|
|
|
||
Cílem je zprostředkovat znalosti z biologie nezbytné pro pochopení základních aspektů molekulární paleontologie a principů
jejího studia. Poslední úprava: Prokop Jakub, doc. RNDr., Ph.D. (03.06.2010)
|
|
||
Hummel S 2003 Ancient DNA Typing, Springer. Nielsen-Marsh Ch 2002 Biomolecules in fossil remains, The Biochemist, June, pp. 12-14 Shapiro B & A Cooper 2003 Beringia as an Ice Age genetic museum. Quaternary Research, 59, 1-7 Hebsgaard MB, Phillips MJ & E Willerslev 2005 Geologically ancient DNA: fact of artifact? Trends in Microbiology, 2005, from ScienceDirect electronically Poslední úprava: Prokop Jakub, doc. RNDr., Ph.D. (03.06.2010)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce:
Vypracování návrhu projektu (3-5 stran) s event. využitím metod molekulární paleontologie ve svém vlastním zaměření (důraz je kladen na kontext, ve kterém by se uvedené metody aplikovaly, tzn. konkrétní problém řešený klasickými metodami a následně doplněn o molekulárně paleontologický přístup), včetně presentace projektu a diskuse.
Vlastní zkouška: první část písemka (ca. 10 otázek) a pak dle zvládnutí písemky ještě ústní část v podobě diskuse nad písemkou. Poslední úprava: Symonová Radka, doc. Mgr., Ph.D. (04.04.2012)
|
|
||
Studenti si během teoretické části osvojí: 1) Základní znalosti z molekulární biologie a genetiky týkající se struktury a dynamiky DNA - formou přednášek, workshopu a promítání krátkých animací z oblasti molekulární biologie a genetiky. 2) Aspekty molekulární biologie, jichž se využívá v technologiích pracujících s fosilní DNA 3) Podmínky pro uchování DNA ve fosilním záznamu, typy degradace a modifikace DNA v zavislosti na sedimentačním prostředí. 4) Diagnostika fosilií před vlastním zpracováním fosilní DNA - nepřímý odhad zachování DNA. 5) Oblasti využití molekulární paleontologie s konkrétními příklady. 6) Technologie umožňující molekulárně-paleontologický výzkum. 7) Metody práce se starou DNA a jejich specifika. 8) Evoluce genomu, paleogenomika - paleopolyploidizace a další mechanizmy: genetická exkurze do historie života, hypotesa 2R a její následky pro současnost. Teoretická/virtuální molekulární paleontologie. V případě možnosti a zájmu bude kurz završen praktickým cvičením v laboratoři (extrakce recentní, subrecentní a fosilní DNA, srovnání výsledků), ideálně zpracování autentického materiálu, který se bude právě zpracovávat v laboratoři. Forma výuky: 8 teoretických lekcí, zpracování samostatné práce a její vyhodnocení Požadavky ke zkoušce: Vypracování návrhu projektu (3-5 stran) s event. využitím metod molekulární paleontologie ve svém vlastním zaměření (důraz je kladen na kontext, ve kterém by se uvedené metody aplikovaly, tzn. konkrétní problém řešený klasickými metodami a následně doplněn o molekulárně paleontologický přístup), včetně presentace projektu a diskuse. Vlastní zkouška: první část písemka (ca. 10 otázek) a pak dle zvládnutí písemky ještě ústní část v podobě diskuse nad písemkou. Studenti ke každé přednášce dostávají vytištěné presentace, kt. jim slouží jako základní materiál k přípravě na zkoušku. Poslední úprava: SYMONOVA/NATUR.CUNI.CZ (25.10.2011)
|