Selby, D.(1994). Globální výchova. Praha: Grada.

Řezníčková, D. (2008). Zeměpis a mediální výchova. In.  N. Rutová (Ed.), Média tvořivě. Metodická příručka mediální výchovy (s. 238-246, 249-252). Kladno: Aisis, o. s.

Řezníčková, D., et al. (2008). Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje.

Řezníčková, D. (2012). Zeměpis a zeměpisné otázky. In D. Mandíková, J. Houfková, et al., Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. (s. 19-21, 129-130). Praha: Česká školská inspekce. 

Řezníčková, D. et al. (2012). Praha a její okolí: region známý neznámý. Praha: Nakladatelství P3K.

Řezníčková, D. et al. (2012). Geografie. Aktivně, aktuálně a s aplikacemi. Praha: Nakladatelství P3K.

Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

Wiliam, D., Leahyová, S. (2015): Zavádění formativního hodnocení. Learning Sciences International/ EDULAB, Praha.

Aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni v semináři.

Sylabus
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)

Obsah:

1.      Žáci si procvičí typické činnosti učitele spojené s fází projektování, realizace a hodnocení zeměpisné výuky.

2.      Žáci dokáží provést výběr učiva pomocí učivových generalizací a klíčových pojmů

3.      Žáci aplikují relevantní metody a formy výuky v kontextu stanovených cílů výuky (samostatné příklady aplikace)

4.      Žáci dovedou vyvinout a aplikovat kriteriální hodnocení, klasifikaci, sebehodnocení a slovní hodnocení vzhledem ke stanoveným cílům.

Podmínky pro zápis: 
Účast možná pouze po absolvování zkoušek z pedagogiky a psychologie

Podmínky pro splnění studijních povinností:
Vyparacování zápočtových úkolů, aktivní účast na seminářích

Stručný program:
Účastníci semináře se v rámci kurzu systematicky rozvíjejí v dovednostech a znalostech předaných v rámci výuky didaktiky geografie, a to jak v oblasti plánování, tak i realizace a reflexe výuky. Mimo jiné budou seznámeni s různými technikami oborového čtení, strategiemi rozvoje geografického myšlení či kritérii kvality vzdělávacích materiálů. Značný praktický přesah pak má aktivita Lesson study - skupinová příprava, realizace a reflexe výuky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK