|
|
|
||
Cíl kurzu:
Cílem kurzu je ukázat problematiku rodin a domácností v celé její šíři, podpořit kritické myšlení, rozšířit arzenál běžně používaných zdrojů a tím zprostředkovat studentům výzkumnou zkušenost ve formě běžné v komerčním sektoru (tzn. mimo akademickou a odbornou sféru) Forma zajištění distanční výuky: Distanční výuka je zajištěna formou videokonference, prostřednictvím aplikace Zoom. Lekci je možné sledovat prostřednictvím stažené aplikace v počítači/mobilním telefonu nebo on-line aplikaci (bez stažení a přihlašování). Lekce probíhají na odkazu https://us02web.zoom.us/j/8076548521 Poslední úprava: Kurtinová Olga, RNDr. Mgr., Ph.D. (31.05.2021)
|
|
||
Povinná literatura: Bartoňová, D. 2005. Vývoj cenzových domácností v České republice v poslední třetině 20. století. Demografie 47, č. 1, s. 1-12. Bartoňová, D 2003. Domácnosti podle výsledků sčítání lidu, domů a bytů v roce 2001. Demografie 45, č. 4, s. 268-274 Caselli, G., Vallin, J. and Wunsch, G.: Demography. Analysis and Synthesis (A Treatise in Population Studies). Volume III, Chapter 88, 90, 91 (Geografická knihovna Př FUK) Habartová, P.; Hulíková, K.; Sivková, O. 2014. Prognóza počtu a velikosti vybraných typů hospodařících domácností v České republice pro období 2013-2040. Demografie 56, č.1, s. 21-36. Kučera, M. 2005. Rodinné domácnosti ve výsledcích sčítání lidu 2001. Demografie 47, č. 1, s. 13-20. Morávková, Š. 2005. Bydlení rodin se závislými dětmi a vybavenost jejich domácností. Demografie 47, č.1., s. 40-52. United Nations. 1973. Methods of projecting households and families. Chapter IV. Dostupné na: http://www.un.org/en/development/desa/population/publications/manual/economy/household-family.shtml Doporučená literatura: Ediev, D. 2007. On Projecting the Distribution of Private Households by Size. Vienna Institute of Demography. Working Papers 4/2007. Ermisch, J. 2003. An Economic Analysis of the Family. Princeton University Press, Pricenton, 271s. Goody J. 2006. Proměny rodiny v evropské historii. Nakladatelství Lidové noviny, Praha, 230 s. Horská, P. a Kučera, M. a Maur, E. a Stloukal, M. 1990. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Panorama Praha, 480 s. Horský, J. a Seligová, M. 1997. Rodina našich předků, Praha, 142 s. Hrušáková, M. a Králíčková, Z. 2006. České rodinné právo. Doplněk, Brno, 398 s. Keilman, N. a Kuijsten, A. a Vossen, A. (eds.) 1987: Modelling Household Formation and Dissolution. Clarendon Press Oxford, 298 s.(Geografická knihovna PřFUK) Kučera, M. 2003. Bydlení. Demografie 45, č. 4, s. 274-277. Kučera, M. 1983. Výpočty prognóz počtu a struktury domácností, Demografie 25, č. 4, s. 300-308. Lutz, W.a Richter R., Wilson Ch. 2006. The New Generations of Europeans: Demography and Families in the Enlarged European Union. Routledge, Londýn, 404 s. Mlčoch, L. 2014. Ekonomie rodiny v proměnách času, institucí a hodnot. Karolinum. Praha, 192 s. Možný, I. 1999. Sociologie rodiny. Sociologické nakladatelství, Praha, 250 s. Možný I. 2006. Rodina a společnost. Sociologické nakladatelství, Praha, 312 s. Nedbalková, K. 2012. Matky kuráže: Lesbické rodiny v pozdě moderní společnosti. Sociologické nakladatelství, Praha, 120 s. Pavlík, Z. a Rychtaříková, J. a Šubrtová A. 1986. Základy demografie, Academia, Praha 734 s. Populační vývoj České republiky 2001-2006, Katedra demografie a geodemografie PřFUK, Praha 2007. s. 63-76 Populační vývoj České republiky 1995, Katedra demografie a geodemografie PřFUK, Praha 1995 (část II) Skupnik, J. 2010. Antropologie příbuzenství. Sociologické nakladatelství, Praha, 402 s. Sullerotová, E. 1998. Krize rodiny. Karolinum, Praha, 59 s. van Imhoff E., a Kujsten A., Hooimeijer P., van Wissen L. 1995. Household Demography and Household Modeling. Plenum Press, New York. 364 s. metodika výběrových šetření SILK, VŠPS, statistika rodinných účtů (http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/zivotni_uroven_spotreba_domacnosti_prace) Poslední úprava: Janáková Kuprová Barbora, RNDr., Ph.D. (22.12.2019)
|
|
||
Podmínky a hodnocení absolvování kurzu: hodnocení: Pro úspěšné dokončení kurzu je nezbytná vlastní rešerše nebo vlastní výzkum a prezentace jeho výsledků (libovolná forma - krátká přednáška (s powerpointovou prezentací (cca 12 sld.) nebo bez ní – podle povahy) a poskytnutí materiálů kolegům (pokud powerpointová prezentace, tak detaily vystoupení a texty ve „speaker notes“, pokud “z patra” tak dokument). Výsledky rešerše nebo vlastního výzkumu a jejich prezentace tvoří 75 % výsledné známky studenta.
