Aktuální AR bude výuka probíhat prezenčně; nařídí-li KŠ PřFUK s ohledem na epidemiologická opatření distanční formu výuky, pak tato bude probíhat v prostředí Google Meet / Google Classroom (Kód kurzu: nk3mezp; Odkaz na Meet https://meet.google.com/lookup/acoh3vd6gf), kam se studenti hlásí pomocí emailu s doménou natur.cuni.cz; využíván bude rozvrhovaný čas.
V průběhu semestru se na konkrétních ukázkách z učiva biologie seznámíme s používáním nejběžnějších vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ; současně prozkoumáme jejich výhody a nevýhody a vyhodnotíme jejich přínos pro praxi učitele biologie;
seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ;
uvedeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu;
objasníme termíny: učivo, učební úloha, či učební pomůcky apod.;
přiblížíme současnou situaci českého školství, potřeby reformy školství a smysl RVP (RVP = Rámcový vzdělávací program) pro ZŠ a pro gymnázia;
nahlédneme na strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU;
zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuka - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků;
vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii;
v neposlední řadě prodiskutujeme hodnocení výsledků žáků a hodnocení přírodovědných předmětů v mezinárodním měřítku i v rámci ČR;
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (15.09.2021)
The current academic year will be taught partly online in the Google Meet / Google Classroom environment due to the order of the PřFUK crisis staff and in accordance with epidemiological measures; scheduled time will be used.
During the semester, we will learn to use the most common teaching methods, techniques and strategies suitable for biology lessons, we will examine their advantages and disadvantages and evaluate their contribution to the practice of a biology teacher;
we will get acquainted with the preparation for the lesson of biology, the implementation of teaching management secondary schools;
we will remember textbooks approved by the Ministry of Education of the Czech Republic for teaching natural history / biology at primary and secondary schools;
clarify terms: curriculum, learning task, teaching aids, etc .;
we will present the current situation of the Czech education system, the needs of education reform and the meaning of FEP (FEP = Framework Educational Program) for elementary and grammar schools;
we will look at strategical and curricular documents in the Czech Republic and the EU;
we will evaluate the position of the teacher in the 21st century and the importance of the teaching profession, online education and distance learning - the teacher's competence for distance learning as a supplement to full-time teaching and education of pupils;
we define the teacher-pupil relationship and teacher communication in relation to pedagogy and psychology;
last but not least, we will discuss the assessment of pupils' achievements and the assessment of science subjects both internationally and within the Czech Republic.
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (25.09.2020)
Cíl předmětu
Cílem přednášky je:
být srozumitelným a praktickým rádcem budoucím učitelům - studentům učitelství v kombinaci s biologií,
uvést je do problematiky vedení výuky hodin přírodopisu a biologie na ZŠ a SŠ,
na konkrétních příkladech vyhodnotit smysl a funkci využívání jednotlivých výukových metod a forem v hodinách biologie a přírodopisu,
a v neposlední řadě diskutovat problematiku RVP a tvorby ŠVP.
Poslední úprava: Řehořová Kamila (21.08.2019)
Deskriptory
Přednáška pro studenty učitelství biologie.
Poslední úprava: Řehořová Kamila (21.08.2019)
Literatura -
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.
Belz H. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.
Čapek, R.: Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing, 2015.
Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011.
Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002. Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996. Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola
Osnovy pro gymnázia Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha) Standard základního vzdělávání Standard čtyřletého gymnázia
Státní program EVVO Učebnice přírodopisu pro základní školy Učebnice biologie pro střední školy
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (25.09.2020)
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.
Belz H. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.
Čapek, R.: Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing, 2015.
Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011.
Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002. Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996. Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.
