|
|
|
||
Dvousemestrální přednáškový cyklus představí zlomové proměny moderního obrazu a architektury v provázanosti
se širšími společenskými jevy. Budeme chápat umělecké a architektonické dílo jako součást široké vizuální kultury a změn moderní společnosti, tzv. modernity. Kde má modernita své kořeny? Budeme sledovat procesy sekuralizace společnosti a emancipace umění a uměleckých postojů v 19. století, masmedia a mimoumělecké vlivy, veřejný prostor zhuštující se obrazové komunikace. Obraz nebo stavbu nechápeme jako ilustraci situace, ale jako samostatný paralelní nebo protichůdný jev s vlastní funkci a řečí. Jaký je jazyk vizuálního umění? První semestr bude věnován vizuální kultuře 1750–1900, druhý 20. století Poslední úprava: Bendová Eva, PhDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit posluchače s klíčovými jevy a díly evropské a české moderní vizuální kultury (1750-2000) Poslední úprava: Bendová Eva, PhDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
Letní semestr bude zakončen ústní zkouškou, student zhodnotí a analyzuje pět vyobrazení, které dostane při zkoušce a které byly součástí přednášek a probíraných témat vizuální kultury. Poslední úprava: Bendová Eva, PhDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
Povinná: Nicholas Mirzoeff, Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia 2012 Lisa Cartwright - Marita Sturken, Studia vizuální kultury, Praha: Portál 2010 Robert S. Nelson - Richard Shiff, Kritické pojmy dejín uměnia, Slovart 2004 kap.Spciálne dejiny umenia, Vizuálna kultúra Barry Bergdoll, European Architecture 1750-1890, MIT Press 2000 Yve-Alain Bois - Benjamin Buchloh - Hal Foster - Rosalind Krauss, Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Slovart 2015 Taťána Petrasová - Rostislav Švácha (edd.), Dějiny umění v českých zemích 800 - 2000, Praha: Arbor vitae 2017 Doporučená: W. J. T. Mitchel, Teorie obrazu: Eseje o verbální a vizuální reprezentaci, Praha: Karolinum 2017 Nelson Goodman, Jazyky umění. Nástin teorie symbolů, Praha 2007 Ladislav Kesner, Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech, Brno: H&H 2005. Blau E. - Platzer M. (eds.), Shaping the Great City. Modern Architecture in Central Europe 1890-1937. Munich.London - New York 1999 Eisenman S. F. et al., Nineteenth Century Art - A Critical History, London 1994 Jonathan Crary, Techniques of the observer: on vision and modernity in the nineteenth century, Cambridge, Mass.: MIT Press 1990 Benevolo L., Geschichte der Architektur des 19. und 20. Jahrhunderts, I-II. München 1964 Pierre Francastel, Malířství a společnost. Výtvarný prostor od renesance ke kubismu, Brno : Barrister & Principal 2003. Jean Starobinski, Symboly rozumu. Proměny umění a revoluce, Brno : Barrister & Principal, 2003. Zygmunt Bauman, Tekutá modernita, Praha: Mladá fronta 2002 Michael Fried, Absorption and Theatricality: Painting and Beholder in the Age of Diderot, University of California Press 1980 Werner, Hoffmann, Von der Nachahmung zur Wirklichkeit: Die schöpferische Befreiung der Kunst 1890-1917, Cologne 1974, anglicky: Turning Points in 20th Century Art, London 1969. Jacques Aumont, Obraz, Praha: Akademie múzických umění v Praze 2005 Poslední úprava: Bendová Eva, PhDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
frotální výuka- přednáška s obrazovou prezentací, v závěru diskuze Poslední úprava: Bendová Eva, PhDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
aktivní účast, účast na přednáškách, znalost probírané látky Poslední úprava: Bendová Eva, PhDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
1) ÚVOD, sylabus, literatura 2) Reklama, fotografie a reprodukční technologie 3) Estetika rané avantgardy, kubismus a kniha 4) Utopie, kresba jako medium - expresionistické projevy, vizualizace vesmíru 5) Devětsil a revoluční umění, konstruktivistická typografie 6) Světelná reklama a film meziválečné avantgardy 7) Zdeněk Pešánek a multimediální plastika 8) Obraz jako znak (ikona, index nebo symbol) 9) Strukturální grafika a akční malba 10) Pop-art a komiks 11) Co je neoavantgarda a postavantgarda? Radikalita uměleckého gesta Poslední úprava: Bendová Eva, PhDr., Ph.D. (04.10.2023)
|