|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s terminologií, legislativním zakotvením a dalšími specifiky neziskového sektoru, který je nedílnou součástí vyspělé občanské společnosti.
Výše zmíněnými okruhy jsou:
• obecné vymezení terminologie neziskových organizacích, role ve společnosti, legislativní rámec a financování v kontextu sociální práce,
• obecné vymezení manažerské práce, strategické plánování, strategické řízení v kontextu sociální práce,
• specifická témata, která souvisí s organizováním sociálních služeb.
Studenti získají, vedle základních terminologických a legislativních poznatků, také aktuální poznatky z oblasti neziskového sektoru zasahující do hloubky jednotlivých problematik. Jednotlivé oblasti, které jsou uvedené výše, budou předávány v rámci struktury a) základní teoretické vymezení b) v rámci práce ve skupinkách (na setkáních), případně samostatně v rámci úkolů – c) prezentace / zhodnocení.
Získané znalosti a dovednosti v oblasti Managementu sociální práce představují základ pro profesní kompetence při řízení a realizaci moderní sociální práce jako celku.
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (10.12.2022)
|
|
||
Aktivní účast ve výuce. Znalost základní studijní literatury a odpřednášené látky. Docházka 70% . Studenti pracují formou skupinové práce. Počet studentů ve skupině maximálně 3, vypracují společně zadané úkoly, které konzultují s přednášejícím v rámci výuky. Po splnění prvního úkolu, studenti prezentují v rámci výuky svoje výsledky ostatním studentům. Druhý úkol společně zpracují a po konzultaci s vyučujícím budou prezentovat svoje výsledky ostatním studentům. Pokud nebude možná výuka, studenti budou konzultovat výsledky svoji práci formou emailu s vyučujícím, který bude písemně reagovat na splnění úkolu. Prezentace úkolů ostatním studentům by byla formou on line. Úkol č. 1. Vyberte si jednu NNO a popište jejich poslání, vizi, cílovou skupinu, legislativní rámec fungování organizace, strukturu řízení organizace, vícezdrojové financování organizace. Odpovězte na základní vybrané NNO otázky:
Úkol č. 2
Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (10.12.2022)
|
|
||
POVINNÁ LITERATURA: Dobrovolnictví. 5., aktualizované vydání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2017. 39 stran. ISBN 978-80-7481-198-2. (2–40 s., 38 stránek Čj). MOLEK, Jan. Řízení organizací sociálních služeb: vybrané problémy. 1. vyd. Praha: VÚPSV, 2011. 254, 5 s. ISBN 978-80-7416-083-7. (10-245 s., 235 stránek Čj). SKOVAJSA, Marek a kol. Občanský sektor: organizovaná občanská společnost v České republice. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 372 s. ISBN 978-80-7367-681-0. (125-140 s.,43 stránek Čj). Válková, Monika. Hodnocení kvality poskytovaných zdravotních služeb.1. vyd. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2015. 78 s. ISBN 978-80-87023-45-7. (38–50 s.,12 stránek Čj). HRONCOVÁ, Marcela. Moderní nezisková organizace: základy jejího řízení, metodika a praktické rady v kostce. [Praha]: Ateliér vzdělávání, 2010. 55, [7] s., [24] l. obr. příl. ISBN 978-80-904519-0-2. (48-52 s.,4 stránky ČJ). KOUBEK, Josef. Personální práce v malých podnicích. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. 288 s. ISBN: 978-80-247-3823-9. (189–197 s., 10 stránek Čj). MOLEK, Jan. Řízení organizací sociálních služeb: vybrané problémy. 1. vyd. Praha: VÚPSV, 2011. 254, 5 s. ISBN 978-80-7416-083-7. (10–245 s., 235 stránek Čj). ŠEDIVÝ, Marek a MEDLÍKOVÁ, Olga. Úspěšná nezisková organizace. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. 155 s. Management. ISBN 978-80-247-4041-6. (21-45 s.; 105-121 s.,16 stránek Čj). DOPORUČENÁ LITERATURA: ARNOLD, Maik. Social Work Leadership and Management: Current Approaches and Concepts for Social and Human Service Organisations. 1. Cham: Springer International Publishing, 2022. ISBN 3031176316. ISSN 2195-3104. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/978-3-031-17632-6. SCHOLEROVÁ, Hana. Ekonomické a finanční řízení pro neekonomy. Grada, ( s. 272), 202. Poslední úprava: Válková Monika, PhDr. (30.09.2024)
|
|
||
Kapitola 1.: Úvod, cíle, tematický plán, pravidla plnění. Nestátní neziskové organizace – vymezení, typy, zákonná opatření. Problémy a potřeby NNO. Základy managementu, ekonomiky sociálních služeb, kvalita v sociálních službách v obecném měřítku zaměřená na efektivitu, dostupnost poskytování sociálních služeb z pohledu klienta, plátce, poskytovatele a vyšších a nižších územních správních celků. Silné a slabé stránky dostupnosti z pohledu kapacity, struktury a kvality sociálních služeb. Význam dobrovolnictví v občanské společnosti, role dobrovolnictví v sociálních službách. Kapitola 2.: Základy podnikové ekonomiky a finančního řízení z pohledu top managementu a středního managementu. Základy řízení managementu kvality v sociálních službách. Modely řízení kvality v sociálních službách a jejich implementace v sociálních službách. Strategické řízení změny v systému kvality v sociálních službách. Využití marketingu v sociálních službách, metody personálního řízení, projektového managementu v sociálních službách. Marketing, jeho pojetí a význam v sociálních službách. Case manager jako klíčová osoba pro klienta. Case management – nástroj na odhalování potřeb klientů v regionu, plánování a vyhodnocování fungování služeb, tak aby byla péče na místní úrovni návazná, koordinovaná, finančně efektivní a vytvářela podmínky pro poskytování kvalitních služeb. Poslední úprava: Langer Marketa, ThDr., Ph.D. (10.12.2022)
|