Tato přednáška v angličtině se zaměřuje na vztahy mezi Východem a Západem během období studené války. Velká pozornost je věnována východoevropské (a československé) perspektivě této fáze konfliktu mezi Východem a Západem. Z časového hlediska se kurz zaměřuje na šedesátá a sedmdesátá léta. Zahrnuta je však i širší perspektiva předchozího a následujícího období. To zahrnuje např. problémy, jako bylo začlenění východní Evropy do sovětské sféry vlivu, západní a sovětský přístup k několika krizím ve východním bloku a během „překvapení“ (annus mirabilis) roku 1989.
Kde hledat počátky détente? Co formovalo americko-sovětské vztahy během a po druhé světové válce s ohledem na situaci ve východní Evropě? Jaké byly sovětské úmysly a jak se s nimi Západ v průběhu času vyrovnával? Jak viděl Sovětský svaz a Spojené státy Východní Evropu? Co formovalo pozice klíčových politiků Západu? Jaká byla specifika francouzské „détente“, západoněmecké „Ostpolitik“ nebo amerického „stavění mostů“? Byl Leonid Brežněv skutečným fanouškem détente? Jak ovlivnila sovětská invaze do Československa v roce 1968 détente a jak byla tato událost reflektována na Západě? Co se můžeme poučit z minulé situace v kontextu současných vztahů mezi Západem a Ruskem? To jsou některé z otázek, které budou diskutovány.
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.09.2024)
This lecture in English concentrates on East-West relations during the Cold War period of détente. Close attention is devoted to the Eastern European (and Czechoslovak) perspective of this phase of the East-West conflict. In terms of time, the course focuses on 1960s and 1970s. A broader perspective of the preceding and following period is, however, also included. It involves e.g. issues like the incorporation of Eastern Europe into the Soviet sphere of influence, Western and Soviet approaches towards several Eastern Bloc crises as well as their stands during the “surprise” of annus mirabilis of 1989.
Where are the origins of détente? What formed US-Soviet relations during and after WW2 with regard to the situation in the Eastern Europe? What were Soviet intentions and how did the West come to terms with them throughout the period? How did the Soviet Union and the United States view Eastern Europe? What formed the positions of the key politicians of the West? What were the specifics of French “Détente”, West German “Ostpolitik” or US “Bridge-building” and why? Was Leonid Brezhnev a true fan of détente? How did the 1968 Soviet Invasion of Czechoslovakia influence détente and how was this event reflected throughout the West? What can we learn from the past situation in the context of current relations between the West and Russia? These are some of the issues that will be discussed.
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.09.2024)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti a porozumění příčinám, vývoji a důsledkům procesu détente. Účastník kurzu bude mít možnost seznámit se s děním uvnitř zemí Východního bloku a jak (ne)ovlivnilo situaci na Západě a (ne)ovlivnilo vztahy mezi Východem a Západem během studené války. Nepovinné promítání (pokud aktuální covidová situace dovolí) několika filmů reprezentantujících československou novou vlnu nabídne seznámení se s dobovými filmovými prameny a hlubší pochopení situace v Československu v období krátké liberalizace šedesátých let s jejími vzestupy i pády - Pražským jarem 1968 a následnou sovětskou invazí do Československa.
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.09.2024)
Aim of the course is to provide students with a knowledge and understanding of causes, development and consequences of the détente process. Participant of the course will learn what was happening internally within the countries of the Eastern Bloc and how these events did (or did not) influence the situation within the West or did (or did not) influence the East - West relations during the Cold War. An optional screening (depending on the actuall covid situation) of several films, representing the Czechoslovak New Wawe, will provide a possibility to get to know through the film sources of the period more indept understanding of the context situation in Czechoslovakia in the 1960s' short period of liberalisation with its ups and downs - the 1968 Prague Spring and the following Soviet led invasion of Czechoslovakia.
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky na kurz: Požadavky na absolvování kurzu odrážejí ustanovení děkana (https://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018aj) s využitím hodnocení AF (A = 91% a více; B = 81-90%; C = 71-80%; D = 61-70%; E = 51-60%; F = 0-50%).
