|
|
|
||
V průběhu semestru se na konkrétních ukázkách z učiva biologie seznámíme s používáním nejběžnějších vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ; současně prozkoumáme jejich výhody a nevýhody a vyhodnotíme jejich přínos pro praxi učitele biologie;
seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ; uvedeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu; objasníme termíny: učivo, učební úloha, či učební pomůcky apod.; přiblížíme současnou situaci českého školství, potřeby reformy školství a smysl RVP (RVP = Rámcový vzdělávací program) pro ZŠ a pro gymnázia; nahlédneme na strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU; zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání; vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii; v neposlední řadě se zamyslíme nad hodnocením výsledků žáků a hodnocením přírodovědných předmětů v mezinárodním měřítku i v rámci ČR; Poslední úprava: Řehořová Kamila (30.01.2015)
|
|
||
Cílem přednášky je:
Poslední úprava: Řehořová Kamila (30.01.2015)
|
|
||
Přednáška pro studenty učitelství biologie. Poslední úprava: Řehořová Kamila (30.01.2015)
|
|
||
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975. Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002. Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996. Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999. Standard základního vzdělávání Standard čtyřletého gymnázia Osnovy pro gymnázia Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha) Státní program EVVO Učebnice přírodopisu pro základní školy Učebnice biologie pro střední školy Poslední úprava: Řehořová Kamila (30.01.2015)
|
|
||
Typ zkoušky - ústní Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (27.10.2017)
|
|
||
Didaktika jako nástroj učitele
________________________________________________________________________ Školská reforma, strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU
________________________________________________________________________ Učivo a jeho struktura
________________________________________________________________________ Vyučovací metody I
________________________________________________________________________ Vyučovací metody II
________________________________________________________________________ Vyučovací metody III
________________________________________________________________________ Vyučovací metody IV a organizační formy výuky
________________________________________________________________________ Dáváme učivu biologie/přírodopisu smysl
________________________________________________________________________ Učební úlohy ve výuce přírodopisu/biologie.
Materiální didaktické a vyučovací prostředky
Exkurze
Ekologie
________________________________________________________________________ Realizace výuky - shrnutí
________________________________________________________________________ Další funkce učitele na škole
________________________________________________________________________ Hodnocení
Mezinárodní hodnocení
Hodnocení v přírodovědných předmětech v ČR
________________________________________________________________________ Historie výuky přírodovědných předmětů
Alternativní školy
________________________________________________________________________
Poslední úprava: Řehořová Kamila (30.01.2015)
|