Hlavním cílem didaktiky geografie je přispět k tomu, aby studenti získali způsobilost vyučovat zeměpisu na čtyřletých i osmiletých středních všeobecně vzdělávacích školách. Výuka je koncipována tak, aby studenti měli příležitost procvičovat a osvojit si určité vybrané profesní znalosti a dovednosti (viz sylaby).
Obsahové zaměření jednotlivých přednášek a seminářů je následující:
Didaktická analýza vybraných fyzickogeografických, environmentálních a regionálních témat a příklady jejich výuky. Další metody a techniky výuky zeměpisu: čtení odborných textů s porozuměním, specifika psaní odborných esejů, příklady terénní výuky geografie v městské krajině, aj. Příklady činnosti žáků spojených s využíváním školních atlasů, internetu, interaktivních učebnic a tabulí a dalších zdrojů. Integrace mezioborových přístupů do výuky zeměpisu. Kriteriální hodnocení učebnic zeměpisu. Tvorba a hodnocení testů. Typologie zeměpisných otázek a úkolů. Přehodnocení osobní koncepce výuky zeměpisu.
Poslední úprava: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (12.03.2019)
Main problems of geographical education, traditional and perspective approaches. Valid pedagogical documents. Meaning, aims, interpretation, and content of principal themes on basic and secondary schools. General and specific key qualifications. Methods and forms of geography teaching. Geography textbooks, school atlases, and other educational sources. Creation and using of tests. A level. Projecting of educational programmes and individual forms of teaching. Strategy of students grading (evaluating).
References
ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika, Grada, Praha.
GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha.
KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. (2008): Školní hodnocení žáků a studentů. Portál, Praha.
KÜHNLOVÁ, H. (1999): Kapitoly z didaktiky geografie, Nakl. Karolinum, Praha.
KÜHNLOVÁ, H. (2007): Život v našem regionu. Příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Nakladatelství Fraus, Plzeň, 74 s.
LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York.
MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., HANUS, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika MŠMT, Praha. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/
MATĚJČEK, T. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání. Životní prostředí. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 48 s.
MATĚJČEK, T. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Biodiverzita a její ohrožení. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 40 s.
PASCH, M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.
PETTY, G. (1996): Moderní vyučování. Portál, Praha
PIKE, G., SELBY, D. (1994): Globální výchova. Nakl. Grada, Praha.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2004-2008): Čtení v hodinách zeměpisu (1.-7. díl). Geografické rozhledy, 13-18. roč.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2007): Model maturitní zkoušky z pohledu geografů (1. díl). Geografické rozhledy, 16, č. 3, s. 19–20.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 184 s.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2010): Ilustrační maturitní test ze zeměpisu: značka nejvyšší kvality? Geografické rozhledy, 20, č. 2, s. 18–20.
SLAVÍK, J. (1999): Hodnocení v současné škole. Portál, Praha.
WILIAM, D., LEAHYOVÁ, S. (2015): Zavádění formativního hodnocení. Learning Sciences International/ EDULAB, Praha.
Poslední úprava: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (12.03.2019)
Literatura
ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika. Grada, Praha
GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha.
KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. (2008): Školní hodnocení žáků a studentů. Portál, Praha.
KÜHNLOVÁ, H. (2007): Život v našem regionu. Příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Nakladatelství Fraus, Plzeň, 74 s.
LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York.
MARADA, M. (2006): Jak na výuku zeměpisu v terénu? Geografické rozhledy, 15, č. 3, s. 2–5.
MATĚJČEK, T. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání. Životní prostředí. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 48 s.
MATĚJČEK, T. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Biodiverzita a její ohrožení. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 40 s.
PASCH, M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.
PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha
PIKE, G., SELBY, D. (1994): Globální výchova. Nakl. Grada, Praha.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2004-2008): Čtení v hodinách zeměpisu (1.-7. díl). Geografické rozhledy, 13-18. roč.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2007): Model maturitní zkoušky z pohledu geografů (1. díl). Geografické rozhledy, 16, č. 3, s. 19–20.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 184 s.ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2010): Ilustrační maturitní test ze zeměpisu: značka nejvyšší kvality? Geografické rozhledy, 20, č. 2, s. 18–20.
ŘEZNÍČKOVÁ, D., MATĚJČEK, T. (2014): Učební úlohy ve výuce geografie. Praha, Nakladatelství P3K, 96 s.
SLAVÍK, J. (1999): Hodnocení v současné škole. Portál, Praha.
WILIAM, D., LEAHYOVÁ, S. (2015): Zavádění formativního hodnocení. Learning Sciences International/ EDULAB, Praha.
