|
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Jan Mourek, Ph.D. (19.09.2023)
Dalším důležitým aspektem je rozvíjení kompetencí budoucích učitelů pro distanční výuku. Studenti si vyzkoušejí práci v e-learningovém prostředí Google Classroom a dokumentaci biologických objektů a procesů (záznam a dálkový přenos obrazu a videa z mikroskopu). Předmět je určen pro studenty učitelství biologie (navazující magisterského, i doplňujícího studia učitelství biologie). Studijní materiály a úkoly budou vyvěšeny v prostředí Google Classroom, do stejného prostředí budou studenti odevzdávat úkoly. Zapsaní studenti obdrží odkaz na začátku semestru. Pokud se na předmět zapíšete později, napište e-mail garantovi kurzu, dr. Janu Mourkovi. Předmět byl v roce 2020 inovován z prostředků IP projektu "Inovace vybavení pro LED-fluorescenční mikroskopii v didaktické přípravě studentů učitelství biologie", řešitelé Jan Mourek a Vanda Janštová. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Jan Mourek, Ph.D. (04.10.2020)
Altmann, A., 1972: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN, Praha.
Falteisek L., Černý J., Janštová V. 2013: A simplified technique for evaluating human CCR5 genetic polymorphism, Amer. Biol. Teacher, 75 (9), 704-707.
Jírovec O. a kol., 1958: Zoologická technika. SPN, Praha.
Lelláková F. a kol., 1992: Zoologická technika. Karolinum, Praha
Lišková E., 2010: Biologická školní technika – příručka k projektu Alma Mater Studiorum. UK v Praze – Pedagogická fakulta.
Mourek J., Lišková E. 2010: Biologické sbírky - metody sběru, preparace a uchovávání. Příručka k projektu Alma Mater Studorium, PedF UK v Praze.
On-line zdroje:
FB Učitelé přírodovědných předmětů - https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/about FB Praktika na dálku https://www.facebook.com/praktika.nadalku FB Přírodovědci https://www.facebook.com/prirodovedci.cz Biologie-chemie-zeměpis http://bichez.pedf.cuni.cz/ |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Jan Mourek, Ph.D. (19.09.2023)
Podmínkou udělení zápočtu je účast na cvičeních. Povoleny jsou 2 absence. Absence z důvodu ped. praxí se omlouvají (max. 5 absencí za semestr celkem). V případě, že student nebude moci splnit požadovanou docházku na cvičení z důvodu karantény nebo nemoci, spojí se s garantem předmětu a dohodne si individuálně způsob náhrady. Další podmínkou je aktivní práce během cvičení, vytvořená sada mikroskopických a makroskopických preparátů a dílčí úkoly odevzdané do Google Classroom. Poslední podmínkou je samostatné vytvoření návrhu demonstračního pokusu nebo obdobné úlohy na dny otevřených dveří naší fakulty, kterou bude student prezentovat ostatním studentům na posledním cvičení. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Jan Mourek, Ph.D. (22.09.2021)
Toto je výčet probíraných témat, jejich pořadí se může změnit. 1. Úvod, podmínky zápočtu - Jan Mourek 2. Příprava trvalých mikroskopických preparátů, média mísitelná a nemísitelná s vodou, otiskové preparáty, roztěrové preparáty, krájení histologických řezů na mikrotomu, barvení histologických preparátů - Jan Mourek 3. Možnosti jednoduchých simulací metod molekulární genetiky ve školní praxi - Vanda Janštová 4. Příprava čistých kultur vybraných modelových prvoků (krásnoočko, trepka, Tetrahymena) - Jan Mourek 5. Mikroskopická technika vhodná pro školní praktickou výuku, metody světelné a fluorescenční mikroskopie (LED-fluorescenční mikroskopie), údržba mikroskopické techniky, měření mikroskopických objektů, záznam a dálkový přenos mikroskopického obrazu a videa pro potřeby distanční výuky - Jan Mourek, David Svoboda 6. Sběr a preparace hmyzu - Jan Mourek 7. Laboratorní metody ve výuce geologie - Lukáš Falteisek 8. Výroba kapalinových válců a jejich renovace - Jan Mourek 9. Botanická školní technika (herbářování, rozčleňování květu, vybrané botanické mikroskopické preparáty) - Petr Novotný 10. Výroba modelů přírodnin z modelovací hmoty - Jan Mourek 11. Prezentace didaktických pomůcek studentů - Jan Mourek |