Pedagogická praxe I probíhá jako jeden blok na jedné základní škole a zpravidla trvá 4 týdny. Student během praxe hospituje 5 vyučovacích hodin biologie a vyučuje celkem 20 vyučovacích hodin. Student v rámci výuky vede 2 různé vyučovací jednotky laboratorních cvičení, jednu exkurzi (délka exkurze max. 4 vyučovací hodiny) a 12-17 vyučovacích hodin (doplnění počtu VH praktik a exkurze do celkového počtu 20 VH).
Před zahájením praxe je nutné absolvovat informační schůzku.
!!! TERMÍNY INFORMAČNÍCH SCHŮZEK K PRAXÍM V LS 24/25: 23. 1. od 17 h, B4 (možno i online v meetu kurzu), 6. 2. od 17 h, B4 (možno i online), 27. 2. od 17 h pouze online
Karolína Kotvaltová Sezemská; sezemskk@natur.cuni.cz - organizace a uznávání praxí
Irena Chlebounová; irena.chlebounova@natur.cuni.cz - reflexní část praxí
Web praxí: https://natur.cuni.cz/studenti/bakalarske-a-navazujici-magisterske-studium/pedagogicke-praxe
Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (16.01.2025)
Teaching practice I takes place as one block at one school and usually lasts 4 weeks. Student during internship
teaches 18 teaching units (of which there must be at least 2 lessons of laboratory work and one excursion). Written preparation of every lesson should be given to faculty teacher one day before the lesson starts.
In addition to registering the subject in the SIS, it is necessary to register for the internship by January 15 (for internships in the summer semester) or by
June 15 (for practice in the winter semester) via the Google Docs login table shared by dr. Jelen. Detailed information on internships can be found in Google Classroom.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (12.07.2023)
Literatura -
ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
Fořtík, V., Fořtíková, J. (2O15). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (15.07.2023)
ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
Fořtík, V., Fořtíková, J. (2O15). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (15.07.2023)
Požadavky ke zkoušce -
POŽADAVKY K ZÁPOČTU
- účast na informační schůzce (před zahájením praxí!), reflexní schůzce a zápočtové schůzce
- zaslání rozvrhu Karolíně Kotvaltové ihned při zahájení praxe (sezemskk@natur.cuni.cz)
- včasné zaslání podrobné přípravy na hospitovanou hodinu přidělenému hospitujícímu, umožnění realizace hospitace před zápočtovým týdnem. V PŘÍPADĚ, ŽE BUDETE PRAXI VYKOVÁVAT MIMO PRAHU, KONTAKTUJTE PŘED ZAHÁJENÍM PRAXE KAROLÍNU KOTVALTOVOU (sezemskk@natur.cuni.cz)
- hospitace předepsaného počtu hodin a odevzdání záznamů z hospitací (náslechových hodin)
- odučení předepsaného počtu vyučovacích hodin
- odevzdání seznamu odučených hodin
- odevzdání 5 vzorových podrobných příprav včetně všech materiálů (pracovní listy včetně autorského řešení, prezentace, poznámky apod.). Jedna z podrobných příprav musí být na hospitovanou hodinu (student ji dopředu zasílá hospitujícímu), jedna z příprav je na exkurzi (včetně přípravy na exkurzi, trasy, pracovních listů a hodnocení ke kontrole) a jedna na laboralorní cvičení
- u hodin, ke kterým student neodevzdá podrobné přípravy, odevzdá portfolio použitých aktivizačních metod, her a aplikací, projektů, kritéria hodnocení, ukázky zpětné vazby od žáků...
POKUD PRAXI ZE ZS NEZVLÁDNETE UKONČIT PŘED ZAČÁTKEM LS, ZAPIŠTE SI PŘEDMĚT DO SIS V LS ZNOVU (OPAKOVANÝ ZÁPIS, ODUČENÉ HODINY VÁM BUDOU UZNÁNY)
UZNAT LZE POUZE JEDNU Z PRAXÍ, UZNÁNÍ PRAXE JE TŘEBA DOMLUVIT DOPŘEDU S KAROLÍNOU KOTVALTOVOU, ZÁROVEŇ JE TŘEBA SPLNIT VŠECHNY PODMÍNKY VÝŠE
Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (23.01.2025)
CREDIT REQUIREMENTS
- participation in an instructional meeting (before internships), a reflection meeting (after internships) and a credit meeting (in the case of distance learning, they will be conducted online via Google Meet)
- timely submission of the schedule (uploading to the Google Classroom) and compliance with the rules for observation of KUDBi didactics
- submission of form A + B, C, 2x record of hosting (from the beginning of the practice and from the end of the practice)
- written preparation of every lesson should be given to faculty teacher one day before the lesson starts
- audio recording of one teaching unit and own analysis of the oral expression
- portfolio of used activation methods, games and applications, projects, evaluation criteria, examples of feedback from pupils
- observation of the prescribed number of hours and submission of records from observations (listening hours) for control - teaching the prescribed number of hours: 18 (15 teaching lessons, 2 lessons of laboratory work / practical exercises, 1 excursion)
- submission of complete preparations into Google Classroom, including worksheets, tests, games, presentations, etc. (preparations must contain all the requisites) for inspection. Each lesson will be evaluated by the faculty teacher and the student himself
- preparation of every lesson should be gi ven to faculty teacher one day before the lesson starts
- conducting a biological / science excursion and submitting documents for the excursion, including preparation for the excursion, routes, worksheets and evaluation for inspection
- filling in an electronic reflective questionnaire (within a week after the end of the internship)
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (12.07.2023)
Vstupní požadavky -
Nutnou podmínku pro nástup na praxi I je absolvování náslechové praxe (pokud máte tuto povinnost ve svém studijním plánu)!!!
Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (24.09.2024)
For mandatory registration for pedagogical practice in the summer semester, fill in by 15.1. table (login) sent by dr. Jelen. For mandatory registration for pedagogical practice in the winter semester, fill in by 15.6. table (login) sent by dr. Jelen. A necessary condition for starting an internship I is to complete an internship (if you have this obligation in your study plan) !!!
Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (12.07.2023)