Dokumenty
Rámcové vzdělávací programy pro základní a gymnaziální vzdělávání, VUP Praha
Mezinárodní charta geografického vzdělávání IGU.
Katalog požadavků k maturitní zkoušce ze zeměpisu, MŠMT, Praha 2001.
Učebnice zeměpisu včetně pracovních sešitů vydané v Nakladatelství ČGS, Fraus, Moby Dick
Časopisy
Geografické rozhledy: relevantní články k výuce školní geografie, viz https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv;
aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni ve výuce, písemné podklady ze seminářů
Poslední úprava: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (14.03.2019)
Sylabus -
Studium didaktiky geografie II. navazuje na výukový předmět didaktika geografie I. Absolvování či souběžné studium didaktiky geografie II. je podmínkou pro pedagogické praxe ze zeměpisu I. a II. Studium je hodnoceno zápočtem, ukončeno je státní závěrečnou zkouškou.
Cíle předmětu Hlavním cílem didaktiky geografie je přispět k tomu, aby studenti získali způsobilost vyučovat zeměpisu na čtyřletých i osmiletých středních všeobecně vzdělávacích školách. Vyučování zeměpisu vnímáme jako formu výchovy (včetně vzdělávání) a činnost učitele jako vytváření podmínek pro učební aktivity žáků v duchu pedagogického konstruktivismu. Didaktická témata a úkoly z nich vyplývající jsou prezentována a cvičena v širším kontextu geograficko-didakticko-pedagogicko-psychologickém. Tříhodinový blok výuky je koncipován tak, aby studenti měli příležitost procvičovat a osvojit si zejména tyto znalosti a dovednosti: 1. věcně správně používat odborný (didakticko-pedagogicko-geografický) jazyk; 2. koncipovat výukový předmět v kontextu hlavních požadavků strategických a kurikulárních dokumentů, dosaženého geografického poznání, vzdělávacích potřeb žáků určitého věku, národních tradic i podnětů ze zahraničí; 3. znát možné alternativní přístupy k výuce zeměpisu a dokázat použít ty z nich, které jsou adekvátní konkrétním výukovým podmínkám; 4. formulovat klíčové teze (generalizace) a pojmy jednotlivých geografických témat; formulovat operativní cíle, které dokládají určitou míru porozumění a využívání stanovených tezí; formulovat hierarchickou strukturu relevantních výukových cílů, které směřují k celkovému rozvoji osobnosti žáků; 5. aplikovat konstruktivistický model při vlastní výuce vybraného tématu v rámci mikrovyučování; 6. klást relevantní otázky a úkoly různého typu a funkce; při jejich plánování používat revidovanou Bloomovu taxonomii, při zadávání úkolů spojených s využíváním různých typů map, fotografií, grafů, tabulek prokázat geografický způsob uvažování; 7. motivovat k učení se zeměpisu i vzbudit hlubší zájem žáků o geografii; 8. znát rozmanité metody a techniky výuky zeměpisu a jejich podmíněnost s cíli výuky, dokázat je využít v kontextu zvolených výukových cílů a konkrétních podmínek výuky, zvláště pak metody přispívající ke kritickému a tvůrčímu myšlení žáků a k procvičování oborových i obecných dovedností; 9. participovat na výuce mezioborových témat tak, aby byl zřejmý specifický přístup a přínos geografie při poznávání života na Zemi; 10. zvolit relevantní kritéria hodnocení a podle nich posuzovat výkony žáků i vlastní činnosti, proces vyučování/učení, studijní a výukové prostředky a nástroje hodnocení. Provádět pedagogickou reflexi, znát "kvality" různých forem hodnocení a jejich použití dokázat obhájit; 11.znát trendy v geografickém vzdělávání v Česku i v zahraničí, dokázat vysvětlit příčiny i důsledky klíčových problémů geografického vzdělávání v Česku; 12.chtít a umět se svobodně a odpovědně (v roli učitele zeměpisu) rozhodovat v rámci autonomní školy, mít zájem podílet se na odborných diskusích o různých otázkách geografického vzdělávání.
Obsahové zaměření jednotlivých přednášek a seminářů: Didaktická analýza vybraných fyzickogeografických, environmentálních a regionálních témat a příklady jejich výuky. Další metody a techniky výuky zeměpisu: čtení odborných textů s porozuměním, specifika psaní odborných esejů, příklady terénní výuky geografie v městské krajině, simulační hra aj. Příklady činnosti žáků spojených s využíváním školních atlasů, internetu, interaktivních učebnic a tabulí a dalších zdrojů. Integrace mezioborových přístupů do výuky zeměpisu. Kriteriální hodnocení učebnic zeměpisu. Tvorba a hodnocení testů. Typologie zeměpisných otázek a úkolů. Přehodnocení osobní koncepce výuky zeměpisu.
