|
|
|
||
Kurz Etika sociální práce je určen pro první ročník navazujícího magisterského studia programu Sociální práce. Jeho cílem je poskytnout studentům základní orientaci ve společenských otázkách, s nimiž se jako pracovníci v pomáhajících profesích budou nejspíš setkávat, nebo případně již setkali a setkávají. Studenti budou v rámci kurzu motivováni k tomu, aby se tyto otázky naučili nahlížet kromě roviny legislativně-právní a speciálně-vědní také jakožto problémy etické. Etika je zde chápána jako obecná filosofická disciplína, obohacená zkušeností se sociální prací o profesní a sociální (mezilidský) rozměr. Kurz nabídne studujícím možnost reflektovat vlastní hodnoty a postoje ve srovnání s hodnotami profesního rámce sociální práce a informovaně přistupovat k řešení etických problémů a dilemat z oblasti praxe sociální práce. Po absolvování kurzu by student měl být ztotožněn s etickými hodnotami klíčovými pro sociální práci, umět identifikovat a popsat etický problém či dilema, činit kvalifikovaná a zdůvodněná rozhodnutí, orientovat se v základních tématech souvisejících s etikou sociální práce. Získané znalosti a dovednosti v oblasti etiky sociální práce představují základ profesní kompetence při realizaci moderních trendů sociální práce. Etika patří k disciplínám, které se prolínají celým oborem a tvoří tak jeho základní opěrný pilíř, východisko i cíl. Obsah kurzu je vymezen široce koncipovanými tematickými bloky. Studenti budou motivováni k tomu, aby se spolupodíleli na tvorbě konkrétní náplně kurzu (1) vlastním výběrem zpracovávané literatury, (2) vlastním výběrem klíčových témat, (3) reflexí vlastních konkrétních zkušeností z praxe (etických problémů, dilemat) a jejich sdílením napříč pomáhajícími obory, (4) aktivní účastí na pracovních skupinách a společných diskusích, (5) reflexí nad smyslem a obsahem kurzu.
Poslední úprava: Vik Dalibor Jiří, ThDr., Ph.D. (12.01.2025)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu (1) Přečtení povinné literatury k jednomu tematickému bloku. Student si zvolí tematický blok, vybere si a prostuduje literaturu ze sekce „studijní literatura“ v celkovém rozsahu 300 s. Po konzultaci s vyučujícím si může zvolit i literaturu vlastní, pokud je k danému tématu relevantní. V takovém případě ji uvede do písemné reflexe včetně plné bibliografické citace a odkazu na fulltextovou verzi. (2) Odevzdání písemného úkolu „Refexe“. Student bude postupovat podle návodného formuláře (ZDE) a vypracuje písemnou reflexi na přečtenou literaturu, zvolené téma, etické dilema a obsah kurzu v celkovém rozsahu 7 normostran. Reflexi odevzdá vytištěnou v papírové podobě v den účasti na pracovní skupině. (3) Aktivní účast na jedné pracovní skupině v rámci kurzu. Student se zapíše do tabulky k účasti na jedné pracovní skupině (ZDE) dle zvoleného tématu. V daném termínu a čase se dostaví na výuku, přinese si vypracovanou reflexi a bude se aktivně podílet na práci skupiny při přípravě tématu, prezentace a diskuse. Velikost pracovních skupin se odvíjí od počtu účastníků kurzu a bude stanovena vyučujícím. Poslední úprava: Vik Dalibor Jiří, ThDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
TEMATICKÉ BLOKY: (1) Co je etika? Uvedení do základních pojmů souvisejících s etikou. Etika jako teoreticko-filosofická disciplína. Mrav, morálka, etika, normy. Cíl a smysl kurzu, tematický plán, pravidla setkávání, podmínky zakončení předmětu, literatura, průběh skupinové práce, prezentací a diskusí.
(2) Etika sociální práce. Smysl, cíle, teorie a jejich aplikace, modely, hodnoty, dilemata, problémy. FISCHER, Ondřej a kol. Etika pro sociální práci. Praha: Jabok, 2008. 223 s. VESELSKÝ, Pavel. Filosofie a etika pro sociální pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. NEČASOVÁ, Mirka. Úvod do filosofie a etiky v sociální práci. Skriptum. Brno: Masarykova univerzita, 2001 (dostupný online). 98 s. SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Překlad Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 171 s. MUSIL, Libor. „Ráda bych vám pomohla, ale“. Dilemata práce s klienty v organizacích. S. n., 2004. 242 s. Dostupný z: https://dl2.cuni.cz/pluginfile.php/732908/mod_resource/content/0/musil_rada_bych.pdf BANKS, Sarah. Ethics and values in social work. London: Red Globe Press, 1995. 186 s. GUGGENBUHL-GRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2007. 113 s. BANKS, S. Ethics and Values in Social Work. Londýn: Macmillan Press, 1995. CLARK, Ch. L. Social Work Ethics. Londýn: Macmillam Press, 2000. BARSKY, A. E. Ethics and Values in Social Work: An Integrated Approach for a Comprehensive Curriculum. Oxford: Oxford University Press, 2010, s. 1-29. JINEK, J., KŘIŠŤAN, A. Etická teorie a její aplikace – problém pro sociální práci. Sociální práce / Sociálna práca, 11(2): 125-131. LAAN, G. Otázky legitimace sociální práce. Boskovice: Albert, 1998. s. 42-53, 133-143. LIBET, B. Do We Have Free Will? Journal of Consciousness Studies, 6(8-9), 1999, s. 47-57. REAMER, F. G. Boundary Issues in Social Work: Managing Dual Relationships. Social Work, 48(1): 121-133, 2003. ŠKULECOVÁ, A., JANKOVSKÁ, J. 2004. Význam etických aspektů práce v pomáhajících profesích. Sociální práce / Sociálna práca, 4(4): 54-61.
(3) Etické kodexy sociální práce. Mezinárodní kodex, národní kodexy, kodex ČR. Teoretická východiska, věcný obsah, implementace, praktické využití v SP, limity a kritika. Etika a právo. - Global Social Work Statement on Ethical Principles (kratší a delší verze: https://www.ifsw.org/wp-content/uploads/2018/07/Global-Social-Work-Statement-of-Ethical-Principles-IASSW-27-April-2018-1.pdf, https://www.ifsw.org/global-social-work-statement-of-ethical-principles/) - Národní etické kodexy SP: https://www.ifsw.org/global-social-work-statement-of-ethical-principles/ - Etický kodex Profesního svazu SP: https://profesni-svaz-socialnich-pracovniku.apsscr.cz/ckfinder/userfiles/files/Etick%C3%BD%20kodex.pdf - Etický kodex sociálního pracovníka ČR: https://www.dchp.cz/res/archive/001/000121.pdf?seek=1561454028 - Etický kodex jako nástroj podpory řešení dilemat sociální práce. Sešit Sociální práce 4/2015. (https://www.mpsv.cz/documents/20142/953091/4ssp.pdf) - BUDEK, Martin. Etický kodex sociálních pracovníků v ČR a jeho využití v praxi. https://is.jabok.cz/th/h54yj/martin_budek_uco7468_absolventska_prace.pdf - MÁTEL. Andrej, MALIŠKOVÁ. Zuzana. Etické kodexy sociální práce. Příbram: Ústav sv. Jana N. Neumanna Příbram, VŠZaŠP sv. Alžběty, 2016. - NEČASOVÁ, Mirka. Profesionalismus a etické kodexy v sociální práci. In Etika pro sociální práci, Praha: JABOK, 2008, s. 72-94. - JANEBOVÁ, R. Dilemata mezi právem a etikou aneb právo nezbavuje odpovědnosti. In Kappl, M., Smutek, M., Truhlářová, Z. (Eds.). Etika sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus: 38-54.
(4) Etické otázky související s počátkem lidského života. Filosofická a právní východiska, úcta k životu, asistovaná reprodukce, antikoncepce, interrupce. KOŘENEK, Josef. Lékařská etika. Praha: Triton, 2004. 234 s. SONIEWICKA, M. (ed.), The Ethics of Reproductive Genetics: Between Utility, Principles, and Virtues. Springer 2018. DOLISTA, Josef, ed. A SAPÍK, Miroslav, ed. Studie z bioetiky: etika v biomedicíně a biotechnice. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2006-2008. 3 sv. (vybrané kapitoly) WILLKE, J. C. Člověkem od početí. Být či nebýt? Český Těšín: Katolické nakladatelství Cor Jesu, 1993. HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2002. 272 s. JONAS, R. Zázračná cesta na svět. Bratislava: Slovart, 2001. MATĚJČEK, Z., LANGMEIER, J. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986. PEKÁRKOVÁ, M., PRIMUSOVÁ, H., UZEL, R., SALAJKA, M. Potrat ano-ne aneb na pokraji života. Praha: Grada Publishing, 2000, 104 s. POHUNKOVÁ, D. (edit.). Úcta k životu – I. Život nenarozený. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství, 1991. ROTTER, H. Důstojnost lidského života. Praha: Vyšehrad, 1999. 112 s. BAHOUNEK, Jiří. Čtyři pohledy na interrupci. Ostrava: Key Publishing, 2007. HAASOVÁ, Ilona. Etika asistované reprodukce. In Urol. Praxi 2012/13/6, s. 254-258. https://www.solen.cz/pdfs/uro/2012/06/05.pdf POST, S. G. (ed.). Encyclopedia of Bioethics. New York: Thomson – Gale, 2004.
