|
|
|
||
Jedná se o úvodní kurz psychologie, který má seznámit studenty biologických oborů s terminologií, hlavními přístupy a
metodami v psychologii. Tento kurz má poskytnout základní orientaci v oboru, důraz je přitom kladen na styčné plochy s biologií, kognitivní a emoční procesy, jejich vývojové aspekty a na psychologickou metodologii. Poslední úprava: Peterková Jindřiška, Ing. (04.06.2014)
|
|
||
Student/studentka bude po absolvování kurzu mít orientační náhled na vývoj psychologických východisek a názorů a bude ovládat základní terminologii. Dovede kriticky zhodnotit použití psychologických metod. Poslední úprava: Peterková Jindřiška, Ing. (04.06.2014)
|
|
||
Atkinsonová, R.L., Atkinson, R.C., Smith, E.E., Bem, D.J. (1995). Psychologie. Praha: Victoria Publishing Cumminsová, D. (1998). Záhady experimentální psychologie. Praha: Portál Svoboda. M. (1999). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál. Vybíral Z. (2006). Psychologie jinak: Současná kritická psychologie. Academia. Vybíral Z. (2005). Psychologie komunikace. Nakladatel: Portál. Langmeier J., Krejčířová D. (2006) Vývojová psychologie. Grada. Sternberg R. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál. Kern, H., Mehlová, Ch., Nolz, H., Peter, M., Winterspergerová, R. (1999). Přehled psychologie. Praha: Portál Svoboda, M. (ed.); Češková, E.; Kučerová, H. (2012) Psychopatologie a psychiatrie: Pro psychology a speciální pedagogy. Portál. Hartl, P., Hartlová, H. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál Poslední úprava: Peterková Jindřiška, Ing. (04.06.2014)
|
|
||
Zkouška: Znalosti v rozsahu odpřednášené látky, případně doporučené literatury. Zkouška proběhne formou písemného testu a doplňujícího ústního přezkoušení Zápočet: Referát (počet referátů je omezen - maximálně jeden referát během jednoho bloku přednášek) nebo esej na téma zvolené po domluvě s přednášejícím Poslední úprava: Peterková Jindřiška, Ing. (17.02.2015)
|
|
||
1. Vymezení oboru. Různé směry psychologie, stávající stav, historie oboru. Biologické a psychologické faktory a jejich interakce. Metodologie. Výkonové testy, Dotazníky: uzavřené, otevřené, škálové otázky; Projektivní metody. Praktické aspekty psychologického výzkumu. Výběr subjektů. Psychologické metody v biologii. Etika psychologického výzkumu. 2. Učení a paměť. Kódování paměťových engramů, uchovávání, vybavování, znovuvybavení. Druhy paměti: časové hledisko, hledisko obsahové, paměť sémantická, epizodická. Emoční faktory a paměť. Poruchy paměti. Neurofyziologie paměti. Mechanismus přenosu informace v nervové soustavě. Synapse, Neurotransmitery. 3. Emoce. Typy emocí. Neurofyziologie emocí. Dimenze emocí. Biologické mechanismy. 4. Motivace. Biologické determinanty, sociokulturní determinanty. Výkladové modely. Vnitřní a vnější motivace. Hierarchický model (Maslow). Konace, rozhodovací procesy. 5. Myšlení, jazyk, řeč. Teorie „vrozené gramatiky“ (N.Chomsky), Ontogeneze jazyka. Fylogenetické aspekty. 6. Vědomí, změněné stavy vědomí, spánek, hypnóza. Spánek ve srovnávací perspektivě. Fyziologické mechanismy. 7. Vývojová psychologie. Stručný nástin východisek. Zákony vývojových změn. Fyziologický a patologický průběh psychického vývoje. Jednotlivá stádia kognitivního vývoje z hlediska ontogeneze i ze srovnávací perspektivy. 8. Psychologie osobnosti. Dědičnost, prostředí, výchova. Biologické determinanty. Struktura a dynamika osobnosti: Vlastnosti, procesy, stavy, návyky, postoje. Charakter, Temperament. Dimenze osobnosti, Typologie. Neurofyziologické koreláty. 9. Schopnosti, inteligence. Vlohy, schopnosti, nadání. Rozdělení inteligence. Historické hledisko studia inteligence. Jednorozměrný vs. vícerozměrný model. Měření inteligence. Kreativita. Analogy výkonnostních kognitivních testů v etologickém výzkumu. 10. Psychopatologie. Příznaky, klasifikace. Obecná psychopatologie, Speciální psychopatologie. Neuropsychiatrické poruchy a jejich animální modely. 11. Kritická psychologie Poslední úprava: Peterková Jindřiška, Ing. (04.06.2014)
|