|
|
|
||
Souvislá pedagogická praxe navazuje na předchozí praxe a uskutečňuje se na vybrané fakultní ZŠ, SŠ, případně i škole, kde je student již zaměstnán. Podmínkou je, aby daná škola prokazatelně vyučovala geologické vědy. Souvislá pedagogická praxe probíhá pod vedením kvalifikovaných provázejících vyučujících z těchto škol a pověřeného vyučujícího z PřF UK. V rámci praxe jsou hospitace zastoupeny v menší míře, důraz je kladen především na vlastní výuku studentů. Realizace výuky probíhá individuálně pod vedením provázejícího fakultního učitele. Ten seznamuje studenta se školní praxí, upozorňuje na rizikové faktory a případné problémové situace. Diskutuje se studentem jeho přípravy na výuku – volbu didaktických prostředků, rozsah učiva atp. Jeho výraznou úlohou je poskytnutí kvalitní reflexe po skončení výuky, včetně diskuse odborné i didaktické správnosti a výzev pro další výuku. Fakultní učitel sleduje progres studenta, je jeho mentorem a upozorňuje jej na případné opakující se nedostatky, zároveň může nabízet způsoby řešení.
Student v ideálním případě zvolí jednu souvislou praxi na ZŠ a druhou na SŠ, případně obě na SŠ. Zároveň studentům s pedagogickou praxí může být praxe uznána na základě potvrzení úvazku učitele geologie. Během praxe přijíždí na návštěvu garant praxe, případně pověřený pracovník Ústavu geologie a paleontologie, aby zhlédl pedagogický výstup studenta a účastnil se tripartitní reflexe. Požadavky na jednu souvislou praxi: 30 hodin, z toho alespoň 10 hodin přímé výuky studenta, včetně jednoho laboratorního cvičení nebo výuky v terénu (vycházka do okolí školy, exkurze apod.). Poslední úprava: Jedličková Tereza, PhDr., Ph.D. (05.10.2023)
|
|
||
ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o. ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o. ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o. FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál. KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s. KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál. LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal. PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál. VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s. Poslední úprava: Jedličková Tereza, PhDr., Ph.D. (05.10.2023)
|
|
||
Souvislá pedagogická praxe navazuje na předchozí praxe a uskutečňuje se na vybrané fakultní ZŠ, SŠ, případně i škole, kde je student již zaměstnán. Podmínkou je, aby daná škola prokazatelně vyučovala geologické vědy. Souvislá pedagogická praxe probíhá pod vedením kvalifikovaných provázejících vyučujících z těchto škol a pověřeného vyučujícího z PřF UK. V rámci praxe jsou hospitace zastoupeny v menší míře, důraz je kladen především na vlastní výuku studentů. Realizace výuky probíhá individuálně pod vedením provázejícího fakultního učitele. Ten seznamuje studenta se školní praxí, upozorňuje na rizikové faktory a případné problémové situace. Diskutuje se studentem jeho přípravy na výuku – volbu didaktických prostředků, rozsah učiva atp. Jeho výraznou úlohou je poskytnutí kvalitní reflexe po skončení výuky, včetně diskuse odborné i didaktické správnosti a výzev pro další výuku. Fakultní učitel sleduje progres studenta, je jeho mentorem a upozorňuje jej na případné opakující se nedostatky, zároveň může nabízet způsoby řešení. Studenti během souvislých praxí: Poslední úprava: Jedličková Tereza, PhDr., Ph.D. (05.10.2023)
|