PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe náslechová z chemie - MC280C08
Anglický název: Attendanting teaching school practice in chemistry
Český název: Pedagogická praxe náslechová z chemie
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 1 [týdny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Neslučitelnost : MC280C07
Anotace -
Předmět je určen studentům učitelství chemie v kombinaci s dalším oborem (maior a minor). Studenti se v rámci předmětu poprvé setkávají s reálnou pedagogickou praxí tím, že během jednoho až dvou týdnů navštěvují hodiny chemie na vybrané (fakultní) škole a pozorují probíhající vyučování, stejně tak i další aktivity spojené s pedagogickou praxí. V závěru praxe aktivně vstoupí do výuky - buď formou tandemového vyučování nebo samostatné práce s třídou.
Obvykle studenti absolvují tuto praxi v malých skupinkách, aby společně mohli diskutovat zažívanou školní realitu. Po celou dobu se studentům věnuje fakultní/provázející učitel, který po (své) odučené hodině probírá se studenty různé pedagogické a didaktické aspekty, jedná se o tzv. rozborovou hodinu. Fakultní škola umožňuje studentům učitelství navštívit hodiny chemie u vícero učitelů chemie, aby studenti získali plastičtější představu o možnostech vedení výuky, tedy o různých vyučovacích stylech.
Předmět obsahuje veškeré dokumenty a podklady v Učebně/Classroom s názvem Náslechové praxe 2024/25 (bi, che), do které studenti též odevzdávají požadované výstupy.
Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (23.02.2025)
Literatura -

FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.

GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.

GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.

KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.

KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.

KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK.

KRATOCHVÍLOVÁ J., SVOJANOVSKÝ P. et al (2020). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Dostupné online https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf

KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.

KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.

PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.

SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. 

VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (08.01.2025)
Požadavky ke zkoušce -

Klíčové je absolvovat 10 náslechů vyučovacích hodin chemie nebo laboratorních cvičení z chemie (doporučeno 9 VH + 1 LP) na vybraném gymnáziu, střední škole a/nebo ZŠ. Aktivní účast na výuce chemie: minimálně jeden výstup před třídou po dohodě s fakultním/provázejícím učitelem a to ve formě tandemové výuky s učitelem, se svým spolužákem nebo samostatně. Výstup není nijak omezem - může jít o jednu nebo více výukových aktivit nebo delší část vyučovací hodiny.

Provádění záznamů náslechů, rozbory a diskuse hodin s fakultními učiteli po skončení náslechů. Předložení záznamů ke kontrole po skončení náslechové praxe vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH.
Předložení vyplněného formuláře A - seznam hospitovaných hodin: jeden formulář společně za celou skupinku. Diskuse po skončení náslechů s vedoucí pedagogické praxe z chemie na KUDCH.
Zápočet bude udělen po absolvování náslechové praxe při splnění všech povinností v zápočtovém týdnu.


Požadavky:
(1) účast na instruktážní schůzce a (2) schůzce k reflexi videohospitací (před praxemi)
(3) odevzdání formulářů s evidencí viděných hodin (za celou skupinu)
(4) hospitace 10 vyučovacích jednotek
(5) odevzdání 10 záznamů z hospitací

(6) odevzdání podkladů (popis + případné pomůcky) k vlastnímu výstupu

(7) reflexe z praxe (včetně přínosu praxe, problémů): společné setkání s garantem pedagogických praxí za chemii + (8) písemná zpráva/esej rozsah cca 1/2 A4

V případě mimořádného stavu během studia je možné absolvovat videohospitace v hodinách chemie či jiným způsobem praxi splnit. Studenti se však vždy musejí domluvit s garantem praxí.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (23.02.2025)
Sylabus -

Náslechová pedagogická praxe sestává ze tří částí: před a po praxi studenti absolvují několik setkání s garantem praxí za chemii a stěžejní část předmětu tvoří náslechy (hospitace) hodin chemie na vybraných fakultních školách. Tyto náslechy probíhají skupinově (společně pro 4-5 studentů) u jednoho či více učitelů chemie na dané škole, ideálně skupinka hospituje mladší žáky (ZŠ) a starší žáky (SŠ) na dvou školách.

Studenti budou mít k dispozici na výběr z navržených škol a před praxemi dostanou návrh rozvrhu hodin, které navštíví. Jen ve výjimečných případech lze s učitelem dohodnout jiný rozvrh.

Činnosti studentů na fakultní škole: studenti hospitují v hodinách chemie a následně s fakultním učitelem provádějí rozbor hodiny, kdy na základě zápisů pozorování výuky konzultují jednotlivé kroky či jevy z vyučování.

