Anotace semináře zahrnuje dva základní rámce směřování předmětu, mezi nimiž doktorand volí po konzultaci se
školitelem. V rámci zvoleného směřování je pak konkrétní téma semináře upřesněno při zohlednění ISP studenta, resp.
tématu jeho disertace, a aktuálního stavu bádání daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního
periodika atp.). Anotace proto charakterizuje pouze základní osnovu dílčích směřování, informuje o obecném rámci, z
něhož se pro konkrétní semestr volí jeden konkrétní problém. Kurz je organizován formou aktivní účasti doktorandů.
Doktorandi přebírají zodpovědnost za dílčí témata, vedou a korigují četbu zadaného úseku díla, jeho interpretaci a
moderují diskuzi. Spojujícím rámcem obou směřování je problematika raně křesťanských institucí a procesů
normování.
A) V kurzu se studenti zabývají křesťanskou rituální praxí v době od vzniku křesťanství do 4. století, tedy v
době, chápané jako zásadní pro formování křesťanské rituální praxe vůbec. Předmětem je založení rituální praxe v
novozákonních textech a její následný vývoj, její pluralita a proměny. Východiskem je analýza primárních textů nejen
formující se (proto)ortodoxie (Didaché, Iústínos, Eirenáios, Tertullianus, Cyprián, Cyril Jeruzalémský, Apoštolské
konstituce), ale rovně rituální praxe v pseudoklementinských textech nebo ve Filipově evangeliu. Rámcově je kurz
zaměřen nejen na křest, eucharistii, modlitbu, pomazání, ale např. na rituální omývání nohou, apotropaické rity nebo
rituální jednání v souvislosti s úmrtím. Realizovaný kurz se zaměřuje na jedno konkrétní téma/problematiku.
Výběr témat:
- Rituální praxe a identita
- Rituální praxe a spása
- Vztah k židovské rituální praxi
- Křest jako přechodový rituál
- Raně křesťanská rituální praxe jako nahrazení obětního rituálu?
- Eucharistie v kontextu rituálních hostin
- Křestní rituál většinové církve versus valentinovský rituál apolytrósis
- Geografická podmíněnost sekvencí křestního rituálu (Sýrie a Egypt — Severní Afrika — Řím) a její
interpretace
B) V kurzu se doktorandi zaměřují na problematiku vzniku, formování a etablování novozákonního kánonu.
Sleduje proces kanonizace v různých kontextech raného křesťanství (např. gnóze nebo alexandrijské teologie).
Doktorandi vychází z primární literatury a pod zorným úhlem současného bádání tematizuje vybrané problémy, např.
otázku Markionova vlivu na formování kánonu (byl doopravdy Markion „tvůrce křesťanského svatého Písma“, jak se
domníval Adolf von Harnack?), význam Tatianova Diatesaron pro formování kánonu, problematiku tzv. Muratoriho
fragmentu a další dílčí otázky. Anotace charakterizuje pouze základní osnovu kurzu, informuje o obecném rámci, z
něhož se pro konkrétní semestr volí jeden dílčí problém, na který se celý kurz zaměřuje.
Výběr témat:
- Katolicita textů v raném křesťanství versus „kánon“
- Pluralita kánonů?
- Gnostické křesťanství a formování kánonu
- Markionův význam pro formování kánonu
- Tatianovo Diatessaron jako reakce na Markiona?
- Eirénaios z Lyonu jako „teolog písma“
- Klément Alexandrijský a odstupňovaná kanonicita
- Muratoriho fragment
- Význam dochovaných rukopisů
- Vztah mezi rituální praxí a kanonicitou/kánonem
- Athanasios z Alexandrie
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (04.02.2021)
The annotation of the seminar includes two basic frameworks of course focus, from which the doctoral student
chooses after consultation with his or her supervisor. Within the chosen focus, the specific topic of the seminar will be
specified taking into account the ISP of the student, or the topic of his or her dissertation, and the current state of
research of the given problems (new monograph, monothematic issue of the relevant periodical, etc.). Therefore, the
annotation characterizes only the basic outline of partial areas of focus, and informs about the general framework from
which one specific problem is chosen for a specific semester. The course is organized in the form of active
participation by doctoral students. Doctoral students take responsibility for partial topics, supervise, and correct the
reading of a given section of the work and its interpretation, and moderate the discussion. The unifying framework of
both areas of focus is the issue of early Christian institutions and standardization processes.
A) In the course, students study Christian ritual practice in the period from the emergence of Christianity to the
4th century, i.e., the time period understood as essential for the formation of Christian ritual practice in general. The
subject is the establishment of ritual practice in New Testament texts and its subsequent development, plurality, and
changes. The starting point is an analysis of primary texts not only of the forming of (proto) orthodoxy (Didache,
Justina, Irenaeus, Tertullian, Cyprian, Cyril of Jerusalem, Apostolic Constitution), but also ritual practice in pseudo
clementine texts or in the Gospel of Philip. In general, the course focuses not only on baptism, the Eucharist, prayer,
anointing, but also, for example, on ritual washing of the feet, apotropaic rites, or ritual acts in connection with death.
The course focuses on one specific topic/issue.
Selection of topics:
- Ritual practice and identity
- Ritual practice and salvation
- Relation to Jewish ritual practice
- Baptism as a transitional ritual
- Early Christian ritual practice as a replacement for the sacrificial ritual?
- The Eucharist in the context of ritual feasts
- The baptismal ritual of the majority church versus the Valentine ritual of Redemption
- Geographical conditionality of baptismal ritual sequences (Syria and Egypt — North Africa — Rome) and its
interpretation
B) In the course, doctoral students focus on the issue of the creation, formation, and establishment of the New
Testament canon. It follows the process of canonization in various contexts of early Christianity (e.g., gnosis or
Alexandrian theology). Doctoral students will use the primary literature and, from the perspective of current research,
they will thematise selected problems, such as the question of Markion’s influence on canon formation (was Markion
really the “creator of the Christian Holy Scriptures”, as Adolf von Harnack thought?), the significance of Tatian’s
Diatessaron for canon formation, the issue of the so-called Muratorian fragment and other partial questions. The
annotation characterizes only the basic syllabus of the course and informs about the general framework from which
one partial problem is chosen for a specific semester, on which the whole course focuses.
Selection of topics:
- Catholicism of texts in early Christianity versus the “canon”
- Plurality of canons?
- Gnostic Christianity and the formation of the canon
- Markion’s significance for the formation of the canon
- Tatian’s Diatessaron as a reaction to Markion?
- Irenaeus of Lyon as the “scripture theologian”
- Clement of Alexandria and gradational canonicity
- The Muratorian fragment
- The significance of preserved manuscripts
- The relationship between ritual practice and canonicality/canon
- Athanasius of Alexandria
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (07.02.2021)
Deskriptory -
Doktorské studium.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (05.02.2021)
Ph.D. study.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (05.02.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Aktivní účast v semináři, převzetí jednoho tématu semináře.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (05.02.2021)
Active participation in the seminar, taking over one topic of the seminar.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (05.02.2021)
Literatura -
A)
BRADSHAW, Paul F., Reconstructing early Christian Worship, Collegville, Minnesota: Liturgical Press 2009. ISBN: 0281060940.
BRADSHAW, Paul F., The search for the origins of Christian worship: Sources and methods for the study of early liturgy, Oxford: Oxford University Press 2002 (2. ed.). ISBN: 9780195217322.
DIDACHE. Zwölf-Apostel-Lehre. übers. und eingeleitet von Georg Schöllgen. Traditio apostolica : Apostolische Überlieferung: Übers. und eingeleitet von Wilhelm Geerlings (Fontes Christiani; 1), Freiburg im Breisgau: Herder 1991. ISBN: 3-451-22101-2.
HELLHOM, David (ed.), Ablution, Initiation, and Baptism in Early Judaism, Graeco-Roman Religion, and Early Christianity, Berlin: Walter de Gruyter 2011. ISBN: 978-3-11-024751-0.
HELLHOM, David - Dieter Sänger (eds.), The eucharist - its origins and contexts : sacred meal, communal meal, table fellowship in late antiquity, early Judaism, and early Christianity, 3 Vol., Tübingen: Mohr Siebeck 2017. ISBN: 978-3-16-153918-3.
IRENÄUS von Lyon, Epideixis. Adversus Haereses. Darlegung der apostolischen Verkündigung. Gegen die Häresien I. Übersetzt und eingeleitet von Norbert Brox, (Fontes Christiani 8), Freiburg im Briesgau: Herder 1993. ISBN: 3451222256.
IRENÄUS von Lyon, Adversus Haereses/Gegen die Häresien II - V: Übersetzt und eingeleitet von Norbert Brox, (Fontes Christiani 8), Freiburg im Briesgau: Herder 1993-2001.
B)
BARTON, John. The Spirit and the Letter: Studies in the Biblical Canon. London: SPCK, 1997. ISBN 978-0281050116.
HARNACK, Adolf von. Marcion: Das Evangelium vom fremden Gott: Eine Monographie zur Geschichte der Grundlegung der katholischen Kirche. Leipzig: Hinrichs (2), 1924.
HILL, Charles. Who Chose the Gospels? Probing the Great Gospel Conspiracy. Oxford: Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0199640294.
IRENAEUS von Lyon. Epideixis. Adversus Haereses. Darlegung der apostolischen Verkündigung. Gegen die Häresien I. Übersetzt und eingeleitet von Norbert Brox. (Fontes Christiani 8). Freiburg im Briesgau: Herder, 1993. ISBN 345122125X.
KRUGER, Michael J. Canon revisited: establishing the origins and authority of the New Testament books. Wheaton, Ill.: Crossway, 2012. ISBN 978-1433530807.
MCDONALD, Lee Martin a James A. Sanders (eds.). The Canon Debate. Peabody: Hendrickson, 2002. ISBN 1565635175.
ROTH, Dieter T. The Text of Marcion’s Gospel. (New Testament tools, studies and documents 49). Leiden: Brill, 2015. ISBN 978-9004245204.
TERTULLIANUS, Quintus Septimius Florens. Adversus Marcionem: Eingeleitet und übersetzt von Volker Lukas (Fontes Christiani 63). Wien: Herder, 2015. ISBN 978-3451328978.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (09.03.2021)
A)
BRADSHAW, Paul F., Reconstructing early Christian Worship, Collegville, Minnesota: Liturgical Press 2009. ISBN: 0281060940.
BRADSHAW, Paul F., The search for the origins of Christian worship: Sources and methods for the study of early liturgy, Oxford: Oxford University Press 2002 (2. ed.). ISBN: 9780195217322.
DIDACHE. Zwölf-Apostel-Lehre. übers. und eingeleitet von Georg Schöllgen. Traditio apostolica : Apostolische Überlieferung: Übers. und eingeleitet von Wilhelm Geerlings (Fontes Christiani; 1), Freiburg im Breisgau: Herder 1991. ISBN: 3-451-22101-2.
HELLHOM, David (ed.), Ablution, Initiation, and Baptism in Early Judaism, Graeco-Roman Religion, and Early Christianity, Berlin: Walter de Gruyter 2011. ISBN: 978-3-11-024751-0.
HELLHOM, David - Dieter Sänger (eds.), The eucharist - its origins and contexts : sacred meal, communal meal, table fellowship in late antiquity, early Judaism, and early Christianity, 3 Vol., Tübingen: Mohr Siebeck 2017. ISBN: 978-3-16-153918-3.
IRENÄUS von Lyon, Epideixis. Adversus Haereses. Darlegung der apostolischen Verkündigung. Gegen die Häresien I. Übersetzt und eingeleitet von Norbert Brox, (Fontes Christiani 8), Freiburg im Briesgau: Herder 1993. ISBN: 3451222256.
IRENÄUS von Lyon, Adversus Haereses/Gegen die Häresien II - V: Übersetzt und eingeleitet von Norbert Brox, (Fontes Christiani 8), Freiburg im Briesgau: Herder 1993-2001.
B)
BARTON, John. The Spirit and the Letter: Studies in the Biblical Canon. London: SPCK, 1997. ISBN 978-0281050116.
HARNACK, Adolf von. Marcion: Das Evangelium vom fremden Gott: Eine Monographie zur Geschichte der Grundlegung der katholischen Kirche. Leipzig: Hinrichs (2), 1924.
HILL, Charles. Who Chose the Gospels? Probing the Great Gospel Conspiracy. Oxford: Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0199640294.
IRENAEUS von Lyon. Epideixis. Adversus Haereses. Darlegung der apostolischen Verkündigung. Gegen die Häresien I. Übersetzt und eingeleitet von Norbert Brox. (Fontes Christiani 8). Freiburg im Briesgau: Herder, 1993. ISBN 345122125X.
KRUGER, Michael J. Canon revisited: establishing the origins and authority of the New Testament books. Wheaton, Ill.: Crossway, 2012. ISBN 978-1433530807.
MCDONALD, Lee Martin a James A. Sanders (eds.). The Canon Debate. Peabody: Hendrickson, 2002. ISBN 1565635175.
ROTH, Dieter T. The Text of Marcion’s Gospel. (New Testament tools, studies and documents 49). Leiden: Brill, 2015. ISBN 978-9004245204.
TERTULLIANUS, Quintus Septimius Florens. Adversus Marcionem: Eingeleitet und übersetzt von Volker Lukas (Fontes Christiani 63). Wien: Herder, 2015. ISBN 978-3451328978.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (09.03.2021)
Metody výuky -
Semináře probíhají blokově (v celkovém rozsahu 18 výukových hodin). Výběr semináře zaznamenává student do ISP. Semináře jsou organizovány formou aktivní účasti doktorandů. Doktorandi přebírají zodpovědnost za dílčí téma, vedou a korigují četbu zadaného díla, jeho překlad, interpretaci a moderují diskuzi. Kromě badatelských cílů tak semináře plní rovněž funkci didaktickou, doktorandi se učí vést odborné semináře.
V případě omezení distanční výuky v souvislosti s pandemií probíhá výuka distanční formou za využití prostředí Moodle a programu MS Teams.
Poznámka
Zahrnuje dva základní rámce směřování, mezi nimiž volí doktorand po konzultaci se školitelem a zvolené směřování zaznamenává do ISP.
V rámci zvoleného směřování je pak konkrétní dílčí téma semináře upřesněno při zohlednění ISP studenta, resp. tématu jeho disertace, a aktuálního stavu bádání daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního periodika atp.). Anotace jednotlivých kurzů uvedené v akreditačním návrhu proto charakterizují pouze základní osnovu kurzů.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (05.02.2021)
Aktivní účast v semináři, převzetí jednoho tématu semináře.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (04.02.2021)
Požadavky k zápisu -
Vyučující:
doc. PhDr. Jiří Pavlík, Ph.D.;
doc. ThDr. Kamila Veverková, Ph.D.;
prof. ThDr. Jan Blahoslav Lášek, Dr.h.c.;
doc. ThDr. Jiří Gebelt, Th.D.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (05.02.2021)
Vyučující:
doc. PhDr. Jiří Pavlík, Ph.D.;
doc. ThDr. Kamila Veverková, Ph.D.;
prof. ThDr. Jan Blahoslav Lášek, Dr.h.c.;
doc. ThDr. Jiří Gebelt, Th.D.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (05.02.2021)