|
|
|
||
Didaktika geologie I je věnována specifickým problémům výuky geologie. Tato část kursu je zaměřena především na oblast mineralogie, petrologie a základní geologie. Cvičení jsou rozšířenou variantou laboratorních prací prezentovaných ve stávajících učebnicích, vedle toho jsou věnována také nácviku pedagogické činnosti.
Poslední úprava: Fialová Veronika, Bc. (14.06.2016)
|
|
||
Základní: Turanová L.: Didaktika geológie 2. Špeciálna didaktika geológie. Univerzita Komenského Bratislava, Bratislava, 2004. 117 s. Turanová L.: Didaktika geológie 3. Didaktika praktických cvičení z geológie. Univerzita Komenského Bratislava, Bratislava, 2002. 90 s. Švecová M., Matějka D.: Přírodopis 9, pro základní školy a víceletá gymnázia. Příručka učitele. Fraus, Plzeň, 2007. 116 s.
Doporučená: Kalhous Z., Obst O.: Školní didaktika. Portál, Praha, 2002. 448s. Ďurica D., Holý M., Suk M.: Člověk jako geologický činitel. Moravské zemské muzeum, Brno, 2008. 180 s. Moldan B.: Podmaněná planeta. Karolinum, Praha, 2010. 420 s. Poslední úprava: Fialová Veronika, Bc. (14.06.2016)
|
|
||
Podrobná příprava na vyučovací hodinu pro ZŠ nebo SŠ a její prezentace. Znalosti v rozsahu látky přednášek a cvičení a výběru ze studijní literatury. Poslední úprava: Fialová Veronika, Bc. (14.06.2016)
|
|
||
1. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, oblast Člověk a příroda, předmět Geologie. Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání, oblast Člověk a příroda. Možnosti začlenění geologického učiva do školních vzdělávacích programů (minerály, horniny, základní a regionální geologie, aplikovaná geologie, geologické aspekty životního prostředí). 2. Specifika výuky mineralogie a geologických oborů vůbec na gymnáziu a na základní škole. Učivo základní a rozvíjející. Morfologie minerálů a její úskalí. Fyzikální vlastnosti minerálů jako klíč k jejich identifikaci. Jednoduché pomůcky pro zjišťování fyzikálních vlastností minerálů a jejich dostupnost. Zásady práce v laboratoři, vedení laboratorních cvičení na téma identifikace a využití minerálů. Školní sbírka minerálů. Minerály v běžném životě. 3. Horniny a specifika jejich výuky. Učivo základní a rozvíjející. Pozorování hornin v učebně a v terénu, popis, identifikace. Využití polarizační mikroskopie ve školní praxi. Školní sbírka hornin. Horniny v geologické mapě. Horniny kolem nás. 4. Učivo základní a regionální geologie, průsečíky s předmětem Zeměpis, možnosti integrace. Aplikovaná geologie v sekundárním vzdělávání. Pomůcky pro výuku geologie. Geologické mapy a jejich využití ve škole. Význam geologických poznatků pro člověka. 5. Modely vyučovacích hodin - hodina základního typu, zkoušení a hodnocení, laboratorní práce, výuka v terénu. Školní projekty zaměřené na minerály, horniny a geologické procesy. Využití multimédií. 6. Geologické školní pokusy (krystalizace, simulace geologických procesů aj.). Sběr přírodnin a jejich úprava pro využití ve výuce. Zřizování školních sbírek. Tvorba pracovních listů a dalších učebních materiálů a pomůcek. Poslední úprava: Fialová Veronika, Bc. (14.06.2016)
|