1. Znalost (Remember)
- Studenti si dokážou zapamatovat hlavní teologická a historická témata spojená s Ambrožovými spisy De paradiso a De Noe.
- Studenti dokážou vyjmenovat klíčové pojmy a koncepty patristické exegeze spojené s výkladem Geneze.
- Studenti si dokážou vybavit základní charakteristiky latinské patristické tradice a její hermeneutické přístupy k biblickému textu.
2. Porozumění (Understand)
- Studenti dokážou vysvětlit hlavní exegetické metody užívané Ambrožem a jejich teologické důsledky.
- Studenti dokážou popsat kontext, ve kterém Ambrožovy texty vznikaly, a jejich vztah k předchozím patristickým tradicím.
- Studenti dokážou interpretovat význam jednotlivých motivů v textech (paradisus, arca Noe) ve světle raně křesťanské symboliky.
3. Aplikace (Apply)
- Studenti dokážou aplikovat základní metody patristického výkladu při četbě latinských textů.
- Studenti dokážou použít získané znalosti pro analýzu a interpretaci dalších patristických exegetických děl.
- Studenti dokážou převést teoretické znalosti do praxe tím, že budou formulovat vlastní exegetické komentáře ke klíčovým pasážím textů.
4. Analýza (Analyse)
- Studenti dokážou rozlišit různé vrstvy významu v Ambrožově interpretaci Geneze.
- Studenti dokážou porovnat Ambrosiovu exegezi s exegetickými přístupy jiných patristických autorů (např. Órigena, Augustina).
- Studenti dokážou analyzovat argumentační strukturu Ambrožových textů a jejich teologické zdůvodnění.
5. Hodnocení (Evaluate)
- Studenti dokážou kriticky zhodnotit vliv Ambrožovy exegeze na pozdější křesťanské teologické myšlení.
- Studenti dokážou posoudit, do jaké míry je patristický výklad Geneze relevantní pro současné biblické bádání.
- Studenti dokážou zhodnotit rozdíly mezi alegorickým a doslovným výkladem biblického textu v patristické tradici.
6. Tvorba (Create)
- Studenti dokážou sestavit odbornou prezentaci na téma patristické exegeze knihy Geneze.
- Studenti dokážou vytvořit písemný exegetický komentář k vybraným pasážím Ambrožových textů.
- Studenti dokážou navrhnout strukturovanou diskuzi k patristickým interpretacím ráje a potopy v kontextu křesťanské teologie.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
1. Knowledge (Remember)
- Students will be able to remember the main theological and historical themes associated with Ambrose’s writings De Paradiso and De Noe.
- Students will be able to list key terms and concepts of patristic exegesis related to the interpretation of Genesis.
- Students will be able to recall the fundamental characteristics of the Latin patristic tradition and its hermeneutical approaches to biblical texts.
2. Comprehension (Understand)
- Students will be able to explain the main exegetical methods used by Ambrose and their theological implications.
- Students will be able to describe the context in which Ambrose’s texts were written and their relationship to earlier patristic traditions.
- Students will be able to interpret the significance of various motifs in the texts (paradisus, arca Noe) in the light of early Christian symbolism.
3. Application (Apply)
- Students will be able to apply fundamental patristic exegetical methods when reading Latin texts.
- Students will be able to use their acquired knowledge to analyse and interpret other patristic exegetical works.
- Students will be able to translate theoretical knowledge into practice by formulating their own exegetical commentaries on key passages from the texts.
4. Analysis (Analyse)
- Students will be able to distinguish different layers of meaning in Ambrose’s interpretation of Genesis.
- Students will be able to compare Ambrose’s exegesis with the exegetical approaches of other patristic authors (e.g., Origen, Augustine).
- Students will be able to analyse the argumentative structure of Ambrose’s texts and their theological reasoning.
5. Evaluation (Evaluate)
- Students will be able to critically assess the impact of Ambrose’s exegesis on later Christian theological thought.
- Students will be able to evaluate to what extent patristic interpretations of Genesis remain relevant for contemporary biblical studies.
- Students will be able to assess the differences between allegorical and literal interpretations of biblical texts within the patristic tradition.
6. Creation (Create)
- Students will be able to develop an academic presentation on patristic exegesis of the Book of Genesis.
- Students will be able to produce a written exegetical commentary on selected passages from Ambrose’s texts.
- Students will be able to design a structured discussion on patristic interpretations of paradise and Noah’s ark within the context of Christian theology.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
|