1. Recenze knihy 50%, 1 - 2 stránky (včetně poznámek pod čarou, 1 stránka = 1800 znaků) Kniha: Pipes, Richard: Vixi. Memoirs of a Non-Belonger, Yale University Press, 2006. Deadline 29. ledna, 2025
2. Domácí písemná práce 50%, 3–5 stran (včetně poznámek pod čarou, 1 strana = 1 800 znaků, k tématu na základě témat diskutovaných v kurzu a povinné literatuře; podrobný návod Pokyny atd. Na: http: // stuter.fsv.cuni.cz/index.php/stuter/about/submissions#authorGuidelines. Deadline: 5. února, 2025
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.09.2024)
Course Requirements: course completion requirements reflects Dean´s provisions (https://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018aj) using assessment A-F (A = 91% and more; B = 81-90%; C = 71-80%; D = 61-70%; E = 51-60%; F = 0-50%).
1. Book Review 50%, 1-2 pages (including footnotes, 1 page=1800 characters) Book: Pipes, Richard: Vixi. Memoirs of a Non-Belonger, Yale University Press, 2006. Deadline January 29th, 2025
2. Home-written paper 50%, 3-5 pages (including footnotes, 1 page=1800 characters, on the topic based upon the issues discussed in the course and obligatory literature; detailed instruction on Guidelines etc. at: http://stuter.fsv.cuni.cz/index.php/stuter/about/submissions#authorGuidelines. Deadline January 29th, 2025
Selected topics for a home-written paper:
1. Origins of US-Soviet "Bilateral Cooperation."
2. The West and 1968 Soviet-led Invasion of Czechoslovakia.
3. NATO in the Aftermath of the 1968 Warsaw Pact Invasion of Czechoslovakia.
4. US - Czechoslovak Relations 1943-1968.
5. US- Soviet Relations under Johnson.
6. Yom Kippur War of 1973.
7. Cyprus Crisis of 1974.
8. Soviet -Chinese Relations in 1960s/1970s.
9. US- Chinese Relations under Nixon.
10. US- Soviet Relations under Nixon.
11. Charles de Gaulle and Détente, Entente et Coopération.
12. Willy Brandt's Ostpolitik.
13. Leonid Brezhnev and Détente.
14. 1979 Soviet Invasion of Afghanistan.
15. R. Reagan and his Soviet policy.
16. The West and 1989 changes in Eastern Europe.
Other topics also possible in accordance with the lecturer.
Grading is based on the Dean's Measure no. 20/2019: https://fsv.cuni.cz/deans-measure-no-20/2019 and https://fsv.cuni.cz/sites/default/files/uploads/files/S_SO_002_001_Organization_of_examination_dates%2C_assessment_of_study%2C_and_the_use_of_A–F_grading_scale_at_FSV_UK_2.pdf
91% and more => A
81-90% => B
71-80% => C
61-70% => D
51-60% => E
0-50% => F
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.09.2024)
Literatura -
Literatura povinná (dostupná v elektronické podobě v SISu):
Pipes, Richard: Vixi. Memoirs of a Non-Belonger. Yale University Press, 2006. (nebo Pipes, Richard. VIXI. Paměti nezařaditelného. Mladá fronta: 2005)
Lukeš, Igor. On the Edge of the Cold War: American Diplomats and Spies in Postwar Prague. New York, 2012.
Kramer, Mark - Smetana Vít (eds.). Imposing, maintaining, and tearing open the Iron Curtain : the Cold War and East-Central Europe, 1945-1989, Lanham, MD, 2014 (topic relevant parts of the book only).
Fojtek, Vít. "Exercising Restraint": Washington’s Reaction to the 1968 Czechoslovak Crisis. In DAVID, Zdenek V.; RASKA, JR, Karel F.(ed.) Contributions of Czechs and Slovaks to Science and Technology in the 21 st Century. Selected Papers from Twenty-Fifth Congress of the Czechoslovak Society of Arts and Sciences, Tabor, Czech Republic, June 27-July 3, 2010: The Publishing House of the Czechoslovak Society of Arts and Sciences, New York, N.Y., 2011, s. 48-55.
Fojtek V. Bonn’s Complex Relations with Washington as a Background for West German Policy towards Czechoslovakia in 1968. Kosmas: Journal of Czechoslovak and Central European Studies. Vol. 20, no. 2 (Spring 2007), pp. 46-67.
