Teaching methods and organizational forms are an effective tool for teachers to teach their lessons; in addition, if they use methods and forms that entertain and stimulate pupils to work, pupils work in the classroom not only efficiently but also with taste. In this course, students will learn to think about methods and forms, design them appropriately and apply them in their future biology lessons; all in accordance with current trends and requirements of curricular documents.
At the same time, the participants will try the methods and forms themselves - both from the pupil's and teacher's position.
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (29.10.2019)
Literatura -
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975. Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002. Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996. Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999. Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola
Rámový vzdělávací program ZŠ / G Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha) Státní program EVVO Učebnice přírodopisu pro základní školy Učebnice biologie pro střední školy
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (31.10.2020)
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975. Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002. Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996. Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999. Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola
Educational Framewors Grammar school/Basic school National Program for the Development of Education (White Paper) Státní program EVVO Biology Textbooks for primary and secondary school
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (29.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
1. povoleny 2 absence; pokud výuka běží turnusově, pak dle upřesnění na začátku kurzu
2. navrhnout a předvést (v rámci mikrovyučování) 1 námět ke zvolenému tématu pro výuku biologie na SŠ (a jeho úprava pro přírodopis na ZŠ) - a to v předepsané podobě, kterou obdržíte na úvodní lekci
3. navrhnout 1 námět ke zvolenému tématu pro výuku biologie na SŠ (a jeho úprava pro přírodopis na ZŠ) - a to v předepsané podobě, viz první lekce
3. kooperace a skupinová práce v rámci předváděných aktivit
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (14.02.2024)
1. 1 absence - allowed;if the course runs in turn, then as specified at the beginning of the course
2. to propose and demonstrate (in the framework of micro-education) 1 topic on the selected topic for teaching biology at secondary school (and its modification for natural science at primary school) - in the prescribed form you will receive
3. propose 1 topic on the selected topic for teaching biology at secondary school (and its modification for natural science at primary school) - in the prescribed form you will receive
3. cooperation and group work within the presented activities
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (29.10.2019)
Vstupní požadavky
Předmět nebude vyučován, bude-li přihlášených pět a méně studentů.