Záznam z hospitace, zápis musí obsahovat: záhlaví (jméno posluchače, předmět, škola, jméno fakultního učitele, třída, datum); téma; cíl výuky v hodině; organizační forma/y; průběh a organizace vyučovací hodiny (odborný obsah učiva, činnosti žáků, činnost učitele); hodnocení vyučovací hodiny (práce a činnosti žáků, učitele, splnění cíle výuky, vlastní poznámky k aktivitě žáků i tvořivosti učitele).

Setkání s garantem praxí, které předchází a následuje po vlastních hospitacích na fakultní škole, poskytuje prostor nejprve pro společnou diskusi, jaké jevy mají studenti během náslechů sledovat, a po praxích opět diskutují své poznatky, dojmy, tipy a námitky. Reflexe pedagogické praxe, byť náslechové, je důležitou součástí a přípravou na vlastní pedagogickou praxi v následujícím akademickém roce.

------------

V případě mimořádného stavu během studia je možné absolvovat videohospitace v hodinách chemie či jiným způsobem praxi splnit. Studenti se však vždy musejí domluvit s garantem praxí.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (23.02.2025)
Výsledky učení -

Studenti uvedou klíčové pojmy a terminologii související s efektivními postupy výuky chemie.
Studenti určí cíle a organizační formy pozorovaných hodin.
Studenti popíší různé vyučovací metody pozorované v hodinách chemie.
Studenti vysvětlí význam cílů vyučovací hodiny při usměrňování činností ve třídě.
Studenti předvedou, jak při plánování vlastní vyučovací hodiny uplatní konkrétní vyučovací strategii pozorovanou v hodině.
Studenti získají zpětnou vazbu od provázejícího učitele, aby mohli zlepšit svou analýzu vyučovací hodiny.
Studenti porovnají různé výukové přístupy používané učiteli fakulty a diskutují o jejich účinnosti.
Studenti analyzují zapojení studentů během výuky a identifikují faktory, které přispívají k úspěšnému průběhu výuky.
Studenti hodnotí efektivitu vyučovací hodiny na základě účasti studentů a dosažení výukových cílů.
Studenti zdůvodní své hodnocení vyučovacích postupů odkazem na konkrétní pozorování a vzdělávací teorie.
Studenti navrhnou komplexní plán vyučovací hodiny, který zahrnuje účinné strategie získané na základě pozorování.
Studenti vytvoří inovativní výukové materiály, které zlepší porozumění složitým chemickým konceptům ze strany studentů.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Vstupní požadavky -

Pro akademický rok 2024/2025 se mění organizace náslechových praxí z chemie ze strany fakulty/garanta, a tak budou aktuální informace dodány studentům nejpozději před začátkem semestru.

Pro organizaci předmětu slouží učebna Náslechové praxe 2024/25 (bi, che), kde jsou studentům k dispozici veškeré materiály, včetně prostoru k odevzdávání požadovaných výstupů.

Za obsahovou stránku náslechové praxe z chemie odpovídá vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (urvalkov@natur.cuni.cz).

1. Se všemi obecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail:  jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky, základní informace: https://natur.cuni.cz/studenti/bakalarske-a-navazujici-magisterske-studium/pedagogicke-praxe/zakladni-informace

2. Navštívíte celkově 10 vyučovacích jednotek z chemie (včetně laboratorních prací) u různých učitelů, ideálně na dvou různých školách. 

3. Učitelé na praxích musejí mít před náslechovou praxí uzavřenou platnou Příkazní smlouvu (nutno vybavit před nástupem na praxi - zařídí garant nebo po domluvě vykomunikují s učitelem studenti).
JAKOUKOLIV ZMĚNU IHNED NAHLASTE nejlépe e-mailem nebo telefonicky dr. Jelenovi a/nebo dr. Stratilové Urválkové. 
4. Hospitované hodiny zaznamenávejte do Seznamu náslechových hodin (A) a zapisujte si záznamy z náslechů, které obsahují základní údaje (třída, datum, jméno, vyučující, téma), výchovně vzdělávací cíl a sled didaktických fází hodiny s poznámkami a časovými údaji. Důležité je celkové hodnocení hodiny a zejména aktivita vyučujícího a žáků. 
5. Na závěr praxe napište krátkou reflexi, která by měla zahrnovat komentáře k organizaci praxe, její náplni, situaci ve škole, přínosu praxe. Je důležitá pro další spolupráci se školami a učiteli, stejně tak pro vývoj praxí. 
6. Za výrazné porušení pokynů, tj. nevčasné plnění povinností, neodevzdání požadovaných materiálů atd. se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším roce v LS. 
7. Vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s FU).

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (23.02.2025)
Požadavky k zápisu

Předmět si zapíší všichni studenti bakalářských studijních oborů Chemie se zaměřením na vzdělávání (maior a minor).

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK