|
|
|
||
Přednáška je koncipována primárně pro studenty IV.-V. ročníku magisterského zaměření ekologie a etologie. Jde tedy o specializační přednášku magisterského stupně studia, která si nečiní nárok na představení oboru v plné šíři, ale je naopak většinou založena na výkladu "case studies", které mohou být přímo užitečné pro studenty etologie, uvyklé spíše pohledu klasické etologie (Veselovský) a behaviorální ekologie a sociobiologie (Frynta). Protože není určena specialistům na neurobiologii, musí obsahovat, v rozsahu nezbytném pro další výklad, i objasnění některých základních pojmů, metod a konceptů neurověd. Hlavní pozornost je věnována regulaci složitých forem chování: např. učení (zpěv, filiální a sexuální imprinting), paměť (prostorová orientace, foodstoring), motivace a emoce (agrese, strach a úzkost) , hravé chování aj. Při výkladu je postupováno zpravidla shora dolů, od úrovně klasifikace procesů, popisu chování až po neuronální substrát a jsou zpravidla paralelně uváděny příklady z neuroetologie ptáků a savců. Pozornost je věnována i paralelám animálních modelů a chování člověka, což nutně vede i k přesahům do psychologické problematiky, především v oblasti neuronální podstaty motivace, emocí a osobnosti. Upozornění: není určena studentům bakalářského stupně a nenahrazuje základní ani specializované přednášky z neurofyziologie ani etologie.
V případě distančního vzdělávání bude využívána platforma MS Teams. Poslední úprava: Peterková Jindřiška, Ing. (18.09.2020)
|
|
||
Camhi JM, Neuroethology, Sinauer Associates Inc publishers, 1984. Carew TJ, Behavioral Neurobiologi, Sinauer Associates Inc publishers, 2000. Carlson NR, Physiology of Behavior, Pearson Education, Inc.2004. Ewert J-P, Neuroethology, Springer-Verlag, 1980. Felten DL, Józefowicz RF, Netter's Atlas of Human Neuroscience, MediMedia USA, 2003. Höschl C, Libiger J, Švestka J (Eds.), Psychiatrie, Tigis, 2002. Kandel ER, Schwartz JH, Jessell TM (Eds.), Principles of Neural Science, Fourth Edition, McGraw-Hill, 2000. Koukolík F, Lidský mozek, 2. vydání, Portál, 2002. Kulišťák P, Neuropsychologie, Portál, 2003. Mackintosh NJ (Ed.), Animal Learning and Cognition, Academic Press, 1994. Panksepp, J, Affective Neuroscience, Oxford University press, Inc., 1998 Pearce JM, Animal Learning and Cognition, Psychology Press Ltd., 1998 Poslední úprava: JPROKOP (19.04.2006)
|
|
||
Podmínky zápočtu: Studenti se prakticky seznámí s metodikou používanou v kognitivních vědách. Jedná se o komplexní behaviorální úlohy: Morrisovo vodní bludiště (MWM), „Carousal maze“, operantní úlohy ve Skinnerových boxech; farmakologické modely psychiatrických onemocnění (deprese, schizofrenie). Trénink zvířat metodou pozitivního reinforcementu v praxi i pomocí počítačové simulace V případě zhoršení epidemiologické situace může probíhat zkouška ústně s využitím MS Teams a formou testu v Moodlu. Poslední úprava: Peterková Jindřiška, Ing. (18.09.2020)
|
|
||
(1-4) ÚVOD co je neuroetologie: Historie a definice disciplíny Základy fyziologie a anatomie nervového systému mechanismy of nervového přenosu: elektrochemický přenos, synaptická štěrbina, akční potenciál, časová a prostorová konstanta Receptory, Iontové kanály: napěťově řízené kanály, chemicky řízené, kanály spjaté s G-proteiny Neurotransmitery: definice, dělení, funkce,deficity, poruchy, ovlivnění homeostázy organismu a chování Metody výzkumu: nahrávání a měření nervové aktivity, volumometrie, léze, farmakologie, behaviorální studie, c-fos, zobrazovací metody: fMR, PET, CT
(5-6) ZÁKLADNÍ EMOCIÁLNÍ A MOTIVAČNÍ PROCESY Emoce: Teorie, Taxonomie a sémantika Agrese: evoluční zdroje aresivity a ?zlosti"; vyšší kognitivní funkce a agrese -zhodnocení, obecný neurokognitivní substrát pro ?zlost"; variabilita v agresivitě indukovaná prostředím, agresivní chování vyvolané přímou elektrickou stimulací mozku ESB- a důsledky souvislost s emocemi, funkční okruh v mozku pro záchvat vzteku ?affective attack", tichý útok -zakousnutí, dominance a agresivita mezi samci, učení a agresivita, farmakologie a neurochemické metody využité při studiu agrese Strach a úzkost: charakteristika, modely pro studium strachu (úlohy), základní dráha v CNS aktivovaná při prožívání strachu - ?transhypotalamická dráha", učení a strach, neurochemické a farmakologické postupy při studiu strachu.
(7) Učení a paměť I. Klasifikace a mechanismy: Definice a klasifikace pojmů, Zodpovědné mechanismy: základní mechanismus a funkce LTP a LTD, Hippocampus jako klíčová struktura pro učení a paměť. Klasická studie: Učení a paměť - jednoduchý reflexní mechanismus u měkkýše Aplysia Komplexní schopnosti učení - příklad: Kognitivní schopnosti a neuronální substrát krkavcovitých a lidoopů
(8) Učení a paměť II: prostorová kognice: Prostorová orientace potkanů a holubů: neuronální substrát prostorové kognice-hippocampus, place-cells, head-directions cells -základní informace; metody výzkumu - behaviorální testy, prostorová kognice jako podklad abstraktního myšlení; orientace na malé a střední škále: alotetická orientace, idiotetická orientace, path-integration, landmark orientation, kognitivní mapy, různé aspekty prostorové kognice u člověka: ontogeneze, gender, vztah k jiným kognitivním funkcím. Příkladové studie: prostorová kognice jako podklad pro abstraktní myšlení, neurogeneze (zmnožení neuronů) a foodstoring (ukládání zásob) u ptáků.
(9) Učení a paměť III: Učení v ranné fázi ontogeneze I: Učení zpěvu: ontogeneze získávání a produkce zpěvu, vrozené predispozice, Sexuální dimorfizmus a hormonální regulace zpěvu, Neuronální podklad zpěvu - fylogeneze, nezbytnost sluchové zpětné vazby, klasický pohled : specifická dráha pro senzorické učení "anterior forebrain pathway", specifická dráha pro produkci zpěvu : "song production pathway", Lateralizace funkce vokálních center, Nový pohled - IEG a funkce vokálních center, Sezónní variabilita a neurogeneze.
(10) Učení a paměť IV: Učení v ranné fázi ontogeneze II: Rodičovský imprinting: Charakteristika chování a experimentální přístup k jeho studiu, Rozhodující oblasti mozku a funkční asymetrie, Dědičná preference pro určitý preferovaný stimulus - lokalizace v mozku Sexuální imprinting: Charakteristika chování a experimentální přístup k jeho studiu, Funkce a lokalizace jednotlivých center v mozku; Vliv sociálnho prostředí a věku na rychlost re-konsolidačního procesu, IEG a sexuální imprinting, sexuální imprinting and hippocampus
(11) SOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ: Hravé chování u potkanů: Koncepční základ pro studium neuronálního podkladu hravého chování, popis hravého chování a experimentální analýza zdrojů (motivačních) hravého chování, hra agresivita, Hra a pokus o její neuroanatomickou lokalizaci a neurochemické zobrazení,funkce hry, rozlišení mezi hrou a explorací
(12) Duševní poruchy: Animální modely Neuronální podklad některých psychiatrických onemocnění a deficitů: schizofrenie, deprese, Alzheimerova choroba, toxikománie, metody výzkumu, animální modely při výzkumu psychiatrických onemocnění
Poslední úprava: JPROKOP (19.04.2006)
|