Sociální výzkum I. - L0067
Anglický název: Social Research I
Zajišťuje: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Počet nekontaktních hodin: 16 [hodiny/semestr]
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D.
doc. ThDr. Ing. Kamila Veverková, Ph.D.
PhDr. Václav Cimbál, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Alžběta Bártová, Ph.D.
doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D.
PhDr. Václav Cimbál, Ph.D.
doc. ThDr. Ing. Kamila Veverková, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
Předmět Sociální výzkum I., má sloužit k základnímu seznámení se strukturováním výzkumu, s procesem výzkumné práce, s kvalitativním a kvantitativním výzkumným rámcem a jejími základními charakteristikami. Cílem předmětu je naučit studentky a studenty strukturování výzkumného záměru i plánování, formulování HVO a DVOs, a strukturovat metodologii výzkumu. Způsob tvorby a analýzy dat je cílem výuky navazujícího předmětu Sociální výzkum II. Student disponuje znalostmi a dovednostmi v oblasti vědeckovýzkumné práce, je kompetentní aplikovat různé metody a techniky při sběru dat, získaná data umí zpracovat a odborně interpretovat. Student má po absolvování předmětu kompetenci samostatně realizovat výzkum. Předmět je zaměřen na výzkumnou práci v interdisciplinární oblasti sociální a charitativní práce. Kurz nenahrazuje konzultace se školiteli, ale doplňuje je v tom, že vede účastníky kurzu ke kontinuální činnosti při zpracování magisterské práce. Představeny budou i některé příklady dobré a špatné praxe.
Poslední úprava: Bravená Noemi, doc. PhDr. ThDr., Th.D., Ph.D. (24.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast ve výuce. Znalost základní studijní literatury a odpřednášené látky. V průběhu výuky předmětu je vypracováván výzkumný záměr, včetně formulace hlavních a dílčích výzkumných otázek (případně hypotéz) a předběžného zvážení kontaktování cílové skupiny a potencionálních rizik, včetně etického rozměru práce a reflexe proběhlých i zamýšlených činností.

Poslední úprava: Bravená Noemi, doc. PhDr. ThDr., Th.D., Ph.D. (24.09.2024)
Literatura

Povinná:

BAUM, Detlef; GOJOVÁ, Alice (eds.). Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. 357 s. ISBN 978-80-7464-390-3.

PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 230 s. ISBN 978-80-7367-468-7.

REZAUL ISLAM, M.; KHAN, Niaz Ahmed a BAIKADY, Rajendra. Principles of Social Research Methodology. Singapore: Springer Nature Singapore, 2022. ISBN 981-19-5441-0. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/978-981-19-5441-2.

Doporučená:

ALSTON, Margaret a BOWLES, Wendy. Research for social workers: an introduction to methods. 2nd. ed. London: Routledge, 2003. 344 s. ISBN 978-0415307239.

BABBIE, Earl R. The practice of social research. 12th. ed. Belmont, CA: Wadsworth, 2010. xxiv, 530, [76] s. ISBN 978-0-495-59842-8.

BEM, Daryl J. Writing the empirical journal article. In: ZANNA, Mark P., DARLEY, John M. The Compleat Academic: A Practical Guide for the Beginning Social Scientist. Hove: Psychology Press, 1986. 248 s. ISBN 978-0805800197.

BRYMAN, Alan. Social research methods. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2008. xlii, 748 s. ISBN 978-0-19-920295-9.

COHEN, Louis, MANION, Lawrence, MORRISON, Keith. Research Methods in Education. 6.th. ed. London: Routledge, 2007. 657 s. ISBN 0-203-02905-4.

GOODWIN, C. James. Research in psychology: methods and design. 6th ed. Hoboken: Wiley & Sons, ©2010. 600 s. ISBN 978-0-470-52278-3.

GROVES, Robert M. et al. Survey Methodology. 2nd. ed. Hoboken, NJ: A John Wiley and Sons, 2009. 490 s. ISBN 978-0470465462.

HENDL, Jan a REMR, Jiří. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.

SUDMAN, Seymour, BRADBURN, Norman and SCHWARZ, Norbert. Thinking About Answers: The Application of Cognitive Processes to Survey Methodology. 1st. ed. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 2010. 322 s. ISBN 978-1118016091.

Poslední úprava: Bravená Noemi, doc. PhDr. ThDr., Th.D., Ph.D. (24.09.2024)
Sylabus

1) Volba tématu magisterské práce a komunikace se školiteli, termíny

2) Harmonogram prací, předpoklady k odevzdání práce, kritéria posuzování

3) Citační norma, plagiátorství, autorský text

4) Kvalitativní a kvantitativní výzkum – základní vhled do problematiky.

5) Výzkumný problém, zdroje výzkumných problémů a formulování výzkumných otázek.

6) Základní výzkumné designy (zakotvená teorie, případová studia, design na míru)

7) Příprava pro vstup do terénu – výzkumný nástroj, záznamové archy,

8) Metody sběru dat

9) Etika výzkumu, oslovení, souhlas účastníků výzkumu, anonymizace dat

9) Zpracování dat (transkripce, kódování, kategorizace)

Poslední úprava: Bravená Noemi, doc. PhDr. ThDr., Th.D., Ph.D. (24.09.2024)