Educational Framework for Promary school
Educational Framework for Grammar school
Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola
Osnovy pro gymnázia Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha) Standard základního vzdělávání Standard čtyřletého gymnázia
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (25.09.2020)
Požadavky ke zkoušce -
Typ zkoušky - ústní:
- dle nařízení KŠ PřFUK a v souladu s epidemiologickými optařeními, která budou aktuální v době termínu zkoušky, bude zkouška ústní, či přes online rozhraní (Google Meet/Classroom).
Studenti se zapisují ke zkoušce na vybraný termín a čas dle info v SIS či online platformě využívané pro výuku.
Součástí zkoušky je:
- esej v rozsahu 6-10 stran (vel. písma Times New Roman 12; 1,5 řádkování; okraje stránky normální, tj. nahoře/dole/vlevo/vpravo = 2,5 cm/2,5 cm/2,5 cm/2,5cm) na téma vycházející z tematických okruhů, viz níže, do 15.11.2021 téma eseje zaslané vyučující; esej včetně správně citované literatury (zdroje ČJ a AJ) bude zaslaná vyučující dle informací viz Google Classroom, kam se studenti hlásí pomocí domény natur.cuni.cz;
- příprava na vyučovací hodinu (včetně PP-prezentace, pracovního listu, písemné práce a dále návrhu na skupinovou práci, didaktické hry, námětu na exkurzi a laboratorní práci) ke zvolenému biologickému témata, které student oznámí vyučující mailem do konce listopadu. Součástí přípravy je plánovaný průběh jednotlivými fázemi vyučovací hodiny ke zvolenému biologickému tématu, organizační poznámky (zamýšlené použité pomůcky, přírodniny nebo modely, odkazy na webové stránky, časový plán, téma a cíl vyučovací hodiny, didaktické prostředky apod.). U zkoušky si student vylosuje otázku s konkrétní vyučovací metodou nebo formou, ke které vyučovací hodinu blíže upraví v rámci času na přípravu. Přípravy student odevzdá týden před vlastní zkouškou vyučující, či elektronicky min. 3 pracovní dny na email vyučující jako wordovský soubor.
Součástí vylosované otázky jsou tři termíny k vysvětlení vycházející z následujících tematických okruhů: 1. Učební dokumenty, vzdělávací programy: učební plány a osnovy pro výuku přírodopisu a biologie na ZŠ, RVP - vzdělávacím oblast "Člověk a příroda", tvorba vyučovacího předmětu přírodopis a biologie; klíčové kompetence, průřezová témata; Bílá kniha
2. Učebnice pro výuku přírodopisu a biologie: funkce a strukturní prvky učebnice, seznamy učebnic schválených MŠMT ČR, schvalovací doložka, recenze učebnic hodnocení obsahu učiva v učebnicích s využitím různých kritérií, specifika jednotlivých řad učebnic, struktura učiva
3. Vyučovací metody: přehled a příklady jejich využití ve výuce biologie vzhledem ke specifikům různých věkových kategorií žáků, návaznosti především na psychologii a pedagogiku; motivace žáků; zařazení problémových metod - pozorování a pokus, autodidaktické metody - práce s pracovními listy a sešity, populárně vědeckou literaturou, určovacími klíči, atlasy
4. Cíle výuky přírodopisu a biologie na různých stupních a typech škol a fáze vyučovací hodiny:
5. Vytváření pojmů a biologický nákres: induktivní a deduktivní způsob, zásady při vytváření pojmů (nadřazenost, souřadnost, podřazenost), pojmová nejednotnost v používání pojmů v učebnicích nákres, typy nákresu, zařazení ve výuce, náčrtníky používané v biologii
6. Kontrola hodnocení výsledků výuky biologie: kvalitativní a kvantitativní hodnocení žáků ve vztahu k výuce biologie; obecné požadavky na klasifikaci; didaktické testy - varianty a typy testů a testových úloh; maturitní zkoušky teorie a praxe tvorby testových položek, zpracování a interpretace výsledků testů a uplatnění při hodnocení výsledků výuky v biologii, mezinárodní projekty PISA (TIMSS)
7. Klasické a moderní materiální didaktické prostředky: nástěnný obraz (ukázka, kritéria pro výběr tohoto typu pomůcek), fólie, přírodniny, herbáře, lihové preparáty, vycpaniny; multimediální aplikace; multimediální technika
