PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Doing Business in Central Europe - JTM316
Anglický název: Doing Business in Central Europe
Český název: Podnikání ve střední Evropě
Zajišťuje: Katedra ruských a východoevropských studií (23-KRVS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (16)
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Martin Kolmhofer
Třída: Courses for incoming students
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Syllabus 2022.pdf Sylabus 2022 Bc. Jana Poskerová
Anotace - angličtina
The course analyzes investment opportunities, the legal and economic environment in Central and Eastern Europe. Students will learn about the business networks operating in this fast developing environment. There will be a special emphasis on the re-integration of the economies of the region into the global economy. The course will analyze the region in terms of sectors (Banking/Capital Markets, Retail, Utilities, Real Estate…) and will also feature guest speakers (practitioners) from different business areas.
Poslední úprava: Vykoukal Jiří, doc. PhDr., CSc. (17.06.2019)
Cíl předmětu - angličtina

Upon completion of this course, the student will:

  •  Improve critical thinking by seeing business issues through different eyes (western versus local CEE perspective; academic versus managerial perspective)
  •  Analyze the opportunities and factors critical to success in CEE
  •  Gain a better understanding of business and politics of transition states in the post-communist world.
  • Understand basic marketing concepts and structure ideas to develop a business strategy
Poslední úprava: Šindelář Jakub, Mgr. (15.02.2021)
Literatura - angličtina

Recommended Reading:


• Strategic Market Management
David A. Aaker, Damien McLoughlin; John Wiley & Sons, 2020
• Marketing Management
Philip Kotler, Prentice Hall International, 2020
• The New Rules of Marketing and PR
David Meerman Scott; John Wiley & Sons, 2020
• The 1-Page Marketing Plan
Allan Dib, Successwise 2018

Poslední úprava: Šindelář Jakub, Mgr. (15.02.2021)
Metody výuky - angličtina

Seminar, discussion.

The seminar is held in person.

Poslední úprava: Poskerová Jana, Bc. (17.02.2022)
Požadavky ke zkoušce - angličtina

COURSE REQUIREMENTS (modified due to COVID-19 measures):

  • Country Report + Presentation (40 %):

Students have to prepare a country profile of one country of the region as a commentary (plus short classroom/online presentation). The presentation should include basic facts about the country and then have a focus on the economy: economic development, major industries, major foreign trade partners, foreign direct investment. The format of the presentation is up to the student, but should be guided by the idea of an “investment story”: Why should a firm do business in this country? Why should the country be your next investment destination? What are the main problems that can derail the country’s economic growth? (Explain them and their possible negative effects).

  • Business Plan (60 %):

Students have to think a BUSINESS IDEA in Central and Eastern Europe and prepare a Business Plan (Customer Analysis, Competitor Analysis, Market Analysis, Environmental Analysis, Self Analysis, Strategy Development).

Grading Scale
91-100  A (Excellent)
81-90    B (Very Good)
71-80    C (Good)
61-70    D (Satisfactory)
51-60    E (Sufficient)
0-50      F (Fail)

Poslední úprava: Šindelář Jakub, Mgr. (15.02.2021)
Sylabus - angličtina
Schedule
1. The CEE Region in Historical Context
2. Banking and Capital Markets in CEE
3. The CEE Retail Market
4. Utilities and Energy Markets
5. Marketing in CEE
6. Mid Term Exam (modified due to COVID-19 measures)
7. The CEE Real Estate Market
8. Transportation and Infrastructure in CEE
9. Public Relations and the Media Landscape in CEE
10. Human Resources Management in CEE
11. Travel and Tourism in CEE
12. Presentations
13. Final Exam (modified due to COVID-19 measures)
Poslední úprava: Šindelář Jakub, Mgr. (15.02.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK