|
|
|
||
Kurz je určen studentům, kteří chtějí umět stručně a výstižně formulovat své myšlenky, posílit správné komunikační návyky, opravit nevýhodné komunikační stereotypy, naučit se vnímat prezentaci jako logický sled kroků, kde klíčovou roli hraje příprava, a přitom působit sympaticky, fundovaně a spolehlivě.
Cílem předmětu je trénink komunikačních dovedností pro výkon povolání. Vstupní
požadavky nejsou stanoveny.
Studijní plán předmětu se soustředí na monologické vystoupení (veřejný mluvený
projev před dvěma a více posluchači). V seminářích studenti získají základní přehled o
nejdůležitějších představitelích antické rétoriky, rozkryjí pojmy vnitřní a vnější technika projevu, proberou deset
komunikačních zákonů a jejich konkrétní aplikaci v mluvní praxi, zorientují se v tématu zvládání emocí a redukce stresu spojeného s veřejným mluvním
vystoupením, rozliší kategorie a oblasti image, seznámí se s principy vstřícné řeči těla mluvčího a dostanou přesný
návod pro přípravu informativního a přesvědčovacího projevu. V tématu neverbální komunikace získají informace k práci s video a audiotechnikou během prezentace.
Studenti si osvojí tyto praktické dovednosti:
Vhodná volba formy češtiny, využití komunikačních zákonů, zvládání trémy i únavy před i během
vystoupení, úprava vzhledu vlastní osoby i prostředí, vědomé ovládání řeči těla, práce s rekvizitou, srozumitelná
výslovnost i dostatečná hlasitost projevu, aplikace pravidel společenského styku spojených s veřejným
monologickým projevem. Student v závěru semestru umí vystavět a přednést informativní a přesvědčovací projev.
Absolvent kurzu získá základní řemeslnou výbavu pro řečnická vystoupení na veřejnosti, což využije při vedení
porad, seminářů a kurzů. S úspěchem se může ucházet např. i o pozici tiskového mluvčího u nejrůznějších
institucí.
Poslední úprava: Špačková Alena, MgA. (07.09.2022)
|
|
||
Antika - pilíř moderní rétoriky Poslední úprava: Špačková Alena, MgA. (07.09.2022)
|
|
||
Cílem je připravit studenta pro příležitost monologickým mluveným projevem prezentovat myšlenky před posluchači tak, aby získal jejich pozornost a vyjadřoval se srozumitelně a přesvědčivě. Poslední úprava: Špačková Alena, MgA. (07.09.2022)
|
|
||
Účastníci prezenčního studia: 1) Aktivní účast v seminářích(maximálně dvě absence za semestr). 2) Posluchač si vybere jednu ze dvou možností(v obou případech může použít technické a jiné pomůcky): a)Připravená 3-5 minutová ucelená promluva na volné téma s jasnou výstavbou, pronesená ke konkrétním posluchačům vstoje, na volném prostoru zpaměti nebo skoro zpaměti, spisovnou hovorovou češtinou. b)Přednes úvodu, části výkladu a závěru původně delší prezentace. 3) Písemná zkouška - POKUD MÁ STUDENT MAXIMÁLNĚ JEDNU ABSENCI V SEMESTRU, JE OD PÍSEMKY OSVOBOZEN. Účastníci kombinovaného studia 1) Povinná aktivní účast v seminářích (maximálně 1 absence za semestr). 2) Posluchač si vybere jednu ze dvou možností(v obou případech může použít technické a jiné pomůcky): a)Připravená 3-5 minutová ucelená promluva na volné téma s jasnou výstavbou, pronesená ke konkrétním posluchačům vstoje, na volném prostoru zpaměti nebo skoro zpaměti, spisovnou hovorovou češtinou. b)Přednes úvodu, části výkladu a závěru původně delší prezentace. 3) Písemná zkouška (30 otázek/30 minut) Studenti s individuálním studijním plánem: 1) Povinná aktivní účast minimálně ve čtyřech seminářích za semestr. 2) Posluchač si vybere jednu ze dvou možností(v obou případech může použít technické a jiné pomůcky): a)Připravená 3-5 minutová ucelená promluva na volné téma s jasnou výstavbou, pronesená ke konkrétním posluchačům vstoje, na volném prostoru zpaměti nebo skoro zpaměti, spisovnou hovorovou češtinou. b)Přednes úvodu, části výkladu a závěru původně delší prezentace. 3) Písemná zkouška ve zkouškovém období semestru. V případě přechodu na distanční výuku písemku napíšou všichni studenti bez výjimky. Poslední úprava: Špačková Alena, MgA. (07.09.2022)
|
|
||
HIERHOLD, Emil, Rétorika a prezentace. Praha: Grada 2005, 408 str., ISBN 80-247-0782-9 Poslední úprava: Špačková Alena, MgA. (07.09.2022)
|
|
||
V úvodu každého semináře dva ze studentů přednesou předem připravená mluvní vystoupení, a získají zpětnou vazbu ke své práci. Výkladové pasáže k jednotlivým tématům se střídají s diskusí a praktickým tréninkem ve dvojici či větší skupině. Poslední úprava: Špačková Alena, MgA. (07.09.2022)
|
|
||
Žádné, kurz je volně přístupný. Poslední úprava: Špačková Alena, MgA. (07.09.2022)
|