8. Problémové úlohy a jejich zařazení v přírodopise a v biologii: východiska tvorby problémových úloh, jejich třídění a využití ve výuce; příklady problémových úloh a jejich uplatnění při výuce různých biologických oborů
9. Organizační formy výuky přírodopisu a biologie: VH, laboratorní práce, seminář z biologie, praktická cvičení a exkurze (charakteristika, zařazení, příklady) školní projekty, otevřené vyučování, skupinová výuka, týmová práce a kooperace
10. Výchova ve výuce biologie: výchova ke zdraví, protidrogová prevence; environmentální výchova, multikulturní výchova, OSV;
11. Vymezení předmětu didaktika biologie, oborová didaktika: interdisciplinarita oboru, přednosti a úskalí; trendy rozvoje oborových didaktik (především biologie)
12. Péče o nadané a talentované žáky (zaměření na biologii): biologické (ekologické) soutěže a možnosti uplatnění tvůrčí činnosti žáků základních a středních škol
13. Přírodovědné vzdělávání v rámci EU: národní a školní kurikulum; nové trendy ve výuce přírodovědných předmětů (integrace, školní projekty, vzdělávací oblasti a obory, přírodní vědy a jejich výuka ve státech EU)
14. Výzkum v oborové didaktice: kvalitativní a kvantitativní metody pedagogického výzkumu v didaktice biologie (pozorování, dotazník, interview, obsahová analýza textu, pedagogický experiment)
15. Role učitele na ZŠ a SŠ
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (15.09.2021)
Type of examination - oral Preparation time - 30 minutes Expected testing time - 30 minutes
Students enroll for the exam for a selected date and time.
The exam:
- essay in the range of 6-10 pages (font size Times New Roman 12; 1.5 line spacing; page margins normal, ie top / bottom / left / right = 2.5 cm / 2.5 cm / 2.5 cm / 2,5cm) on a topic based on thematic areas, see below, until 15.11.2020 the topic of the essay sent by the teacher; the essay, including correctly cited literature (sources in Czech and English) will be sent by the teacher no later than 5 working days before the exam date;
- second part of the exam is preparation for lessons (including PP-presentation, worksheet, written work and proposal for group work, didactic games, excursion theme and laboratory work) on selected biological topics, which the student announces to the teacher by the end of November. The preparation includes the planned course of each phase of the lesson on the selected biological theme, organizational notes (intended aids, natural products or models, links to the website, timetable, theme and aim of the lesson, didactic resources, etc.). During the exam, the student draws a question with a particular teaching method or form, to which the lesson will be adjusted in detail within the preparation time. Preparations are submitted one week before the exam by the teacher or electronically min. 3 working days per email teaching as a word file.
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (25.09.2020)
Sylabus
Didaktika jako nástroj učitele - Vymezení předmětu didaktika. Didaktika biologie. Oborová didaktika. - Proč některé národy nemají didaktiku? - Didaktika jako exaktní anebo humanitní obor? - Biologické a evoluční pohledy na učení a vyučování. ________________________________________________________________________ Školská reforma, strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU - Nové trendy ve výuce přírodovědných předmětů. "Onlinizace" výuky. - Výuka přírodovědných předmětů v ČR a vybraných zemí EU. - Rámcové vzdělávací programy (ZV a G), Školní vzdělávací programy. VÚP. - Standardy základního a středního vzdělávání. Lisabonský proces, Bílá kniha a další. ________________________________________________________________________ Učivo a jeho struktura - Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe.