Blanton, Tom - Savranskaya Svetlana.NATO Expansion: What Gorbachev Heard, https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early
Dobrynin A.: In Confidence: Moscow´s Ambassador to America´s Six Cold War Presidents, New York 1995. KLEMENTINUM (further KLEM)
Fojtek, V. "US Foreign Policy towards Czechoslovakia in 1968 in the Context of the Vietnam War." Acta Universitatis Carolinae: Studia territorialia, XII/ 2008, pp. 33-56.
Fojtek, V. "West European Security in the Aftermath of the 1968 Soviet Invasion of Czechoslovakia," Acta Universitatis Carolinae: Studia territorialia, V/ 2003, pp. 17-47.
Garton Ash. T.: In Europes Name: Germany and the Divided Continent, New York 1993. JIN, only in German.
Johnson L.B.: The Vantage Point: Perspectives of the Presidency, 1963-1969, New York 1971. KLEM
Kissinger H.: White House Years, Boston 1979. JIN
Kovrig B.: Of Walls and Bridges: The United States and Eastern Europe, New York 1992; ibid.: The Myth of Liberation, Washington 1973. KLEM
Lacouture J.: De Gaulle: 3. Le souverain 1959-1970, Paris 1986. KLEM
LaFeber W.: America, Russia, and the Cold War 1945-1992, New York 1991. JIN
Lukeš, Igor. On the Edge of the Cold War: American Diplomats and Spies in Postwar Prague. New York, 2012.
Faure J.: Americký přítel Československo ve hře americké diplomacie 1943-1968, Praha 2006 Library FSV JINONICE (further JIN). Original in French: Faure, Justine. L'ami américain : La Tchécoslovaquie, enjeu de la diplomatie américaine, 1943-1968. Paris, 2004, 543 p. PL-6086b.
Durman K.: Útěk od praporů: Kreml a krize impéria 1964-1991, Praha 1998. JIN DJ-562b.
Durman, Karel. Popely ještě žhavé. Velká politika 1938-1991. Díl I. Válka a nukleární mír. Praha 2004. JIN 222/1a.
Durman, Karel. Popely ještě žhavé. Velká politika 1938-1991. Díl II. Konce dobrodružství. Praha 2009. (k tématu relevantní pasáže) JIN 222/2b.
Fojtek, V. "Zdrženlivost doporučena". Reakce Washingtonu na okupaci Československa v roce 1968 [Exercise Restraint. Washington´s Reaction to the 1968 Czechoslovak Crisis]. Český časopis historický [The Czech Historical Review], vol. 106, 3/2008, pp. 562-597.
Fojtek, V. Přes zátěž minulosti k nové východní politice: Vztahy mezi SRN a Československem v 60. letech jako příklad vymezování Bonnu vůči Washingtonu [From Past Historical Burdens to a New Ostpolitik: Relations between the Federal Republic of Germany and Czechoslovakia in the 1960s as an Example of Bonn´s Adjustment vis-a-vis Washington]. Soudobé dějiny, vol. 15, 1/2008, pp. 105-128.
Fojtek, V. "NATO po invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa" [NATO in the Aftermath of the 1968 Soviet Invasion of Czechoslovakia], Mezinárodní politika, 9/ 2001, pp. 13-15.
Luňák P.: Západ: Spojené státy a Západní Evropa ve studené válce, Praha 1997 JIN
Johnson P.: Dějiny 20. století, Praha 1991. JIN
Kissinger H.: Umění diplomacie: Od Richelieua k pádu Berlínské zdi, Praha 1999. JIN
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.09.2024)
Literature obligatory (is available in electronic form in SIS)
Pipes, Richard: Vixi. Memoirs of a Non-Belonger. Yale University Press, 2006.
Lukeš, Igor. On the Edge of the Cold War: American Diplomats and Spies in Postwar Prague. New York, 2012.
Kramer, Mark - Smetana Vít (eds.). Imposing, maintaining, and tearing open the Iron Curtain : the Cold War and East-Central Europe, 1945-1989, Lanham, MD, 2014 (topic relevant parts of the book only).