(5) Etické otázky související s rodinou a dětmi, dětstvím a dospíváním. Identita dítěte, typy rodin, adopce, pěstounství, biologicky vlastní a nevlastní rodiny, „náhradní“ rodiny, práce, sociální práce s dětmi a dospívajícími. MATĚJČEK, Zdeněk, ed. et al. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. 155 s. MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. CIMRMANNOVÁ, Tereza a kol. Krize a význam pomáhajících prvního kontaktu: aplikace v kontextu rodinného násilí. Praha: Karolinum, 2013. 197 s. ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. STRIOVÁ, Miloslava. Děti, které se rodí v srdci. Praha: Portál, 2013. BREMSOVÁ, Christiane. Dětská psychoterapie a poradenství. TRITON, 2018. LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR, Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. Portál, 2012. SOBOTKOVÁ, Veronika a kol. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Grada, 2014. VESELÁ, Renata. Rodina a rodinné právo: historie, současnost a perspektivy. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. KLIMEŠ, Jeroným. Budování identity dítěte. Občanské sdružení rozum a cit, 2008. https://www.knihovnanrp.cz/wp-content/uploads/2017/01/budovani-identity-ditete.pdf MATĚJČEK, Z., LANGMEIER, J. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986.
(6) Etické otázky související s životní krizí a jejím smyslem. Filosofická východiska, zásady přístupu k člověku v krizi, komunikace v akutní psychické krizi, krize jako výzva, utrpení, otázka smyslu. JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. s. 126-130. FRANKL, Viktor Emil. A přesto říci životu ano: psycholog prožívá koncentrační tábor. Překlad Josef Hermach. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1996. 127 s. FRANKL, Viktor Emil. Lékařská péče o duši: základy logoterapie a existenciální analýzy. Překlad Vladimír Jochmann. Brno: Cesta, 1996. 237 s. ISBN 80-85319-50-0. OPASEK, Anastáz. Dvanáct zastavení. Praha: Torst, 1992. VYMĚTAL, Jan. Duševní krize a psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace, 1995. 88 s. ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Portál, 2011.
(7) Etické otázky konce života. Stárnutí a stáří, závažné onemocnění a fáze psychické odezvy, informování nemocného a příbuzných, finalita života, umírání a smrt, péče o umírající, hospicová péče, eutanázie, role sociálního pracovníka, pastorační péče v nemocnicích, práce s nadějí, role víry a náboženství, „život po životě“. JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. s. 130-152. S. G. Post (ed.), Encyclopedia of Bioethics. 3rd edition. New York: Thomson – Gale, 2004. ONDRUŠOVÁ, Jiřina. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011. 168 s. CIMRMANNOVÁ, T. Etické zásady sociální práce se seniory. In Ondrušová, J., Krahulcová, B. (Eds.). Gerontologie pro sociální práci. Praha: Karolinum, 2019, s. 129-140. KAŇÁK, J. Spiritualita seniorů a její místo v sociální práci s klienty. In Ondrušová, J., Krahulcová, B. (Eds.). Gerontologie pro sociální práci. Praha: Karolinum, 2019, s. 141-156. MURDOCK, V. Guided by Ethics: Religion and Spirituality in Gerontological Social Work Practice. J Gerontol Soc Work, 45(1-2), 2005, s. 131-154. CIMRMANNOVÁ, Tereza. Stárnutí, paliativní péče a prožívání zármutku. Praha: Portál, 2020. OPATRNÝ, Alois. Spirituální péče o nemocné a umírající. Pavem Mervart, 2016. FIRTH, Pam, LUFF, Gill, a OLIVIERE, David (eds.). Ztráta, změna a zármutek v kontextu paliativní péče. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. 236 s. MUNZAROVÁ, Marta. Eutanazie, nebo paliativní péče? Praha: Grada, 2005. 108 s. KÜBLER-ROSS, Elisabeth. Hovory s umírajícími. Nové Město nad Metují: Signum unitatis, 1992. 135 s. KÜBLER-ROSS, Elisabeth. Odpovědi na otázky o smrti a umírání: etický manuál pro mediky, lékaře a sestry. Praha: Tvorba, 1995. 288 s. KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O smrti a životě po ní. Praha: Aquamarin, 1997. 101 s. MOODY, Raymond. Život po životě. Praha: Knižní klub, 2005. SADEK, Vladimír. Doteky duše. Praha: Malvern, 2009.
