|
|
|
||
Tento seminář má za cíl
(i) naučit zásadám práce s literaturou, jejímu vyhledávání, kritickému čtení, rozboru a zpracování, a (ii) naučit zpracování a presentaci vlastních dat a poznatků. Seminář je věnován pracem již napsaným, jejich kritice a návodu, jak psát. Většina témat se probírá formou praktika, čili hands on. V rámci semináře si člověk zkusí něco sám napsat a zkritizovat to ostatním (a být zkritizován), čímž - lze doufat - se naučí víc než posloucháním sáhodlouhých litanií a návodů. Témata: badatelské psaní (článek, diplomová práce), recensování prací jiných, presentace výsledků, tok informací ve vědě, praktické vyhledávání literatury, jak pracovat s literaturou, jaké jsou použitelné zdroje informací pro geobotanickou práci aj. Letos se koná ve středu v 10,40 u mě v místnosti, pokud nebude specifikováno jinak. Poslední úprava: Štefánek Michal, Mgr. (29.04.2022)
|
|
||
Pravidelná účast na jednotlivých lekcích, pravidelné dodávání domácích úkolů a další práce s nimi (oponování). Poslední úprava: Štefánek Michal, Mgr. (29.04.2022)
|
|
||||||||||||||||
Přečtěte úvod práce Qian et al. 2007, a (teda přečtěte článek celý, abyste věděli o čem je řeč, ale diskutovat budeme jen úvod), a zkoumejte u něj (a) proč chtěl příslušnou práci autor dělat a co tím chtěl zjistit, (b) z jakých výchozích úvah vychází, a (c) jaké znalosti u čtenáře předpokládá/nepředpokládá. Qian H., Fridley JD, Palmer MW 2007. The Latitudinal Gradient of Species-Area Relationships for Vascular Plants of North America. Am. Nat. 170, pp. 690–701 Současně přečtěte úvod práce Tomáše Vlasty a zkoumejte u něj totéž. Pro oba texty zkuste nakreslit (přehledně; o grafickou krásu nejde) myšlenkovou mapu.
Práce je ke stažení na této stránce; jsou poskytovány pouze za účelem diskuse v tomto semináři a všechna ostatní užití podléhají souhlasu jejich autorů.
12.10. Úvod práce. (1) Napsat stručný úvod ke své budoucí DP v délce do 1-2 stránek (do dejme tomu 1000 slov max). K tomu nakreslete (není třeba nějak graficky sofistikovaně) myšlenkovou mapu úvodu. K jednotlivým prvkům myšlenkové mapy vyznačte, které odstavce je pojednávají. Prosím pošlete je na maillist nejpozději do neděle večer.
(3) Rámcově přečíst úvody i ostatních účastníků. Rozpis oponentů:
19.10. Budeme diskutovat úvody, jež jsme zatím nediskutovali. Přečtěte si podle možnosti všichni všechno, ale oponenti budou fungovat podle stejného schématu jako minule.
27.10. (1) Přečtete úvod a metodiku práce Qian et al. a zkoumejte, jaká tvrzení jsou doložena citacemi, a jaké citace to jsou - doklad obecných tvrzení, doklad dílčích faktů, doklad toho, že problém je málo studován nebo nejasný, metodologické citace a podobně (je třeba se kouknout na povahu práce do seznamu literatury). (2) Totéž udělejte pro úvod diplomové práce Tomáše Vlasty. (3) Přečtěte znovu úvody k diplomovým pracem (které jsme psali a posílali si je) a rozmyslete, která tvrzení v nich by bylo třeba doplnit citacemi a jakými (cy by ideálně měly dokládat). Pokud v úvodech už nějaké citace jsou, zhodnoťe, zda jsou na správných místech a dokládají to, co mají dokládat. Oponenti podle dosavadního schématu (ale mluvit samozřejmě můžou všichni).
3.11.
Prohlídněte všechny citace v pracech Dvorský et al. (2017) a Svenning & Skov (2007), a zkuste je rozdělit do několika základních skupin (podle obsahu, na který hádám budete usuzovat jen podle názvu, ale to docela může stačit) a spočítejte počty citovaných prací v těchto jednotlivých skupinách. Clanek Dvorsky ctou ti, jejichz pocatecni pismena prijmeni jsou A-M, Svenninga ti ostatni. (Pracujte buď samostatne - pak zkusime vysledky srovnat, nebo se sejděte před seminářem a dejte výsledky dohromady, a pak je prezentujte za skupinu). BTW Oba články budeme číst na geobotaniku, čili přectením budete mít "strejčka" na přednášku. pro Dvorský: (*) práce o species response curves pro Svenning: (*) prace o migracich Zkuste se zamyslet, co lze z těchto zjištění vyvodit o povaze sledovaných prací. Rovněž spočítejte podíl autocitací (prací, kde alespoň jeden autor z autorského týmu zkoumané práce a citované práce je shodný).
Svenning JC and Skov (2007) Could the tree diversity pattern in Europe be generated by postglacial dispersal limitation? Ecology Letters, (2007) 10: 453–460 Dvorský M. (2017) Niche asymmetry of vascular plants increases with elevation. Journal of Biogeography 44, 1418–1425
Práce s Web of Science - příklady
10.11.