Fojtek, Vít. "Exercising Restraint": Washington’s Reaction to the 1968 Czechoslovak Crisis. In DAVID, Zdenek V.; RASKA, JR, Karel F.(ed.) Contributions of Czechs and Slovaks to Science and Technology in the 21 st Century. Selected Papers from Twenty-Fifth Congress of the Czechoslovak Society of Arts and Sciences, Tabor, Czech Republic, June 27-July 3, 2010: The Publishing House of the Czechoslovak Society of Arts and Sciences, New York, N.Y., 2011, s. 48-55.
Blanton, Tom - Savranskaya Svetlana.NATO Expansion: What Gorbachev Heard, https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early
Dobrynin A.: In Confidence: Moscow´s Ambassador to America´s Six Cold War Presidents, New York 1995. KLEMENTINUM (further KLEM)
Fojtek, V. "US Foreign Policy towards Czechoslovakia in 1968 in the Context of the Vietnam War." Acta Universitatis Carolinae: Studia territorialia, XII/ 2008, pp. 33-56.
Fojtek, V. "West European Security in the Aftermath of the 1968 Soviet Invasion of Czechoslovakia," Acta Universitatis Carolinae: Studia territorialia, V/ 2003, pp. 17-47.
Fojtek V. Bonn’s Complex Relations with Washington as a Background for West German Policy towards Czechoslovakia in 1968. Kosmas: Journal of Czechoslovak and Central European Studies. Vol. 20, no. 2 (Spring 2007), pp. 46-67.
Garton Ash. T.: In Europes Name: Germany and the Divided Continent, New York 1993. JIN, only in German.
Johnson L.B.: The Vantage Point: Perspectives of the Presidency, 1963-1969, New York 1971. KLEM
Kissinger H.: White House Years, Boston 1979. JIN
Kovrig B.: Of Walls and Bridges: The United States and Eastern Europe, New York 1992; ibid.: The Myth of Liberation, Washington 1973. KLEM
Lacouture J.: De Gaulle: 3. Le souverain 1959-1970, Paris 1986. KLEM
LaFeber W.: America, Russia, and the Cold War 1945-1992, New York 1991. JIN
Lukeš, Igor. On the Edge of the Cold War: American Diplomats and Spies in Postwar Prague. New York, 2012.
Faure J.: Americký přítel Československo ve hře americké diplomacie 1943-1968, Praha 2006 Library FSV JINONICE (further JIN). Original in French: Faure, Justine. L'ami américain : La Tchécoslovaquie, enjeu de la diplomatie américaine, 1943-1968. Paris, 2004, 543 p. PL-6086b.
Durman K.: Útěk od praporů: Kreml a krize impéria 1964-1991, Praha 1998. JIN DJ-562b.
Durman, Karel. Popely ještě žhavé. Velká politika 1938-1991. Díl I. Válka a nukleární mír. Praha 2004. JIN 222/1a.
Durman, Karel. Popely ještě žhavé. Velká politika 1938-1991. Díl II. Konce dobrodružství. Praha 2009. (k tématu relevantní pasáže) JIN 222/2b.
Fojtek, V. "Zdrženlivost doporučena". Reakce Washingtonu na okupaci Československa v roce 1968 [Exercise Restraint. Washington´s Reaction to the 1968 Czechoslovak Crisis]. Český časopis historický [The Czech Historical Review], vol. 106, 3/2008, pp. 562-597.
Fojtek, V. Přes zátěž minulosti k nové východní politice: Vztahy mezi SRN a Československem v 60. letech jako příklad vymezování Bonnu vůči Washingtonu [From Past Historical Burdens to a New Ostpolitik: Relations between the Federal Republic of Germany and Czechoslovakia in the 1960s as an Example of Bonn´s Adjustment vis-a-vis Washington]. Soudobé dějiny, vol. 15, 1/2008, pp. 105-128.
Fojtek, V. "NATO po invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa" [NATO in the Aftermath of the 1968 Soviet Invasion of Czechoslovakia], Mezinárodní politika, 9/ 2001, pp. 13-15.
