|
|
|
||
Cvičení poskytuje studentům prostor diskutovat o dílčích tématech spjatých s výukou biologie a vybrané situace si v pozici učitele vyzkoušet. Cvičení se soustřeďuje na problematiku specifickou pro biologii a přírodopis, obecnější didaktické problematice je věnována menší pozornost. Poslední úprava: Poupová Jana, Mgr., Ph.D. (25.07.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je přiblížit na základě ukázek vyučovacích hodin, jak lze koncipovat výuku biologie a přírodopisu na střední a základní škole. Poslední úprava: Řehořová Kamila (21.08.2019)
|
|
||
Cvičení k přednášce Aktuální otázky ve výuce biologie, Poslední úprava: Řehořová Kamila (21.08.2019)
|
|
||
Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Praha: PedF UK Fletcher–Wood, H. (2021). Responzivní výuka. Universum. Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy. Praha: Grada. Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada. Pavlasová, L. (2014). Přehled didaktiky biologie. Praha: PedF UK. Petty G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. Poslední úprava: Poupová Jana, Mgr., Ph.D. (25.07.2023)
|
|
||
účast (povolené 2 absence) aktivní zapojení do výuky splnění dílčích úkolů (S ohledem na již absolvované předměty se může jednat buď o přípravu mikrovyučování, tvorbu pracovního listu či didaktického testu, nebo předvedení dílčího učitelského výstupu, výtah článku k zadanému tématu a moderování navazující diskuse.) Poslední úprava: Poupová Jana, Mgr., Ph.D. (25.07.2023)
|
|
||
Věnovat se budeme mj. těmto tématům: volba vhodných modelových organismů, práce s videem, práce se zvířaty ve výuce (pozorování, pitvání), poznávačky organismů, výuka biologické terminologie a názvosloví organismů či práce s modely a přírodninami. Letmo se dotkneme i specifik výuky dějin přírodních věd nebo zohlednění estetických aspektů ve výuce biologie. V části cvičení využijeme kazuistiky, které poslouží jako spouštěč diskuse. (Jejich námětem může být například charakter maturitní zkoušky z biologie.) Společně pročteme a prodiskutujeme publikaci Jančaříkové a kol. (2022, viz doporučená literatura). V závislosti na potřebách a (ne-)zkušenosti studentů budeme nacvičovat dílčí učitelské dovednosti (například zápis na tabuli, nákres, formulaci otázek…) a zařadíme obecně didaktickou problematiku (hodnocení učebnic, stanovení cílů výuky…). Problematika vyučovacích metod prolíná celým cvičením. Pro přiblížení výše uvedených témat jsou využívány rozmanité metody, které jsou průběžně reflektovány.
Poslední úprava: Poupová Jana, Mgr., Ph.D. (25.07.2023)
|
|
||
Vstupním požadavkem je úspěšné absolvování zkoušky Didaktika biologie a přírodopisu. Poslední úprava: Poupová Jana, Mgr., Ph.D. (25.07.2023)
|