|
|
|
||
|
Předmět je určen studentům učitelství chemie v kombinaci s dalším oborem. V rámci druhé pedagogické praxe realizují studenti pedagogickou činnost na jiné škole, než v rámci první pedagogické praxe.
Studenti během několika, obvykle 4, týdnů navštěvují školu, kde mj. po celou dobu praxe vedou jednu třídu, aby ji lépe poznali a mohli lépe reagovat na potřeby žáků. Během delší praxe s jednou třídou zvládnou studenti učitelství minimálně jedno téma od úvodních hodin až po závěrečné hodnocení a evaluaci. Další výstupové hodiny realizuje student dle domluvy s učitelem, mezi hodinami jsou rovněž laboratorní cvičení, v nichž studenti vedou praktické činnosti žáků. Fakultní/provázející učitel poskytuje studentovi na praxi neustálou zpětnou vazbu, rozebírají společně přípravu na hodiny i reflexi každé hodiny. Pravidelná reflexe má za cíl pomoci studentům při osvojování si pedagogických kompetencí a podpořit studenty v kreativitě při tvorbě plánu vyučovací hodiny. Druhá pedagogická praxe přináší studentům možnost zúročit zkušenosti z první pedagogické praxe, zahrnout do dalších pedagogických výstupů zkušenosti z náslechů, reflexí s fakultními učiteli, garantem praxí i kolegy z ročníku. Pedagogické praxe umožňují studentům učitelství odzkoušet si různé formy a metody výuky v reálném kolektivu a s odborným vedením a odbornou zpětnou vazbou a zároveň uplatňovat kompetenční rámec absolventa učitelství i oborový kompetenční rámec učitele chemie v praxi. Takové praktické zkušenosti jsou nenahraditelné běžnou vysokoškolskou výukou. Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
|
|
||
|
(MŠMT) Kompetenční rámec absolventa učitelství (2023). https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o. FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál. GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika. KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál. KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. KRATOCHVÍLOVÁ, J., SVOJANOVSKÝ. P. Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Brno, 2020. https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál. Montclair State University (2024). Pedagogical Strategies and Practices. https://www.montclair.edu/itds/digital-pedagogy/pedagogical-strategies-and-practices/ PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál. SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s. SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s. Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
|
|
||
|
Základní informace k pedagogickým praxím, stejně tak postup při přihlašování k praxi v SIS, najdete na stránkách fakulty: https://natur.cuni.cz/studenti/bakalarske-a-navazujici-magisterske-studium/pedagogicke-praxe/zakladni-informace Student:
Upozornění 1: Pokud student na praxích neplní domluvy, může učitel upozornit garanta a praxe může být pozastavena až zrušena. Stejně tak student může upozornit garanta na jednání učitele, které by bylo v rozporu s úvodními domluvami, a garant bude situaci řešit, může dojít k přeložení studenta na jinou školu. Upozornění 2: Formální splnění předepsaného počtu hodin a odevzdání podkladů do classroomu neznamená automaticky splnění zápočtu. Student učitelství prokazuje na pedagogických praxích kvality budoucího učitele např. i tím, že si je vědom svých limitů a chce na nich pracovat a posouvat/zlepšovat je. Pokud provázející/faklutní učitel a pracovník nebo garant praxí z KUDCH po návštěvě na praxích zjistí, že student neplní některou z výše uvedených položek, bude se případem udělení zápočtu zabývat konsilium pracovníků KUDCH, přičemž mohou navrhnout neudělení zápočtu a doporučit opakovaný zápis či prodloužení praxí. Cílem není studenta penalizovat, ale naopak poskytnout mu další prostor pro získání více zkušenosti pro budoucí pedagogickou praxi. Pedagogická praxe z chemie se koná na gymnáziích a středních školách, výjimečně na ZŠ. Zápočet bude udělen po odsouhlasení garantem pedagogických praxí z chemie na KUDCH v zápočtovém týdnu. Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
|
|
||
|
Předmět sestává z vlastní pedagogické praxe na fakultní škole a několika setkáních na fakultě (domluva na administrativě a výběru školy, průběžná a závěrečná společná reflexe; každodenní práce učitele). Pedagogická praxe studenta na střední škole zahrnuje hospitaci, případný tandem s provázejícím/fakultním učitelem, i vlastní pedagogické výstupy studenta. Student vyučuje chemii v jedné třídě alespoň 8 hodin, ostatní hodiny jsou LC, hodiny chemie v dalších třídách. Student své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým provázejícím/fakultním učitelem. Zároveň se inspiruje během hospitací činnostmi provázejícího/fakultního učitele a své poznatky a dojmy využívá do své vlastní výuky. Veškeré potřebné informace jsou dostupné na stránkách studijního oddělení, v sekci Pedagogické praxe a také ve třídě na Google Classroom, kde probíhají online schůzky k pedagogickým praxím a jsou dostupné dokumenty pro praxi, informace a úkoly k odevzdání. Kromě vlastní pedagogické praxe na konkrétní škole absolvují studenti po praxi několik setkání s garantem praxí za chemii. Setkání po praxích sestává z několika hromadných a individuální reflexe (poznatky, dojmy, tipy a námitky). Reflexe pedagogické praxe je důležitou součástí zapsaného předmětu, neboť poskytuje zpětnou vazbu pro vlastní budoucí pedagogické působení. Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
|
|
||
|
Studenti uvedou klíčové pojmy a terminologii související s efektivními postupy výuky chemie. Studenti používají Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (MUNI, 2021), vybírají témata, ve kterých se chtějí během praxe zlepšit. Systematicky sledují svůj průběh praxe s ohledem na stanovený cíl progresu. Studenti používají Kompetenční rámec absolventa učitelství a Oborový kompetenční rámec absolventa učitelství chemie. Studenti kooperují s provázejícím učitelem, respektují dohodnutá pravidla pedagogických praxí. Studenti připravují schemata hodit na chystanou vyučovací jednotku. Studenti reflektují s provázejícím učitelem odučené hodiny. Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
|
|
||
|
Před nástupem na Pedagogickou praxi z chemie II je nezbytné absolvovat Pedagogickou praxi z chemie I (a Náslechovou pedagogickou praxi z chemie). (Následující body se částečně kryjí s informacemi z jiných položek, ale raději zopakujeme.) Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
|