|
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (15.09.2021)
V průběhu semestru se na konkrétních ukázkách z učiva biologie seznámíme s používáním nejběžnějších vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ; současně prozkoumáme jejich výhody a nevýhody a vyhodnotíme jejich přínos pro praxi učitele biologie; seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ; uvedeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu; objasníme termíny: učivo, učební úloha, či učební pomůcky apod.; přiblížíme současnou situaci českého školství, potřeby reformy školství a smysl RVP (RVP = Rámcový vzdělávací program) pro ZŠ a pro gymnázia; nahlédneme na strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU; zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuka - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků; vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii; v neposlední řadě prodiskutujeme hodnocení výsledků žáků a hodnocení přírodovědných předmětů v mezinárodním měřítku i v rámci ČR; |
|
||
Poslední úprava: Kamila Řehořová (21.08.2019)
Cílem přednášky je:
|
|
||
Poslední úprava: Kamila Řehořová (21.08.2019)
Přednáška pro studenty učitelství biologie. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975. Belz H. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. Čapek, R.: Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing, 2015. Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Rámcový vzdělávací program pro gymnázia Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola Osnovy pro gymnázia Státní program EVVO https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/ http://www.nuv.cz/eqavet/online-vzdelavani https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/ https://www.facebook.com/prirodovedci.cz/ |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (15.09.2021)
Typ zkoušky - ústní: - dle nařízení KŠ PřFUK a v souladu s epidemiologickými optařeními, která budou aktuální v době termínu zkoušky, bude zkouška ústní, či přes online rozhraní (Google Meet/Classroom). Součástí zkoušky je: - esej v rozsahu 6-10 stran (vel. písma Times New Roman 12; 1,5 řádkování; okraje stránky normální, tj. nahoře/dole/vlevo/vpravo = 2,5 cm/2,5 cm/2,5 cm/2,5cm) na téma vycházející z tematických okruhů, viz níže, do 15.11.2021 téma eseje zaslané vyučující; esej včetně správně citované literatury (zdroje ČJ a AJ) bude zaslaná vyučující dle informací viz Google Classroom, kam se studenti hlásí pomocí domény natur.cuni.cz; - příprava na vyučovací hodinu (včetně PP-prezentace, pracovního listu, písemné práce a dále návrhu na skupinovou práci, didaktické hry, námětu na exkurzi a laboratorní práci) ke zvolenému biologickému témata, které student oznámí vyučující mailem do konce listopadu. Součástí přípravy je plánovaný průběh jednotlivými fázemi vyučovací hodiny ke zvolenému biologickému tématu, organizační poznámky (zamýšlené použité pomůcky, přírodniny nebo modely, odkazy na webové stránky, časový plán, téma a cíl vyučovací hodiny, didaktické prostředky apod.). U zkoušky si student vylosuje otázku s konkrétní vyučovací metodou nebo formou, ke které vyučovací hodinu blíže upraví v rámci času na přípravu. Přípravy student odevzdá týden před vlastní zkouškou vyučující, či elektronicky min. 3 pracovní dny na email vyučující jako wordovský soubor. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)
Didaktika jako nástroj učitele |