|
|
|
||
Výuka v předmětu (resp. praktické nácviky) se opírá o následující rozdělení do bloků. Ke každému bloku je v SIS k dispozici literatura, která je psaná převážně v anglickém jazyce. K úspěšnému absolvování předmětu není nutné, aby student, či studentka ovládali perfektně anglický jazyk. Seznámení se s literaturou ovšem může zvýšit přínosnost výuky pro zapsané studenty a studentky. Výuka je koncipována jako cvičení s minimem teoretického rámce (základní znalost se předpokládá z předmětů Úvod do teorií a metod sociální a charitní práce I. a Teorie a metody sociální a charitní práce II.). Získané znalosti a dovednosti v oblasti krizové intervence představují základ pro kompetence při realizaci programů pokročilé krizové intervence v sociální práci. Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (11.05.2023)
|
|
||
Aktivní účast ve výuce, znalost základní studijní literatury, minimálně 80% účast na setkáních a získání alespoň dvou "splnil" za úkoly. Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (10.12.2022)
|
|
||
Povinná: BROŽ Filip, VODÁČKOVÁ Daniela. Krizová intervence v kazuistikách. Portál, 2015. ISBN: 978-80-262-0811-2. ASPINWALL, Lisa G. Dealing with Adversity: Self-regulation, Coping, Adaptation, and Health. In: BREWER, Marilynn B. a HEWSTONE, Miles (ed.). Applied social psychology. NJ, Hoboken: Wiley-Blackwell, 2004. s. 3-27. ISBN 978-1-405-11067-9. DASS-BRAILSFORD, Priscilla. A Practical Approach to Trauma: Empowering Interventions. 1st.ed. London: SAGE Publications, 2007. 384 s. ISBN 978-1412916387. (s. 93-114). DROZDOVÁ, MUDr. Mgr. Kristýna. ČTVERO ZAKOTVENÍ a jeho využití v rámci krizové intervence MUDr. Mgr. Kristýna Drozdová [online]. © Kristýna Drozdová, 2006. Dostupné z: https://www.satiterapie.cz/download/Drozdova2006.pdf GRANELLO, Darcy Haag. A Suicide Crisis Intervention Model with 25 Practical Strategies for Implementation. Journal of Mental Health Counseling. 2010, 32(3), 218-235. Doporučená: HAVRÁNKOVÁ, Olga. Sebevražedná tématika. In: VODÁČKOVÁ, Daniela a kol. Krizová intervence. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. s. 482-498. ISBN 978-80-7367-342-0. LEWIS, Sarah, ROBERTS, Albert R. Crisis assessment tools: the good, the bad, and the available. Brief Treatment & Crisis Intervention. 2001, 1(1), 17-28. ISSN 1474-3310. MORROW, Chad E., BRYAN, Craig J. a APPOLONIO, Kathryn K. Empirically Based Assessment of Suicide Risk. In: KUMAR, Updesh, MANDAL, Manas K. Suicidal behaviour. New Delhi: SAGE Publication India Pvt, 2010, s. 20-37. ISBN 978-81-321-0299-1. ROBERTS, Albert R., OTTENS, Allen J. The seven-stage crisis intervention model: A road map to goal attainment, problem solving, and crisis resolution. Brief Treatment and Crisis Intervention. 2005, 5(4), 329-339. ISSN 1474-3329. STRETTI, Sylvie, KAŇÁK, Jan. Základní struktura pomáhajícího rozhovoru po telefonu. Odborná příloha časopisu Linka bezpečí, březen 2011, s. 7-8. (interní dokument Linky bezpečí). ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Sebevražda. In: Krizová intervence pro praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004. s. 141-155. Psyché. ISBN 80-247-0586-9. VODÁČKOVÁ, Daniela a kol. Krizová intervence krok za krokem. In: Krizová intervence: Krize v životě člověka; Formy krizové pomoci a služeb. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. s. 74-113. ISBN 978-80-7367-342-0. YEAGER, Kenneth R. ROBERTS, Albert R. Differentiating Among Stress, Acute Stress Disorder, Acute Crisis Episode, Trauma, and PTSD. In: ROBERTS, A. R. Crisis Intervention Handbook: Assessment, Treatment, and Research. 4th. ed. Oxford: Oxford University Press, 2015. s. 90-99. ISBN 978-0190201050. KAŇÁK, J.. „Ale hlavně, když se to trénuje“: Výcviková profesionalita a primární profesní identita sociální práce [online-OpenAccess]. Sociální práce / Sociálna práca, 19(3): 82-99. 2019 ISSN 1213-6204 Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Jan-Kanak-3/publication/356840822_Ale_hlavne_kdyz_se_to_trenuje_Vycvikova_profesionalita_a_primarni_profesni_identita_socialni_prace/links/61aff2cc6cd00716cc3f990d/Ale-hlavne-kdyz-se-to-trenuje-Vycvikova-profesionalita-a-primarni-profesni-identita-socialni-prace.pdf ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi 2., aktualizované a doplněné vydání. Grada, 2011. ISBN 978-80-247-7536-4. Dostupné online pod číslem studenta: https://cuni.primo.exlibrisgroup.com/permalink/420CKIS_INST/1ustijj/alma9925878804206986 Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (15.12.2023)
|
|
||
Nácvik formou společně vedeného hovoru v menších skupinách. Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (10.12.2022)
|
|
||
Akcent je zadáván na samostatné zkoušení si ve trojicích, ve velké skupině. Hlavním obsahem předmětu je nácvik interakce s klientem v kontextu krizové intervence se specifickým zaměřením na práci s klienty v akutní krizi, se sebevražednými ideacemi a sebevražednými tendencemi. Cílem předmětu není vycvičit z jeho frekventantů a frekventantek pracovníky, jež mají dokonalé znalosti a dovednosti pro práci se sebevražednými tendencemi, ale dát možnost ochutnat v bezpečném prostoru kontakt s tímto tématem, stejně jako předat základní návod na to, co při práci s klientem dělat. Nejedná o alternativu k výcvikům v krizové intervenci. Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (10.12.2022)
|