(1) Přečíst diskusi článku Qian et al a zkoumat: (a) jaké části diskuse se vztahují k položeným otázkám a jak na ně odpovídají, včetně úvahy o tom, jak jsou odpovědi spolehlivé, (b) s jakými jinými pracemi zabývajícími se podobným problémem to srovnávají, (c) výhled (co dál). K tomu je třeba přečíst znovu úvod (diskuse vždycky navazuje na úvod) a výsledky (protože diskuse je diskuse výsledků). Totéž udělat s článkem Svenning a Skov (2007) (2) Přečíst diskusi DP Tomáše Vlasty a rámcově zkoumat totéž. (3) Přečíst metodiku článku Qian et al a zkoumat, zda podle popisu metod by se dala práce přesně zopakovat. Pokud se Vám zdá, že nějaká potřebná informace schází, zkuste zhodnotit, zda je důležitá nebo ne. Totéž udělejte s článkem Dvorský et al.
24.11.
Napsat metodiku (části) své budoucí DP; pošlete mi je do pondělí podvečer (19,00 hodin nejpozději; posím pošlete je i Tomášovi Koubkovi). Současně s metodikou napište také poslední odstavec úvodu (aby bylo zřejmé, jak výběr metod vychází z otázek práce). Každý prozkoumá podrobně dvě metodiky podle známého schématu oponentů (tak aby mohl oponovat) a letmo přečte i ty ostatní.
1.12.
Čtení zbývajících metodik.
Obrázky (1) Obrázky z literatury. Prohlédněte si tři články, co jsme četli na geobotanice (Díaz et al., Dvorský et al a Qian et al.) a prozkoumejte, jaké tam jsou obrázky, jakou roli v článku hrají, jaký mají vztah k hlavnímu sdělení článku. Současně zkoumejte, jak jsou strukturovány, jaké nástroje používají k vyjádření vztahů mezi proměnnými a jak jsou popsány (v obrázku i legendou). U článku Díaz prosím mrkněte i do příloh. (2) Podobným způsobem se zamyslete nad tabulkami, co v článcích jsou. Diaz S. et al. (2016) The global spectrum of plant form and function. Nature 529 Issue: 7585 Pages: 167-U73. Dvorský M. (2017) Niche asymmetry of vascular plants increases with elevation. Journal of Biogeography 44, 1418–1425
8.12.
Obrázky - pokračování Shrňte podstatnou informaci ze své budoucí DP (klidně z vymyšlených dat - tak jak si je představujete) jedním obrázkem. Příp. udělejte dvě varianty. Napište k nim legendu (pořádně!). To, o co jde, je zkusit rozmyslet, (i) co bude nejdůležitější sdělení, a (ii) jaký nejlepší způsob vizualizace toho vymyslet. U obrázků rovněž dobře popište osy. Rovněž ukažte, jak bude vypadat klíčová tabulka vaší DP (ukazující jinou věc než ten obrázek!).
Úkoly mějte prosím v promítnutelné podobě, ať si je můžeme promítnout a diskutovat.
15.12.
Pokračování obrázků a tabulek. Abstrakty. (*) Prosím přineste obrázky všichni, kdo je zatím neukazovali (Kristýna, Alice...) (*) Prohlédněte si abstrakty u Qian a Dvorský. Zkoumejte, z jakých části jsou složeny (i u graficky nestrukturovaných abstraktů) a jak velké podíly celku tyto části tvoří. (*) Všichni napište abstrakt své práce (s nějak vymyšlenými výsledky) podle formátu Annals of Botany (k nalezení na stránce časopisu) - čili abstrakt ve 4 bodech (kontext a otázka, metodika, výsledky, interpretace) na max. 200 slov.
5.1. Připravte si prezentace (nejlépe na téma DP, ale není podmínkou) v délce přesně 10 min. Dbejte na logičnost a organizovanost celého sdělení (ať to má hlavu a patu). Dbejte na strukturu celé prezentace (motivace, otázky, metodika, hlavní sdělení, interpretace) Každou prezentaci budeme procházet dvakrát: napřed necháme prezentujícího mluvit bez přerušení a budeme jen poslouchat vystoupení (a psát si poznámky a měřit čas), a poté ji projdeme podruhé, kdy budeme komentovat jak grafickou tak mluvenou stránku.
Není zatím stanoveno...
Dokončení prezentací, postery Domluvte se po dvojicích, a každá dvojice nechť se zmocní nějakého posteru (např. z chodby) a přinese jej s sebou (máte-li poster vlastní, je velmi vítáno, přinesete-li tento). prospěje věci, přinesete-li postery různých typů (graficky, obsahově). Připravte si prosím kritiku - co je dobře a proč, co je špatně a proč. Je třeba přemýšlet (i) o logické struktuře posteru, (ii) o tom, co říká poster člověku, který se o věc hlouběji zajímá, a (iii) o tom, jak poster osloví náhodného kolemjdoucího.
Poslední úprava: Štefánek Michal, Mgr. (29.04.2022)
|