PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Experimenty ve výuce chemie I. - MDPSCH005
Anglický název: Laboratory Experiments in Chemical Education I
Český název: Experimenty ve výuce chemie I.
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/16, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: RNDr. Luděk Míka, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Luděk Míka, Ph.D.
Anotace -
Experiment patří ke stěžejním částem výuky přírodních věd. Jestliže nemá být výuka chemie pouze teoretická, je potřeba vědomě a efektivně zařazovat do výuky různé formy a provedení chemického experimentu: od virtuálního demonstračního po laboratorní žákovský experiment. Učitel zařazuje do výuky experimenty, které zná a umí, proto je důležité, aby měl osobní zkušenost při provádění experimentu a jeho zadání. Výuka předmětu je realizována jako laboratorní cvičení, kdy studenti v rámci zadaných úkolů prokazují schopnost provádět samostatně vybrané chemické experimenty vhodné pro školní praxi.

Společným tématem pokusů je demonstrace vlastností anorganických látek, obecné principy obecné chemie a údržba chemické laboratoře.
Poslední úprava: Míka Luděk, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -

Podmínkou udělení zápočtu je úspěšná realizace všech zadaných úloh a odevzdání věcně i formálně správně vypracovaných protokolů z těchto úloh.

Poslední úprava: Míka Luděk, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Sylabus -

1. Bezpečnost práce ve školní chemické laboratoři a technika práce ve školní chemické laboratoři; legislativa

2. Vybavení školní laboratoře, náplň práce správce školní laboratoře

3. Chemický pokus jako součást poznávacích postupů a metod ve výuce chemie

4. Chemické experimenty do učitelského portfolia: obecná a anorganická chemie (vlastnosti a reakce prvků a jejich sloučenin; demonstrace základních chemických principů)

Poslední úprava: Fialová Veronika, Bc. (18.08.2022)
Výsledky učení -

Student dodržuje bezpečnostní pravidla při práci v chemické laboratoři.
Student používá ochranné pomůcky, jako jsou laboratorní plášť a brýle.

Student analyzuje funkce chemického pokusu ve výuce chemie.
Student zkoumá strukturu a cíle chemických pokusů.
Student hodnotí moderní didaktické metody v kontextu chemických experimentů.
Student provádí laboratorní úlohy zaměřené na demonstraci vlastností anorganických sloučenin a obecných chemických zákonitostí.
Student identifikuje chemikálie a věnuje pozornost symbolům nebezpečnosti.

Student aplikuje náplň práce správce školní laboratoře a jeho roli v zajištění bezpečnosti a efektivity provozu.
Student demonstruje chemické pokusy jako součást aktivního učení a rozvoje poznávacích metod ve výuce chemie.
Student vytváří návrhy na chemické experimenty, které mohou být zařazeny do učitelského portfolia, zaměřené na obecnou a anorganickou chemii.
Student prezentuje základní chemické principy pomocí demonstračních pokusů, které podporují porozumění látkovým vlastnostem a reakcím.

Poslední úprava: Míka Luděk, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK