PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika chemie II - MDPSCH016
Anglický název: Didactic methods in chemistry II
Český název: Didaktika chemie II
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:10/20, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
doc. RNDr. Petr Distler, Ph.D.
Anotace
Účelem předmětu Didaktika chemie a praktická výuka II je připravit adepty učitelství chemie na základních a středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí především z organické chemie a biochemie při svém pedagogickém působení na střední škole, ale též se opírá o získané znalosti a dovednosti z pedagogiky, psychologie a obecné didaktiky. V semináři se seznámíme s vybranými aktivizačními metodami jak teoreticky tak především prakticky. Důraz je kladen na vlastní činnost účastníků kurzu. Převažují diskuzní metody a vytváření modelů situací ze školního prostředí. Předmět je zaměřen též na v chemii nepostradatelnou experimentální činnost ve školní chemické laboratoři.
Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Literatura

didaktikabiochemie.natur.cuni.cz

Robert Čapek - Moderní didaktika

Robert Čapek - Líný učitel

Carl Hendrick, Robin Macpherson - Co funguje ve školní třídě?

Dylan Wiliam, Siobhán Leahyová - Zavádění formativního hodnocení

Paul Ginnis - Efetivní výukové nástroje pro učitele

Piaget - Psychologie dítěte

Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

80% prezenční účast na seminářích

Aktivní účast na seminářích.

Vypracování zadaných úkolů.

Výstup studentů (vybrané aktivity).

Závěrečný test.

Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Sylabus

Pedagogické dokumenty (RVP, ŠVP, tematický plán), včetně malé a velké revize

Učebnice chemie

Teorie učení (křivka zapomínání, křivka pozornosti, teorie paměti, fáze VH, význam motivace)

Pravidla ve třídě, Wellbeing žáků i učitelů, psychohygiena, klima třídy, klima školy

Význam relaxačních a protahujících prvků

Vzdělávací cíl a jeho význam ve výuce, Bloomova taxonomie cílů

Příprava na vyučovací hodinu (INTRO)

Aktivizační metody

Didaktický cyklus C.M.I.A.R.E

Význam motivace (podpory)

Reflexe a evaluace

Aktivizační didaktické metody

Vrstevnické vyučování a vzájemné učení

Didaktické a Únikové hry, Pojmové a myšlenkové mapy, Koncept převrácené třídy

Uspořádání třídy pro efektivní aplikaci zvolené didaktické metody

Práce s výukovým videem / textem

Mobilní aplikace ve výuce chemie (např. ChemTube, KingDraw,iMolview, Kahoot! a další)

Online webové nástroje (např. padlet, jamboard, whiteboard.fi, collboard, MFforms/Google forms, Kahoot!, wizer.me, mentimeter.com atd.)

Virtuální laboratoř

Filosofie Líného učitele

Pedagogická psychologie

Formativní a sumativní hodnocení včetně stanovení vhodných kritérií

Kritické myšlení

RWCT metody (+ didaktický cyklus E-U-R)

Badatelsky orientovaná výuka (porovnání s tradiční formou laboratorní výuky)

Umělá inteligence a její význam ve výuce chemie

Modely organických látek a struktura organických látek

Problematické úseky ve výuce chemie 

Komunikace ve třídě – rozvoj řečových dovedností a komunikativních dovedností

 

Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Výsledky učení

Účastník kurzu…

… analyzuje RVP ( a vybraná ŠVP) vzhledem ke klíčovým kompetencím, cílům celé vzdělávací oblasti člověk a příroda, očekávaným výstupům a učivu.

… okomentuje silné a slabé stránky předloženého tematického plánu/ŠVP.

… analyzuje a porovnává dostupné učebnice organické chemie a biochemie pro 2. st. ZŠ a SŠ.

… aplikuje významné prvky z teorie učení do výuky chemie.

… stanoví vhodná pravidla ve třídě, dodržuje příznivé klima třídy.

…navrhuje a prakticky předvede relaxační a protahovací prvky, uvede jejich význam ve výuce a psychogieně žáků

… stanovuje cíle a očekávané výstupy aktivit i vyučovací hodiny jako celku, k čemuž využívá Bloomovu taxonomii cílů.

…navrhne výuku jedné VH se zapojením aktivizační metody s využitím cyklu C-M-I-A-R-E (stanovuje cíl aktivity, volí vhodné metody, žákům předkládá instrukce, realizuje akci a provádí závěrečnou reflexi a evaluaci).

… navrženou vyučovací hodinu vhodným způsobem rozfázuje a didakticky zpracuje.

… analyzuje, hodnotí a porovnává vybrané didaktické metody.

… uvádí výhody a nevýhody vybraných didaktických metod ve výuce chemie.

… vytváří materiály pro podporu výuky chemie se začleněním mobilní aplikace / webového nástroje (padlet, jamborad, apod.) / videa.

… prostřednictvím aplikace Kahoot! (či obdobné aplikace např. wizer.me) vytváří kvízy.

…navrhuje vhodné didaktické metody pro použití videa ve výuce chemie (např. metoda jedno slovo).

... seznámí se s filozofií Líného učitele a tu porovná s filozofií "tradičního" učitele. Kriticky přistupuje k této filozofii a udává výhody a nevýhody začlenění do výuky chemie.

…poskytuje zpětnou vazbu, aplikuje formativní i sumativní hodnocení, oba typy hodnocení porovnává, z čehož vyvodí možné výhody a nevýhody.

… navrhne koncept výuky celého tématu (Co? – obsah; Proč? – cíle/očekávané výstupy; Jak? – volba vhodných didaktických metod; Koho? – charakteristika žáků) a v rámci konceptu výuky (návrhu několika vyučovacích hodin) stanovuje cíle/očekávané výstupy všech VH, k čemuž využívá Bloomovu taxonomii cílů, navrhuje časové rozložení všech VH.

…v rámci konceptu výuky vhodným způsobem propojuje předkládané učivo s každodenním životem, klade důraz na mezipředmětové vztahy, aktivizaci žáků a návrh výuky doplní o vhodnou laboratorní výuku.

… v rámci konceptu výuky začlení aktivizační metody (či metody RWCT) s využitím cyklu C-M-I-A-R-E (popř. dodržením třífázového cyklu E-U-R).

didakticky transformuje tradiční pojetí experimentální činnosti do podoby badatelsky orientované výuky (začleňuje prvky této výuky).

… vhodným způsobem využívá umělou inteligenci pro přípravu vyučovací hodiny, umělou inteligenci efektivně začleňuje do výuky, vyhodnotí rizika jejího použití ve výuce (slabé, silné stránky, výhody a nevýhody)

… staví z modelu organických látek různé organické sloučeniny včetně přírodních látek, pomocí modelů organických sloučenin stanovuje a popisuje konfiguraci a konformaci příslušných organických molekul.

…problematické úseky ve výuce chemie vhodně didakticky transformuje, k čemuž využívá dostupné didaktické prostředky (např. animace)

…pomocí vhodných metod rozvíjí komunikativní dovednosti žáků.

Poslední úprava: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK