Předmět psychologie dospělého věku a stáří se zaměřuje na změny v tělesném, kognitivním, emocionálním a sociálním vývoji v období rané dospělosti, mladé dospělosti, střední dospělosti, starší dospělosti, raném a pravém stáří. Zabývá se profesními, partnerskými a dalšími sociálními rolemi a jejich změnami ve vývoji, i z hlediska genderového. Popisuje jednotlivé existencionální krize, změny v psychice člověka vlivem stárnutí a vyrovnávání se se změnami způsobu života v jeho posledních fázích. Student po absolvování předmětu disponuje znalostmi o psychologii dospělého věku a stáří, specifických potřebách člověka, možnostech ohrožení sociální integrity v jednotlivých vývojových obdobích. Disponuje dovednostmi na úrovni základního předpokladu rozpoznávat a rozumět projevům člověka v různých situacích života, chápat psychiku člověka v ohrožení nebo člověka sociálně vyloučeného. Předmět je pro studenty také základem k celkové kompetenci krizové intervence v sociální práci.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (11.05.2023)
Podmínky zakončení předmětu
* Podmínkou je splnění 60% docházky a zápočtové povinnosti.
* Seminární práce z Psychologie dospělého věku a stáří:
Studující si vybere jednu ze dvou variant.
* 1) Kazuistická studie vývoje profesní role Charakteristika vybraného jedince: Ø Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije), jaká je jeho profese, jeho rodinný stav apod. Ø Mezníky, které byly podle jeho/jejího názoru v jeho životě důležité, zejména ty, co se vztahují k profesi. Ø Jaký je jeho/její názor na profesi, kterou vykonává: Ø Jak je s ní spokojený/á, co považuje za pozitivní a co za negativní, co by změnil/a, kdyby to bylo v jeho/jejích silách. Ø Jaké povolání si přál/a, když byl/a mladý/á, co se mu/jí splnilo a co ne. Ø V čem by svoje názory z mládí korigoval/a, co by v současnosti viděl/a jinak. Na co by dnes kladl/a větší důraz. Ø V čem je (nebo byla) pro něho/ni práce důležitá? Jakou potřebu kromě ekonomické nutnosti naplňovala? Ø Co ze svého profesního života považuje za největší přínos? Ø Jaký zážitek v jeho/jejím profesním životě byl nejhorší? Ø V čem si myslí si, že jeho/její profese či spolupracovníci nejvíc ovlivnili jeho/její život. Ø Co by udělal/a jinak, kdyby bylo možné změnit minulost? Vybral/a by si stejnou profesi nebo ne? Ø Jaké je jeho aktuální sebehodnocení, myslí si, že se mu/jí v životě vede (nebo vedlo) lépe v soukromém životě nebo v práci? Ø Co je pro něho/ni aktuálně nejdůležitější, jaké jsou jeho/její profesní cíle, čeho by chtěl/a dosáhnout. Ø Jsou jeho/její záliby podobné jeho/její profesi nebo zcela jiné?. Ø Shrnutí podstatných informací a jejich interpretace ve vztahu k typickým charakteristikám jeho/jejího věku.
*2) Seminární práce z vývojové psychologie II. * Kazuistická studie vývoje partnerské role Charakteristika vybraného jedince: Ø Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije), jaká je jeho profese, jeho rodinný stav apod. Ø Mezníky, které byly podle jeho názoru v jeho životě důležité, zejména ty, co se vztahují k partnerství. Ø Jaký je jeho/její názor na současné partnerství: Ø Jak je s ním spokojený/á, co považuje za pozitivní a co za negativní, co by na vztahu nebo na partnerovi (partnerce) změnil/a, kdyby to bylo v jeho/jejích silách. Ø Jakého partnera (partnerku) si přál/a, když byl/a mladší, co se mu/jí splnilo a co ne. Ø V čem by svoje dřívější názory korigoval/a, co by v současnosti viděl/a jinak. Na co by dnes kladl/a větší důraz. Existuje něco, co si idealizoval/a? Ø Jaké vlastnosti partnera (partnerky) považuje za nejdůležitější a jaké za zcela nepřijatelné? Ø Které ze svých dřívějších zkušeností s partnerstvím považuje za nejdůležitější? Co mu/jí dřívější konflikty a rozchody přinesly? Byly takto získané zkušenosti jen negativní nebo i pozitivní? Ø Jaký zážitek z partnerství považuje za nejhorší? Ø V čem si myslí si, že ho/ji jeho dřívější partneři (partnerky) nejvíc ovlivnili/a a změnili/y jeho/její život? Ø Co by udělal/a jinak, kdyby bylo možné změnit minulost? Vybral/a by si stejného partnera (partnerku) nebo ne? Ø Jaké je jeho aktuální situace, myslí si, že se mu daří (nebo dařilo) lépe ve vztazích s lidmi nebo v práci? Ø Co je pro ni/něho v partnerství aktuálně nejdůležitější, co by si chtěl/a udržet a co změnit? Ø Mají s partnerem/partnerkou společné záliby? Umí spolu trávit volný čas? Shrnutí podstatných informací a jejich interpretace ve vztahu k typickým charakteristikám jeho/jejího věku.
Poslední úprava: Jarolímová Eva, PhDr., Ph.D. (25.01.2025)
Literatura
Povinná:
TOROVÁ, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. 1. vydání. Praha, Portál. ISBN 978-80-262-0714-6. VÁGNEROVÁ, M. (2008). . Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. 1. vydání. Praha, Karolinum. ISBN 978-80-246-1318-5. GEORGI, H., DRAGOMIRECKÁ, E., JAROLÍMOVÁ, E. a kolektiv (2024). Psychologie stárnutí a s táří. Praha, Grada. ISBN 978-80-271-7491-1 (ePub.)
Doporučená:
ERIKSON, E. H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha, Portál. ISBN 978-80-262-0786-3. HAŠKOVCOVÁ, H. (1989). Fenomén stáří. Praha, Pyramida. ISBN 80-7038-158-2. ŘÍČAN, P. (2021). Cesta životem: vývojová psychologie.2. přepracované vydání. Praha, Portál.
Poslední úprava: Jarolímová Eva, PhDr., Ph.D. (26.01.2025)
Požadavky ke zkoušce
Viz podmínky zakončení.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (10.12.2022)
Sylabus
Etapy psychického vývoje: dospělost, stárnutí, stáří a smrt.
Psychologie seniorského věku.
Složitost podmíněnosti ontogenetických / věkových změn ve vztahu k interindividuální variabilitě.
Stárnutí jako podmíněnost růstu individuálních rozdílů.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (10.12.2022)