|
|
|
||
V rámci tohoto předmětu se posluchači seznámí s méně známými a atraktivními náměty na praktická cvičení, které lze zařadit do výuky přírodopisu/biologie na základní a střední škole. Cvičení jsou zaměřena především na pozorování či pokusy z ekologie, etologie apod. Na cvičení spolupracují odborné katedry biologické sekce, podílejí se především na inovaci a rozšíření spektra běžně využívaných námětů. Praktikum bude vždy členěno do dvou částí- metodická část (jak se na dané praktikum ve škole připravit, kdy ho zařadit apod.) a praktická část, kdy studenti sami cvičení absolvují, aby poznali přesný metodický postup, objevili možná úskalí apod. Ke každému cvičení vyučující připravili pracovní list s podrobnými pokyny pro učitele, který je posluchačům k dispozici. V rámci tohoto předmětu studenti také odprezentují vlastní návrh praktické úlohy formou mikrovyučování. Při návrhu úlohy studenti využijí anglicky psané zdroje či mobilní aplikace v anglickém jazyce.
Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (22.11.2022)
|
|
||
Cíl předmětu je obdobný jako v případe Pozorování a pokus organismální I. Snažíme se ukázat studentům - budoucím učitelům základních a středních škol, že praktická výuka biologie může být velmi pestrá a zajímavá. Řadu zajímavých pokusů lze snadno ve školách, které mají omezené laboratorní vybavení. Není třeba se omezovat na tradiční úlohy ze školních učebnic. Chtěli bychom v budoucích učitelích především probudit kreatitivu a odvahu zařazovat do výuky nové úlohy a pokud možno vytvářet i úlohy vlastní. Poslední úprava: Fialová Veronika, Bc. (16.06.2016)
|
|
||
Altmann, A., 1972: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN, Praha. Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha. Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha Hanel L., Lišková E., 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. UK v Praze-Pedagogická fakulta, Praha. Jírovec O. a kol., 1958: Zoologická technika. SPN, Praha. Lelláková F. a kol., 1992: Zoologická technika. Karolinum, Praha.
Posluchačům kurzu jsou k dispozici návody k jednotlivým úlohám a pracovní listy pro žáky v aplikaci Moodle:
http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=721 Poslední úprava: Fialová Veronika, Bc. (16.06.2016)
|
|
||
Podmínky udělení zápočtu v případě prezenční formy výuky: - aktivní účast na praktických cvičeních (povoleny jsou maximálně 2 absence; 4 absence jsou povolené pro studenty vykonávající praxe) - na závěr semestru musí každý student samostatně či ve dvojici prezentovat vlastní mikrovyučování na 20 - 30 minut. K vybranému námětu vytvoří pracovní list včetně autorského řešení. Alespoň jednu úlohu studenti navrhnou na základě anglicky psaného zdroje nebo s využitím mobilní aplikace v anglickém jazyce.
Podmínky udělení zápočtu v případě online výuky: - aktivní účast alespoň na 60 % pořádaných videokonferencí (včetně praktik vyhrazených pro mikrovyučování studentů) - vypracování úkolů zadaných vyučujícími - na závěr semestru musí každý student prezentovat vlastní námět pro distanční praktické cvičení (volitelně synchronní či asynchronní) v délce 20 - 30 minut. K vybranému námětu vytvoří pracovní list včetně autorského řešení. Alespoň jednu úlohu studenti navrhnou na základě anglicky psaného zdroje nebo s využitím mobilní aplikace v anglickém jazyce Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (22.11.2022)
|
|
||
Náměty jednotlivých praktických cviření (průběžně se obměňují):
Poslední cvičení budou vyhrazena pro mikrovyučování studentů V případě online výuky budou témata upravena pro výuku touto formou. Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (22.11.2022)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na praktických cvičeních (povolena maximálně 1 absence). Na závěr semestru musí každý student prezentovat vlastní námět na didaktickou pomůcku s využitím přírodnin. Poslední úprava: Fialová Veronika, Bc. (16.06.2016)
|