|
|
|
||
Účelem předmětu Didaktika chemie a praktická výuka II je připravit adepty učitelství chemie na základních a středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí především z organické chemie a biochemie při svém pedagogickém působení na střední škole, ale též se opírá o získané znalosti a dovednosti z pedagogiky, psychologie a obecné didaktiky. V semináři se seznámíme s vybranými aktivizačními metodami jak teoreticky tak především prakticky. Důraz je kladen na vlastní činnost účastníků kurzu. Převažují diskuzní metody a vytváření modelů situací ze školního prostředí. Předmět je zaměřen též na v chemii nepostradatelnou experimentální činnost ve školní chemické laboratoři. Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
didaktikabiochemie.natur.cuni.cz Robert Čapek - Moderní didaktika Robert Čapek - Líný učitel Carl Hendrick, Robin Macpherson - Co funguje ve školní třídě? Dylan Wiliam, Siobhán Leahyová - Zavádění formativního hodnocení Paul Ginnis - Efetivní výukové nástroje pro učitele Piaget - Psychologie dítěte Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
80% prezenční účast na seminářích Aktivní účast na seminářích. Vypracování zadaných úkolů. Výstup studentů (vybrané aktivity). Závěrečný test. Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Pedagogické dokumenty (RVP, ŠVP, tematický plán), včetně malé a velké revize Učebnice chemie Teorie učení (křivka zapomínání, křivka pozornosti, teorie paměti, fáze VH, význam motivace) Pravidla ve třídě, Wellbeing žáků i učitelů, psychohygiena, klima třídy, klima školy Význam relaxačních a protahujících prvků Vzdělávací cíl a jeho význam ve výuce, Bloomova taxonomie cílů Příprava na vyučovací hodinu (INTRO) Aktivizační metody Didaktický cyklus C.M.I.A.R.E Význam motivace (podpory) Reflexe a evaluace Aktivizační didaktické metody Vrstevnické vyučování a vzájemné učení Didaktické a Únikové hry, Pojmové a myšlenkové mapy, Koncept převrácené třídy Uspořádání třídy pro efektivní aplikaci zvolené didaktické metody Práce s výukovým videem / textem Mobilní aplikace ve výuce chemie (např. ChemTube, KingDraw,iMolview, Kahoot! a další) Online webové nástroje (např. padlet, jamboard, whiteboard.fi, collboard, MFforms/Google forms, Kahoot!, wizer.me, mentimeter.com atd.) Virtuální laboratoř Filosofie Líného učitele Pedagogická psychologie Formativní a sumativní hodnocení včetně stanovení vhodných kritérií Kritické myšlení RWCT metody (+ didaktický cyklus E-U-R) Badatelsky orientovaná výuka (porovnání s tradiční formou laboratorní výuky) Umělá inteligence a její význam ve výuce chemie Modely organických látek a struktura organických látek Problematické úseky ve výuce chemie Komunikace ve třídě – rozvoj řečových dovedností a komunikativních dovedností
Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Účastník kurzu… … analyzuje RVP ( a vybraná ŠVP) vzhledem ke klíčovým kompetencím, cílům celé vzdělávací oblasti člověk a příroda, očekávaným výstupům a učivu. … okomentuje silné a slabé stránky předloženého tematického plánu/ŠVP. … analyzuje a porovnává dostupné učebnice organické chemie a biochemie pro 2. st. ZŠ a SŠ. … aplikuje významné prvky z teorie učení do výuky chemie. … stanoví vhodná pravidla ve třídě, dodržuje příznivé klima třídy. …navrhuje a prakticky předvede relaxační a protahovací prvky, uvede jejich význam ve výuce a psychogieně žáků … stanovuje cíle a očekávané výstupy aktivit i vyučovací hodiny jako celku, k čemuž využívá Bloomovu taxonomii cílů. …navrhne výuku jedné VH se zapojením aktivizační metody s využitím cyklu C-M-I-A-R-E (stanovuje cíl aktivity, volí vhodné metody, žákům předkládá instrukce, realizuje akci a provádí závěrečnou reflexi a evaluaci). … navrženou vyučovací hodinu vhodným způsobem rozfázuje a didakticky zpracuje. … analyzuje, hodnotí a porovnává vybrané didaktické metody. … uvádí výhody a nevýhody vybraných didaktických metod ve výuce chemie. … vytváří materiály pro podporu výuky chemie se začleněním mobilní aplikace / webového nástroje (padlet, jamborad, apod.) / videa. … prostřednictvím aplikace Kahoot! (či obdobné aplikace např. wizer.me) vytváří kvízy. …navrhuje vhodné didaktické metody pro použití videa ve výuce chemie (např. metoda jedno slovo). ... seznámí se s filozofií Líného učitele a tu porovná s filozofií "tradičního" učitele. Kriticky přistupuje k této filozofii a udává výhody a nevýhody začlenění do výuky chemie. …poskytuje zpětnou vazbu, aplikuje formativní i sumativní hodnocení, oba typy hodnocení porovnává, z čehož vyvodí možné výhody a nevýhody. … navrhne koncept výuky celého tématu (Co? – obsah; Proč? – cíle/očekávané výstupy; Jak? – volba vhodných didaktických metod; Koho? – charakteristika žáků) a v rámci konceptu výuky (návrhu několika vyučovacích hodin) stanovuje cíle/očekávané výstupy všech VH, k čemuž využívá Bloomovu taxonomii cílů, navrhuje časové rozložení všech VH. …v rámci konceptu výuky vhodným způsobem propojuje předkládané učivo s každodenním životem, klade důraz na mezipředmětové vztahy, aktivizaci žáků a návrh výuky doplní o vhodnou laboratorní výuku. … v rámci konceptu výuky začlení aktivizační metody (či metody RWCT) s využitím cyklu C-M-I-A-R-E (popř. dodržením třífázového cyklu E-U-R). …didakticky transformuje tradiční pojetí experimentální činnosti do podoby badatelsky orientované výuky (začleňuje prvky této výuky). … vhodným způsobem využívá umělou inteligenci pro přípravu vyučovací hodiny, umělou inteligenci efektivně začleňuje do výuky, vyhodnotí rizika jejího použití ve výuce (slabé, silné stránky, výhody a nevýhody) … staví z modelu organických látek různé organické sloučeniny včetně přírodních látek, pomocí modelů organických sloučenin stanovuje a popisuje konfiguraci a konformaci příslušných organických molekul. …problematické úseky ve výuce chemie vhodně didakticky transformuje, k čemuž využívá dostupné didaktické prostředky (např. animace) …pomocí vhodných metod rozvíjí komunikativní dovednosti žáků. Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|