Přednáška Biochemie III (b) je určena pro studenty posledního ročníku magisterského studia učitelských kombinací s chemií. Je doporučena jako příprava na státní závěrečnou zkoušku z biochemie na katedře učitelství a didaktiky chemie. Cílem přednášky je především zopakovat si základy biochemie v kontextu výuky biochemie na střední škole.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Biochemistry III (b) is aimed at older students of the Master's program of Teacher Education of Chemistry. The lecture should help students prepare for the final exam in biochemistry at the Department of Chemical Education.
The lecture deals with the area of general biochemistry in the context of the main topics of the national RVP framework program.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Literatura -
Biochemie základní kurz - kolektiv pracovníků katedry biochemie 2009 (popř. 2005)
Barevný atlas biochemie - Koolman J. a kol. Grada (2012)
Biochemie: chemický pohled na biologický svět – Kodíček a kol. 2015
Biochemie - Voet D., Voetová J.G. (1995)
Fundamentals of Biochemistry - Voet a kol. 2. vydání (2006)
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2023)
Color Atlas of Biochemistry - Koolman J. et al. 2nd edition 2005
Fundamentals of Biochemistry - Voet et al. 2nd edition 2006
Biochemistry - Stryer et al. 7th edition 2007
Poslední úprava: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (27.04.2017)
Požadavky ke zkoušce -
K zápočtu je nutná alespoň 80% účast a prezentace daného biochemického tématu. Zkouška je kombinovaná, kromě složení komplexního testu má také ústní část.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (23.09.2024)
At least 80% attendance and presentation of the biochemistry topic is required for credit. The exam is a combination of a written comprehensive exam and an oral exam.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (23.09.2024)
Sylabus -
• Úvod, složení živých organismů • Sacharidy: rozdělení, struktura, funkce • Aminokyseliny: rozdělení, struktura, vlastnosti; peptidy • Proteiny: struktura, rozdělení, složené proteiny • Enzymy: rozdělení, reakční rovnováhy, enzymová kinetika, inhibice, regulace (alosterie) • Nukleové kyseliny: stavební složky, rozdělení, struktura • Replikace, transkripce, translace, proteosyntéza • Lipidy a biomembrány: rozdělení, vlastnosti a funkce, metabolismus (β-oxidace), biosynthesa, žlučové kyseliny, ketolátky • Vitaminy, kofaktory a "makroergické" sloučeniny, svalový stah • Glykolýza, glukoneogeneze, pentosový cyklus • Oxidační dekarboxylace, citrátový cyklus, dýchací řetězec (oxidativní vs. substrátová fosforylace) • Základní vztahy v metabolismu, rozdělení organismů, katabolismus, anabolismus • Biochemie člověka I: trávení (enzymy), proteolýza a proteasy, krev (přenos O2, hemoglobin, erytrocyt) • Biochemie člověka II: hormony, nervová soustava (neurotransmitery), signální molekuly, metabolismus cizorodých látek • Fotosyntéza, Calvinův cyklus, C3, C4 a CAM rostliny
Poslední úprava: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (27.04.2017)
• The composition of living matter, water, cell, viruses, cytoskeleton
• Carbohydrates: classification, structure, function
• Human biochemistry II: hormones, nervous system (neurotransmitters), signaling molecules, metabolism of xenobiotics
• Photosynthesis, Calvin Cycle, C3, C4 and CAM plants
Poslední úprava: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (27.04.2017)
Výsledky učení -
Student identifikuje základní složení živých organismů a jejich klíčové komponenty. Student analyzuje strukturu a funkce sacharidů v biologických procesech. Student rozlišuje různé typy aminokyselin a jejich vlastnosti, včetně struktury peptidů. Student popisuje strukturu a rozdělení proteinů, včetně složených proteinů. Student vysvětluje mechanismy enzymů, včetně reakčních rovnováh a kinetiky. Student zkoumá stavební složky nukleových kyselin a jejich strukturu. Student demonstruje procesy replikace, transkripce a translace v proteosyntéze. Student hodnotí vlastnosti a funkce lipidů a biomembrán, včetně metabolismu. Student vyhodnocuje úlohu vitaminů a kofaktorů v metabolických procesech. Student aplikuje znalosti o glykolýze, glukoneogenezi a pentosovém cyklu. Student interpretuje procesy oxidační dekarboxylace a citrátového cyklu. Student porovnává základní metabolické vztahy mezi katabolismem a anabolismem. Student analyzuje enzymatické procesy trávení a přenosu kyslíku v krvi. Student zkoumá roli hormonů a neurotransmiterů v nervové soustavě. Student vysvětluje mechanismy fotosyntézy a Calvinova cyklu u rostlin.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (23.09.2024)
The student identifies the basic composition of living organisms and their key components. The student analyzes the structure and function of carbohydrates in biological processes. The student distinguishes different types of amino acids and their properties, including the structure of peptides. The student describes the structure and distribution of proteins, including folded proteins. The student explains the mechanisms of enzymes, including reaction equilibria and kinetics. The student investigates the building blocks of nucleic acids and their structure. The student demonstrates the processes of replication, transcription, and translation in proteosynthesis. The student evaluates the properties and functions of lipids and biomembranes, including metabolism. The student evaluates the role of vitamins and cofactors in metabolic processes. The student applies knowledge of glycolysis, gluconeogenesis, and the pentose cycle. The student interprets the processes of oxidative decarboxylation and the citrate cycle. The student compares basic metabolic relationships between catabolism and anabolism. The student analyzes the enzymatic processes of digestion and oxygen transfer in the blood. The student examines the role of hormones and neurotransmitters in the nervous system. The student explains the mechanisms of photosynthesis and the Calvin cycle in plants.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (23.09.2024)