Speciální požadavky na vlastní rešerši/výzkum a) praktická využitelnost pro laiky – výsledky rešerše/výzkum musí obsahovat “manažerské shrnutí” problematiky srozumitelné odborníkům mimo demografii tak, aby se na jeho základě bylo možné kvalifikovaně rozhodnout (o novelizaci zákonů, o nastavení politiky či změně směřování mediálního diskurzu, o designu produktu nebo marketingové strategie). b) alespoň tři typy zdrojů – výsledky rešerše/výzkum musí čerpat alespoň ze tří různých typů zdrojů, kde alespoň jeden musí být odborný (odborné publikace včetně legislativy). Další možné zdroje jsou vlastní výzkum/analýza dat, studentské práce – diplomové, bakalářské, výzkumy komerčních subjektů (firem i výzkumných agentur), obecná média (noviny, časopisy, televize – rozhovory a články v nich), pozorování (offline, na sociálních sítích a v diskusních fórech).
Kurz je zakončen závěrečným testem, který se skládá ze dvou částí. A) otázky na základě přednášek vyučujících a z literatury (13 %) B) otázky vycházející z prezentací/přednášek kolegů a výsledků jejich rešerší/výzkumů (12 %) Poslední úprava: Kurtinová Olga, RNDr. Mgr., Ph.D. (16.11.2020)
|
|
||
Struktura lekcí: Lekce se zpravidla skládá ze tří částí: a) Přednáška vyučujícího (cca 45 min) b) Prezentace studenta/studentů a jeho tematické rešerše (cca 15-20 min) c) Diskuse nad tématem (cca 25 min)
Harmonogram: 1. Úvod (3.10.) - Cíl(e) kurzu, požadavky na úspěšné absolvování kurzu. Praktické využití znalostí a informací o rodinách a domácnostech. Základní přehled problematiky – co je rodina, co je domácnost, od kdy a kdo se problematice rodin a domácností věnoval, stručné opakování základních bodů z historie rodiny a domácnost (východní a západní typ rodiny, vývoj vnímání rodiny v čase, oddělení rodiny a domácnosti) 2. Rodina (10.10.) - Typologie rodin, jak rodina vzniká a zaniká, data o rodinách - Prezentace: - Rodiny celého světa (rozdíly ve vnímání toho, co je rodina a manželství v závislosti na náboženství, kulturním okruhu, míře modernizace společnosti…) - Tradiční a moderní rodina (Vývoj rodinných cyklů za posledních 150 let, patchworkové rodiny, co je vlastně ta tradiční rodina?) 3. Domácnost (17.10.) - Typologie domácností a její proměny v SLDB po roce 1950, vznik a zánik domácnosti, data o domácnostech, vývoj struktury domácností, jak se počítá s domácnostmi - Prezentace: - Domácnost jako ekonomická jednotka (VŠPS, SILC, vysvětlení a kontext výsledků) 4. Prognózy vývoje počtu domácností - RNDr. Tomáš Kučera, CSc. (24.10.) - Historie realistických modelových projekcí a prognóz početního stavu a struktury domácností v ČR - Faktory ovlivňující formování domácností - Přístupy k prognózování počtu a struktury domácností 5. Rodina v kontextu sociální a ekonomické politiky státu (31.10.) - zákon o rodině, manželství a faktické manželství, adopce, pěstounská péče, rozvody, vyživovací povinnost, sociální dávky pro rodinu x daňové zvýhodnění rodiny - Prezentace: - Samoživitelky? (Historie, datové zdroje, vývoj počtu, sociální kontext, existují vůbec?) 6. Domácnost v kontextu sociální a ekonomické politiky státu (7.11.) - sociální dávky cílené na domácnost a společné posuzování, bytová politika - Prezentace: - Hlava a krk - domácnost jako cíl marketingu (Kdo vydělává a kdo utrácí, kdo rozhoduje o nákupech, výzkumy trhu, cílení reklamy s příkladem) - Institucionární domácnosti a jejich vývoj (Kojenecké ústavy, dětské domovy, ústavy sociální péče a změny v posledních 10 letech.) 7. Rodina v 21. století (14.11.) - životní cyklus rodiny, vliv emancipace, neformální soužití, patchworkové rodiny… - Prezentace: - Ženská práce (vliv rodiny a domácnosti na ženu a vliv ženské emancipace na proměnu rodiny i domácnosti) 8. Domácnost v 21. století (21.11.) - stárnutí domácností, singles, deinstitucionarizace - Prezentace: - Single zn. 55+ (Struktura podle pohlaví a věku, domácnosti, kontext sociálního a zdravotního systému, sňatečnost, úmrtnost…) 9. Bydlení (28.11.) - Prezentace: - Tchyně a uzený - vícegenerační soužití (Vývoj, výzkumy na toto téma, kontext bydlení a bytové politiky, domácí péče o seniory a osoba blízká coby neformální pečující) - Komunity a komuny (Sdílené bydlení v historii, blízké minulosti, současnosti a budoucnosti. Vymezení, zjišťování, jak fungují v praxi. Kláštery, hippies, squaty…) - Dům, základ rodiny - startovací bydlení pro mladé rodiny (po roce 1990 a před, srovnání, návaznosti na porodnost, podpora státu versus tržní prostředí, problematika hypoték, nájmů) 10. Prezentace (5.12.) - Modelová projekce vývoje počtu domácností v ČR do roku 2010 (doplněná o komentáře z oblasti nových trendů) - Lidé mimo rodinu a domácnost (Bezdomovectví, krátkodobé institucionální domácnosti, data, kontext, úvod do problematiky, provázanost s demografií, sociální a zdravotní politikou státu) 11. Test (12.12.) 12. Vyhodnocení testu a opravný termín (19.12.) (?) Poslední úprava: Janáková Kuprová Barbora, RNDr., Ph.D. (21.09.2024)
|