|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit posluchače s využitím antropologie v klinické praxi, zejména v pediatrii. Na příkladech z klinické praxe jsou rozebírány příčiny růstového selhání. Dále je pozornost věnována především hodnocení růstu, sexuální maturace a stavu výživy, diferenciální diagnostice poruch růstu a vlivu chronického onemocnění na auxologické parametry. Dále se zabývá růstem mozkovny pro využití v dětské neurologii a neurochirurgii a proporcionalitou skeletu a predikcí růstu dlouhých kostí pro potřeby dětské ortopedie. Kurz je určen pro studenty oboru antropologie (i postgraduální).
Poslední úprava: Dupejová Lenka, Mgr. (06.03.2019)
|
|
||
1. Hermanussen M, editor. Auxology - Studying Human Growth and Development. Stuttgart: Schweizerbart; 2013. 324 p. 2. Krásničanová H, Lesný P. Auxo 2018. Praha: Ferring Pharmaceuticals CZ s r.o.; 2018. 3. Lebl J, Krásničanová H. Růst dětí a jeho poruchy. Praha: Galén; 1996. 157 p. 4. Zemková D. Kostní věk. In: Fait T, Šnajderová M, editors. Estrogenní deficit. Praha: Maxdorf; 2007. p. 77–85. 5. Tanner J., Healy MJ., Goldstein H, Cameron N. Assessment of Skeletal Maturity and Prediction of Adult Height (TW3) Method. 3rd ed. Saunders Ltd; 2001. 128 p. 6. Pritchett JW. Practical Bone Growth. Seattle: J.W.Pritchett; 1993. 161 p. 7. Šnajderová M, Zemková D. Předčasná puberta. Praha: Galén; 2000. 124 p. 8. Mařík I, Zemková D, Myslivec R, Petrášová Š, Maříková A, Hudáková O, et al. Nestejná délka dolních končetin v období růstu: diagnostika, monitorování a léčení. VOX Pediatr. 2010;10(8):22–9. 9. Lebl J, Al Taji E, Koloušková S, Průhová Š, Šnajderová M, Šumník Z. Dětská endokrinologie a diabetologie. 1st ed. Praha: Galén; 2016. 616 p. Poslední úprava: Dupejová Lenka, Mgr. (06.03.2019)
|
|
||
Ke zkoušce budou požadovány znalosti, pojmy a jejich vztahy , dohledatelné v doporučené literatuře, a to v rozsahu přednášené látky. Automaticky se předpokládají znalosti středoškolské. Zkoušení probíhá formou testu a ústně. Studenti mají k dispozici prezentace přednášek, doporučenou literaturu a okruhy otázek. Součástí zkoušky je i vyhodnocení výsledků antropometrického vyšetření pacienta, na němž se student při stáži podílel. Poslední úprava: Dupejová Lenka, Mgr. (06.03.2019)
|
|
||
Výuka bude v LS 2020/21 probíhat online formou, link pro přístup k výukové platformě bude zaslán před zahájením výuky přihlášeným studentům. 1. Úvod Co může antropolog nabídnout lékaři? Antropometrie, auxologie – opakování základních pojmů. Variabilita znaku a antropometrických rozměrů, percentily, SD skore. Propojení antropologie s moderními metodami. Pomoc při stanovení diagnózy, sestavení léčebného plánu, kontrole léčby. Antropometrie v klinickém výzkumu 2. Růst – úvod do auxologie. Nerovnoměrný růst jednotlivých orgánů. Kosterní růst, tělesná výška. V centru pozornosti chondrocyt. Buněčná úroveň: Buněčný cyklus, bazální buněčné procesy, nitrobuněčné signální dráhy, transkripční faktory. Růstová ploténka: lokální parakrinní faktory. Endokrinní řízení. GH – IGF1, tyroidální hormony, estrogeny, androgeny, glukokortikoidy. Základní modely růstu. 3. Poruchy růstu v příkladech z klinické praxe. Hypotalamická dysfunkce, deficit GH. Chronická onemocnění snižující tvorbu IGF1 (zánětlivá onemocnění , malnutrice aj.), kostní dysplazie, RASopatie, neurofibromatóza, primordiální dwarfismy, progeroidní syndromy. Vysoký vzrůst. 4. Tělesná hmotnost a stav výživy. Tělesná hmotnost, hmotnost k výšce, indexy hmotnosti k výšce. Tělesné složení. Orientační metody užívané v klinické praxi. Antropometrické metody: Matiegka, Pařízková – výhody a nevýhody jejich užití. Jiné metody – vážení pod vodou, DXA, bioelektrická impedance. Akutní a chronická malnutrice. Příklady z klinické praxe. Onemocnění gastrointestinálního traktu – celiakie, Crohnova choroba, cystická fibróza. Týrané děti. Regulace příjmu potravy. Mentální anorexie. Obezita. Syndromy spojené s obezitou. 5. Sexuální diferenciace, sexuální vývoj. Určení pohlaví (genetické, hormonální fenotypické). Vývoj gonád a sexuálních pohlavních znaků. Problematika disorders of sexual development, gender dysphoria. Puberta a její hormonální řízení. Kostní věk. Komplexní pohled na pubertu: Srovnání křivky růstových rychlostí, hormonálních změn, vývoje sekundárních pohlavních znaků a kostní maturace. Variabilita v nástupu puberty. Predikce finální výšky. Sekulární trend. 6. Poruchy růstu, puberty a sexuální diferenciace na příkladech z klinické praxe. Konstituční opoždění a urychlení růstu a puberty. Idiopatická centrální předčasná puberta (CPP), CPP s organickou příčinou (tumory), CPP jako pozdní následek onkologické léčby, předčasná pseudopuberta. Hypergonadotropní hypogonadismus jako následek protinádorové léčby, Klinefelterův syndrom, Turnerův syndrom. Hypogonadotropní hypogonadismus. Kongenitální adrenální hyperplázie. 7. Vývoj skeletu. Enchondrální a desmogení osifikace. Růst mozkovny a jeho řízení. Kefalometrie. Hodnocení růstové dynamiky mozkovny. Růst mozkovny a stav výživy. Kefalogram. Příklady z klinické praxe: kraniosynostózy, syndromy spojené s kraniosynostózami, hydrocefalus, mikrocefalie. Časný zánik velké fontanely. 8. Využití antropologie v ortopedii. Antropometrie při sledování pacientů s kostními dysplaziemi a dalšími poruchami pohybového aparátu . Rozměry vhodné k objektivizaci proporcionality, porovnání s telerentgenogramy. Predikce růstu jednotlivých tělesných segmentů. Nestejná délka končetin, predikce zkratu a plánování léčby. Kostní dysplazie , poruchy kostního metabolismu. 9. Opakování – co vyšetřovat, na co se zaměřit, jaké metody užít a jak interpretovat výsledky v kojeneckém věku, v dětství a během puberty. Dotazy. Součástí kurzu je i 2 hodinová stáž v antropologické ambulanci Pediatrické kliniky FN Motol nebo v Ambulantním centru pro vady pohybového aparátu a zhodnocení vybraného pacienta. Poslední úprava: Sedlak Petr, doc. RNDr., Ph.D. (28.01.2021)
|