Experiment patří ke stěžejním částem výuky přírodních věd. Jestliže nemá být výuka chemie pouze teoretická, je potřeba vědomě a efektivně zařazovat do výuky různé formy a provedení chemického experimentu: od virtuálního demonstračního po laboratorní žákovský experiment. Učitel zařazuje do výuky experimenty, které zná a umí, proto je důležité, aby měl osobní zkušenost při provádění experimentu a jeho zadání. Výuka předmětu je realizována jako laboratorní cvičení, kdy studenti v rámci zadaných úkolů prokazují schopnost provádět samostatně vybrané chemické experimenty vhodné pro školní praxi. ,
Společným tématem pokusů je demonstrace vlastností organických látek a jejich reakcí, dále pak pokusy demonstrující zákaldní biochemické procesy.
Poslední úprava: Míka Luděk, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Experimentation is a key part of science education. If chemistry teaching is not to be only theoretical, there is a need to consciously and effectively incorporate different forms and designs of chemical experimentation into the curriculum: from virtual demonstration to laboratory-based student experimentation. The teacher incorporates experiments that he/she knows and can do, so it is important that he/she has personal experience in conducting the experiment and its assignment. The course is taught as a laboratory exercise, with students demonstrating the ability to perform independently selected chemical experiments appropriate for school practice within the given tasks. ,
The common theme of the experiments is the demonstration of the properties of organic substances and their reactions, as well as experiments demonstrating basic biochemical processes.
Poslední úprava: Míka Luděk, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Podmínkou udělení zápočtu je úspěšná realizace všech zadaných úloh a odevzdání věcně i formálně správně vypracovaných protokolů z těchto úloh.
Poslední úprava: Míka Luděk, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
A condition for the award of credit is the successful completion of all assigned tasks and the submission of factually and formally correct protocols from these tasks.
Poslední úprava: Míka Luděk, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Sylabus -
1. Pomůcky a chemikálie pro chemické experimenty: variace cenově dostupnějších nebo alternativních pomůcek vhodných pro školní experimenty
2. Příprava laboratorního pracovního listu tradiční formou vs badatelskou
3. Příprava experimentu vhodného pro domácí provedení
4. Chemické experimenty do učitelského portfolia: organická chemie a biochemie (vlastnosti uhlovodíků a jejich derivátů, pokusy s přírodními látkami)
Poslední úprava: Míka Luděk, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
1. Materials and chemicals for chemical experiments: variations of more affordable or alternative materials suitable for school experiments
2. Preparing a lab worksheet in the traditional vs. exploratory way
3. Preparation of an experiment suitable for home performance
4. Chemical experiments for teacher's portfolio: organic chemistry and biochemistry (properties of hydrocarbons and their derivatives, experiments with natural substances)
Poslední úprava: Míka Luděk, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Výsledky učení -
Student dodržuje bezpečnostní pravidla při práci v chemické laboratoři. Student používá ochranné pomůcky, jako jsou laboratorní plášť a brýle.
Student analyzuje funkce chemického pokusu ve výuce chemie. Student zkoumá strukturu a cíle chemických pokusů. Student hodnotí moderní didaktické metody v kontextu chemických experimentů. Student provádí laboratorní úlohy zaměřené na demonstraci vlastností organických sloučenin, přírodních látek a zákaldních biochemických principů Student demonstruje chemické pokusy jako součást aktivního učení a rozvoje poznávacích metod ve výuce chemie. Student vytváří návrhy na chemické experimenty, které mohou být zařazeny do učitelského portfolia, zaměřené na obecnou a anorganickou chemii.
Poslední úprava: Míka Luděk, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
The student observes safety rules when working in the chemical laboratory. The student uses protective equipment such as lab coat and goggles.
The student analyzes the functions of a chemistry experiment in a chemistry lesson. The student examines the structure and objectives of chemical experiments. The student evaluates modern didactic methods in the context of chemical experiments. The student performs laboratory problems designed to demonstrate the properties of organic compounds, natural substances, and basic biochemical principles. The student demonstrates chemical experiments as part of active learning and cognitive development in chemistry instruction. The student creates designs for chemical experiments that can be included in a teacher portfolio, focusing on general and inorganic chemistry.
Poslední úprava: Míka Luděk, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)