(8) Pomáhající profese a religiozita/spiritualita. Role, postavení a funkce religiozity a spirituality v sociální práci, církev a sociální otázky, charita, pastorace. JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. s. 166-188. MILFAIT, René. Teologická etika v kontextu sociální a pastorační práce. Středokluky: Z. Susa, 2012. ANZENBACHER, Arno. Křesťanská sociální etika. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. 254 s. Kompendium sociální nauky církve. Karmelitánské nakladatelství: Kostelní Vydří, 2008. Sociální encykliky (1891-1991). Zvon: Praha, 1996. FILIPI, Pavel. Křesťanstvo. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1998. KAŇÁK, Jan. Postavení diskursu spirituality v sociální práci. In Sociální práce/SP 4/2015, s. 35-46. KŘIŠŤAN, A., MUSIL, L. Nezodpovězená otázka vztahu „pozorného srdce“ a „odbornosti“ v křesťansky zakotvené praxi. Sociální práce / Sociálna práca, 8(4), 2008: 93-99. VAŠEK, Bedřich. Dějiny křesťanské charity. Olomouc: Velehrad, 1941. OPATRNÝ, Aleš. Pastorální teologie pro laiky. Pavel Mervart, 2017. OPATRNÝ, Aleš. Pastorační péče v méně obvyklých situacích. PSPA, 2015. OPATRNÝ, A. Cesty pastorace v pluralitní společnosti. Karmelitánské nakladatelství, 2006. Poslední úprava: Vik Dalibor Jiří, ThDr., Ph.D. (12.01.2025)
|
|
||
1. Co je etika? Uvedení do základních pojmů souvisejících s etikou. Etika jako teoreticko-filosofická disciplína. Mrav, morálka, etika, normy. 2. Etika sociální práce. Smysl, cíle, teorie a jejich aplikace, modely, hodnoty, dilemata, problémy. 3. Etické kodexy sociální práce. Mezinárodní kodex, národní kodexy, kodex ČR. Teoretická východiska, věcný obsah, implementace, praktické využití v SP, limity a kritika. Etika a právo. 4. Etické otázky související s počátkem lidského života. Filosofická a právní východiska, úcta k životu, asistovaná reprodukce, antikoncepce, interrupce. 5. Etické otázky související s rodinou a dětmi, dětstvím a dospíváním. Identita dítěte, typy rodin, adopce, pěstounství, biologicky vlastní a nevlastní rodiny, „náhradní“ rodiny, práce, sociální práce s dětmi a dospívajícími. 6. Etické otázky související s životní krizí a jejím smyslem. Filosofická východiska, zásady přístupu k člověku v krizi, komunikace v akutní psychické krizi, krize jako výzva, utrpení, otázka smyslu. 7. Etické otázky konce života. Stárnutí a stáří, závažné onemocnění a fáze psychické odezvy, informování nemocného a příbuzných, finalita života, umírání a smrt, péče o umírající, hospicová péče, eutanázie, role sociálního pracovníka, pastorační péče v nemocnicích, práce s nadějí, role víry a náboženství, „život po životě“. 8. Pomáhající profese a religiozita/spiritualita. Role, postavení a funkce religiozity a spirituality v sociální práci, církev a sociální otázky, charita, pastorace. Metodická poznámka k průběhu výuky: Obsah výuky je tvořen osmi tematickými bloky, každému budou věnovány cca 2 hodiny v kombinovaném studiu. Podrobný harmonogram tematických bloků bude uveden ve sdílené tabulce ZDE. První tematický blok bude věnován uvedení do obsahu kurzu, seznámení s podmínkami zakončení a pravidlům společného setkávání. Pro úspěšné zakončení se vyžaduje aktivní účast na jednom z předem zvolených tematických bloků. Jednotlivé tematické bloky budou diskutovány v pracovních skupinách formou moderované reflexe. Struktura tematických bloků: (1) skupinová příprava, (2) zhodnocení přečtené literatury, (3) heuristika témat, která spadají do tematického bloku, (4) prezentace vybraných klíčových témat, (5) prezentace vybraných dilemat. Protože je část obsahu kurzu věnována vlastním reflexím dilemat z praxe, doporučuje se, aby se studenti zapisovali do těch tematických bloků, které nějak souvisejí s výkonem jejich profese.
Poslední úprava: Vik Dalibor Jiří, ThDr., Ph.D. (31.01.2025)
|