- Učebnice pro výuku biologie, přírodopisu. - Koncepce školy: učební plán, učební osnovy, časově tématický plán - pro výuku přírodopisu na ZŠ a biologie na SŠ. - Monologické metody. Výklad. - Umění vysvětlovat. ________________________________________________________________________ Vyučovací metody I - Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe.
- Přípravu na VH, uspořádání hodiny. - Rozhodování o: obsahu hodiny, učební činnosti žáka, činnosti učitele. - Stanovení a vymezování výukového cíle, výchovně-vzdělávacího cíle. - Vytváření pojmů. Naladění žáka na učení. ________________________________________________________________________ Vyučovací metody II - Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.
- Přípravu na VH, uspořádání hodiny. - Volba, účel, předosti a slabiny metod. - Jak vést třídu. - Motivace žáků + příklady motivece. Chvála a kritika. Autorita. - Vztah: učitel - žák. ________________________________________________________________________ Vyučovací metody III - Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.
- Dialogická metoda, diskuse - řízená, panelová; skupinová práce a kooperativní činnosti ve výuce přírodovědných předmětů. - Týmová výuka. (Didaktické hry). - Pravidla skupinové práce. Kázeň a řešení problémů. ________________________________________________________________________ Vyučovací metody IV a organizační formy výuky - Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu/biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.
- Projektová výuka a samostatné práce. Proč plánovat projektovou výuku. - Laboratorní práce. Seminář z biologie. Biologická olympiáda. - Techniky a strategie používané ve výuce. ________________________________________________________________________ Dáváme učivu biologie/přírodopisu smysl - Vytváření vlastních příkladů. Mnemotechnické pomůcky. - Vedení žáka při počátečním procvičování, zpětná vazba. - Ověřování, zda žáci učivu rozumí. Význam chyb při učení. - Integrace předmětů. Průřezová témata v přírodovědných předmětech na ZŠ a SŠ. ________________________________________________________________________ Učební úlohy ve výuce přírodopisu/biologie. - Didaktický test. Materiální didaktické a vyučovací prostředky - Zpětný projektor, tabule, interaktivní tabule, modely, materiály přírodniny, tabulky, počítače a jejich využití ve výuce, video a další. Exkurze - Vedení exkurzí. Využívání přírodních lokalit ČR v hodinách biologie/přírodopisu. Ekologie - Ekologie a životní prostředí. Environmentální výchova. Význam přírody ________________________________________________________________________ Realizace výuky - shrnutí - Motivace. Oblíbenost předmětů na ZŠ a SŠ. - Vedení výuky: Zahájení, plynulý průběh VH, tempo. - Otázky ve výuce. Humor ve výuce. - Postavení učitele, postavení žáka ve výuce. - Komunikace ve výuce. Komunikace s rodiči. - Didaktické zásady. ________________________________________________________________________ Další funkce učitele na škole - Učitel jako expert, kompetence pro výuku prezenční + kompetence pro distanční výuku. - Pomáhající profese. - Učitelovo pojetí výuky. Reflexe. - "Burnout" a jeho prevence. - Třídní učitel. - Klima školy. Školou ovlivnitelné faktory výuky. ________________________________________________________________________ Hodnocení - Účel hodnocení žáků. - Formativní hodnocení. - Známkování. Slovní hodnocení. Sumativní hodnocení. Mezinárodní hodnocení - PISA, TIMSS Hodnocení v přírodovědných předmětech v ČR - Hodnocení po 5. a 9. třídě. - Maturitní zkoušky, CERAMAT. SCIO. ÚIV. ________________________________________________________________________ Historie výuky přírodovědných předmětů - Stručný vývoj jednotlivých etap vývoje českého školství. - Pochopení historického vývoje české základní a střední školy. Alternativní školy - Dvě pojetí vzdělávání: Komenský, Dewey. - Reformní školy 20. a 30. let 20. století. - Současná situace u nás - školy, systémy, principy. - Vývoj a uplatnění alternativních myšlenek u nás po roce 1989. ________________________________________________________________________
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (25.09.2020)