PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika anorganické chemie - MDPSCH002
Anglický název: Didactics of inorganic chemistry
Český název: Didaktika anorganické chemie
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:12/12, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.
Anotace
Smyslem uvedených přednášek a cvičení je osvojení didaktických dovedností, které budoucím učitelům umožňují efektivně řídit proces osvojování učiva chemie.
Kurz probíhá prezenčně, v případě nemožnosti prezenční výuky bude kurz probíhat v on-line prostředí ZOOM nebo Meet.

Poslední úprava: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (17.02.2022)
Literatura

-  https://www.natur.cuni.cz/chemie/educhem/teply1/vyuka-1

-  Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Portál, Praha, 2009

-  Skalková, J. Obecná didaktika, Grada, Praha, 2006

-  Hříbková, L. Nadání a nadaní, Grada, Praha, 2009

-  Flemr, V., Holečková, E. Úlohy z názvosloví a chemických výpočtů v anorganické chemie, VŠCHT, Praha, 1997 (nebo jakékoli jiné názvosloví)

-  Lukeš, I., Mička, Z. Anorganická chemie II, 1998

-  http://pf.ujep.cz/obecna-didaktika/

- Janoušková, S., Kukal, P. Znamení ďábla, Computer Press, 2006

- Ginnis, P. Efektivní výukové nástroje pro učitele, Edulab, 2017

- Vohlídal, Julák, Štulík Chemické a analytické tabulky, Grada, 1999

Poslední úprava: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (10.02.2020)
Požadavky ke zkoušce -

Zápočet:

• Úspěšné absolvování alespoň čtyř z pěti průběžných testů (min. 60 % bodů/test) (online či prezenčně dle aktuální situace)

• Splnění všech úkolů v Moodle

• Vytvoření vlastního testu, vyzkoušení v praxi a reflexe (online či prezenčně dle aktuální situace)

 

Zkouška:
• Prezentace na vybrané téma + výstup (rozbor prezentace a výstupu online či prezenčně dle aktuální situace)
• Ústní v rozsahu přednášek a cvičení + vybrané pasáže doporučené literatury (online či prezenčně dle aktuální situace)

Poslední úprava: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
Sylabus
  1. úvod, požadavky, pravidla prezentace, cíle afektivní a psychomotorické

  2. RVP, ŠVP, vyhodnocení DÚ (problémy školství)

  3. tematické plány - vyhodnocení DÚ

  4. didaktické prostředky, pomůcky

  5. didaktické prostředky - metody a formy

  6. didaktické prostředky - metody a formy, IBSE úvod

  7. bezpečnost práce v chemické laboratoři, chemický pokus ve výuce chemie

  8. distanční výuka, e-learning

  9. diferenciace výuky, nadání 

  10. hospitace a rozbory, zvané přednášky/workshopy

Poslední úprava: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (27.09.2020)
Výsledky učení -

Výsledky učení:

  • Student vyjmenuje základní pravidla prezentace, včetně požadavků na distanční výuku a e-learning.
  • Student určí specifické cíle afektivní a psychomotorické, které se vztahují k výuce chemie a praktickým činnostem v laboratoři.
  • Student vyjmenuje druhy a vysvětlí význam didaktických prostředků a metod, které podporují efektivní učení, včetně IBSE (Inquiry-Based Science Education).
  • Student popíše zásady bezpečnosti práce v chemické laboratoři a provede chemický pokus ve výuce chemie.
  • Student aplikuje metody diferenciace výuky pro nadané žáky a analyzuje jejich vliv na vzdělávací proces.
  • Student demonstruje schopnost analyzovat a hodnotit domácí úkoly.
  • Student navrhne inovativní didaktické prostředky a pomůcky pro zefektivnění výuky.
  • Student zhodnotí pozitiva a negativa různých způsobů hodnocení ve školní praxi.
  • Student navrhne a odladí test/písemnou evaluaci znalostí.
  • Student diskutuje o přínosech hospitací a rozborů v rámci zvaných přednášek a workshopů.
Poslední úprava: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK