|
|
|
||
Aktuální AR bude výuka probíhat dle vzhledem k nařízení KŠ PřFUK a v souladu s epidemiologickými opatřeními, která budou pro LS vydána; pokud bude výuka probíhat částečně online, pak v prostředí Google Meet / Google Classroom, kam se studenti hlásí pomocí domény natur.cuni.cz; využíván bude rozvrhovaný čas.
V průběhu semestru se na konkrétních ukázkách z učiva biologie studenti seznámí s používáním nejběžnějších vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ. Současně prozkoumáme jejich výhody a nevýhody a vyhodnotíme jejich přínos pro praxi učitele biologie a jejich vhodnost pro různé skupiny žáků, mimo jiné v kontextu inkluze žáků se specifickými poruchami učení a jinými typy znevýhodnění. Seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ; uvedeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu. Objasníme termíny: učivo, učební úloha, či učební pomůcky apod.; přiblížíme současnou situaci českého školství, potřeby reformy školství a smysl RVP (RVP = Rámcový vzdělávací program) pro ZŠ a pro gymnázia; nahlédneme na strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU. Zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuku - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků. Vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii. V neposlední řadě se zamyslíme nad hodnocením výsledků žáků a hodnocením přírodovědných předmětů v mezinárodním měřítku i v rámci ČR. Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (14.10.2020)
|
|
||
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975. Belz H. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. Čapek, R.: Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing, 2015. Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Educational Framework for Promary school Educational Framework for Grammar school Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola Osnovy pro gymnázia https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/ http://www.nuv.cz/eqavet/online-vzdelavani https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/ https://www.facebook.com/prirodovedci.cz/ Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (25.09.2020)
|
|
||
Typ zkoušky - ústní Dle nařízení KŠ PřFUK a v souladu s epidemiologickými optařeními, která budou aktuální v době termínu zkoušky, bude zkouška ústní, či přes online rozhraní (Google Meet/Classroom). Součástí zkoušky je: - esej v rozsahu 6-10 stran (vel. písma Times New Roman 12; 1,5 řádkování; okraje stránky normální, tj. nahoře/dole/vlevo/vpravo = 2,5 cm/2,5 cm/2,5 cm/2,5cm) na téma vycházející z tematických okruhů, viz níže, do 15.11.2020 téma eseje zaslané vyučující; esej včetně správně citované literatury (zdroje ČJ a AJ) bude zaslaná vyučující dle informací viz Google Classroom, kam se studenti hlásí pomocí domény natur.cuni.cz; - příprava na vyučovací hodinu (včetně PP-prezentace, pracovního listu, písemné práce a dále návrhu na skupinovou práci, didaktické hry, námětu na exkurzi a laboratorní práci; u PL apod. autorské řešení) ke zvolenému biologickému tématu, který si student vybírá z souboru v nasdílené tabulce, a závazně se k němu zapisuje. Součástí přípravy je plánovaný průběh jednotlivými fázemi vyučovací hodiny ke zvolenému biologickému tématu, organizační poznámky (zamýšlené použité pomůcky, přírodniny nebo modely, odkazy na webové stránky, časový plán, téma a cíl vyučovací hodiny, didaktické prostředky apod.). U zkoušky si student vylosuje otázku s konkrétní vyučovací metodou nebo formou, ke které vyučovací hodinu blíže upraví v rámci času na přípravu. Přípravy student zasílá vyučující emailem 3 pracovní dny (tj. pokud je zkouška ve čtvrtek, pak nejpozději předcházející neděli) před termínem zkoušky (spolu se všemi materiály, na které je v přípravě odkazováno) jako wordovský soubor (doc, či docx). Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (14.10.2020)
|