Požadavky k zápočtu (letní semestr): Účast na tříhodinových seminářích (75 %), odevzdání portfólia písemných prací podle zadání.
Požadavky ke státní závěrečné zkoušce (viz web KSGRR)
Poslední úprava: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (14.03.2019)
Study of the didactics of Geography connects to the knowledge and skills gained in the first three years of the study of geography teaching and to the absolutorium of aggregated exam in pedagogy and psychology. The study of the didactics of geography is followed by pedagogical practice in the fourth and fifth years. The study is evaluated by credits and it is finished by state final exam.
The aims of the subject The main aim of the didactics of geography is to contribute to students' capability to teach geography at both four-year and eight-year secondary schools. We perceive geography teaching as a form of bringing up (including education) and teacher's activity as a creating of conditions for constructive educational activity of a pupil. Didactical themes (and resulting tasks) are therefore presented and practised in a broader geographic-didactic-pedagogic-psychological context. The intent of the didactics of geography is to contribute to that that student: - can perceive the world in its integrity which provides a base necessary for knowledge integration, well thought out selection of main educational trends, themes, methods, and forms of education, ways of evaluating, etc. - can outline geography education in a broader context (National strategy of education, geography as a scientific discipline, pedagogical documents, conditions and needs of school, needs of particular pupils). - can transform scientific knowledge into school practice (in accordance with given objectives select curriculum, methods and forms of education, ways of evaluation). - can motivate students to learn generally, can arouse deeper interest in geography and geographical themes, can enrich interest activities of students. - knows possible alternative approaches to the education of geography and could use those ones that are adequate to particular setting. - knows various methods of geography teaching and their dependences and could be able to use them in a particular situation. - would be able of self-reflexion, consciousness of own activity and the way of consideration. - can evaluate students' performance, the process of teaching/learning and own activity according to the criteria set in advance. Knows "qualities" of different evaluating methods and their usage and is able to justify their usage on the base of arguments. - can understand the problems of basic school and the particularity of geography teaching at secondary school. - should want and can take active part in professional discussions concerning the problems of school including geography teaching and preparation of school documents, etc. - should want and be able to decide freely and responsibly (in the role of a teacher) in the frame of autonomous school.
Thematic focus of seminars 1) General approaches to the content of education. Conception of geography teaching in the context of different educational theories. 2) Main current issues in geographical education in the world and in Czechia. Tradition and prospects. International Charter of Education in Geography of the IGU. National Strategy of Education ("White Book"). 3) The aims of geography teaching - sense, conception, and the ways of setting educational aims. Examples of target structures for secondary and basic schools. 4) Key competences (specific and general) in geography teaching at secondary and basic schools: the conception of education based on activity - practice and firming of general and particularly geographical skills. Types of activities, the way of evaluating. Meaning for life. 5) Pedagogical documents (function, content, form, creative usage): geographical standards/Frame educational programmes, educational programmes, geography curricula for basic and secondary schools. 6) Geography textbooks: criteria of their evaluation, good knowledge and evaluation of textbooks and workbooks published by Czech Geographical Society Publisher. 7) Preparation for teaching of geography: didactic analysis of selected thematic units of regional character and of physical and social geography. Application of constructivist model of teaching and learning. 8) Problems considering approach to the conception of the content, methods, and forms of geography teaching. Project teaching: educational and bringing up senses, aims, and meaning for life. 9) Methods and forms of geography teaching at secondary and basic schools, their conditionality to the aims of education. 10) Evaluation in geography teaching: functions, sense, and relation to the aim of education, traditional and new forms of evaluating. Differentiate approach to verifying of performances and evaluation of students. Self-evaluation. 11) Tests: meaning and creation of tests and their evaluating. The typology of geographical questions and tasks. 12) Region-geographical study at generally educational school: sense and aims, concept and content of teaching at basic and secondary schools at hierarchical differentiation of a village, local region, and the world. 13) Physic- and socio-geographical curricula: aims, content, methods and forms of teaching, means of illustration, and field practice. 14) The environment in geographical education: sense and aims of teaching, content, methods and forms. Natural and social components of the environment. Environmental education and its tools. 15) A Level in geography: the conception of A Level questions, forms of examining. A Levels in developed European countries, the prospects of A Level conception in Czechia. 16) Computers in geography teaching and at work of a teacher. Existing programmes and their usage, Internet.
Conditions for credit obtaining (winter and summer terms): Presence at three-hour seminars (75 %), submitting the portfolio of written works according to the assignment, course (year-long) project chosen individually.
Poslední úprava: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (12.03.2019)