Luňák P.: Západ: Spojené státy a Západní Evropa ve studené válce, Praha 1997 JIN
Johnson P.: Dějiny 20. století, Praha 1991. JIN
Kissinger H.: Umění diplomacie: Od Richelieua k pádu Berlínské zdi, Praha 1999. JIN
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.09.2024)
Metody výuky -
Přednáška a diskuse. Učené prezenčně. Přednáška zahrnuje powerpointovou prezentaci (s ukázkami dobových filmových a fotografických pramenů). Plus výše uvedené nepovinné promítání dobových filmů československé nové vlny pro dokreslení dobového kontextu.
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.09.2024)
Lecture and discussion. Taught full-time, in class (not online, or hybrid). Lecture includes a power point presentation (with samples of the film and photo sources of the period). Plus the above-mentioned optional screening of the films of the Czechoslovak new wave to increase understanding of the atmosphere of the discussed time period.
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.09.2024)
Sylabus -
Lesk a bída détente
PhDr. Vít Fojtek, Ph.D.
E-mail: vfojtek@yahoo.com
Konzultační hodiny: E-mailem nebo po domluvě v pondělí 18:50 - 19: 35, místnost pro externisty, U Kříže 8
Přednáška 1. Počátky détente. Bilaterální spolupráce během druhé světové války a její dopad na pozdější americko-sovětské vztahy. “Fenomén„ dobrého strýčka Joea (Stalina)“ vs. Stalinovy skutečné politiké a strategické plány s (Východní) Evropou.
Přednáška 2. Stalinovy cíle a taktika směrem k Západu po skončení druhé světové války. Kennanova kritika politiky FDR vůči SSSR. Postavení Východní Evropy (při pohledu z Východu i Západu). Politika zadržování komunismu a její dopad na Východní Evropu.
Přednáška 3. Americká politika vůči SSSR po komunistickém puči v Československu v roce 1948. Stalinovy plány napadení Jugoslávie a následný vliv korejské války.
Přednáška 4. Prezidentská kampaň v USA v roce 1952 a její dopad na situaci ve Východní Evropě. Stalinova smrt v roce 1953 a její důsledky. Beria a jeho reformy v SSSR. Události ve Východní Evropě v roce 1953.
Přednáška 5. Nástupnické boje v SSSR po smrti Stalina. Chruščov vs. Malenkov a nomenklatura. Eisenhowerova východoevropská politika po smrti Stalina. Kennedy a Východní Evropa. Liberalizace vs. osvobození Východní Evropy. Od „mírového engagementu“ po „budování mostů“ a meze těchto politik.
Přednáška 6. Posilování sovětské vojenské moci v 60. letech 20. stol. a jeho dopady. Československovenské události roku 1968 - „Pražské jaro“ a invaze Varšavské smlouvy vedená SSSR.
Přednáška 7. Promítání filmu Miloše Formana z roku 1967 „Hoří, má panenko“ a diskuse o něm a alegoriích na komunistický režim obsažených ve filmu.
Přednáška 8. Americké obavy v roce 1968 v souvislosti s „pražským jarem“. Postoje SSSR a reakce Západu. Nálady na Západě v roce 1968. Západ, Brežněvova doktrína a realita.
Přednáška 9. Détente po sovětské invazi do Československa. Nepokoje v Polsku 1969/70, reakce Západu a Sovětského svazu.
Přednáška 10. Polské události let 1980/81 a postoj Západu. Sovětská politika R. Reagana.
Přednáška 11. Reagan, Západní Evropa a détente a problématika vztahu k Sovětskému svazu.
Přednáška 12. Západ a „annus mirabilis“ roku 1989. G. Bush vs. Gorbachev a Jelcin
Požadavky na předmět:
1. Recenze na knihu(50%) Pipes, Richard: Vixi. Paměti nezařaditelného. Praha: Mladá fronta, 1995. (1-2 strany,1 strana = 1800 znaků) Deadline: 5. února, 2024
2. Domácí písemná práce (50%), 3 - 5 stran (včetně poznámek pod čarou, 1 strana = 1800 znaků) na téma založené na problématice projednávané v kurzu a povinné literatuře. Deadline: 5. února, 2024
Podrobný návod k pokynům atd. na adrese: http: // stuter. fsv.cuni.cz/index.php/stuter/about/submissions#authorGuidelines.
Vybraná témata pro domácí písemnou práci:
1. Původ americko-sovětské „bilaterální spolupráce“.
2. Západ a SSSR vedená invaze do Československa v roce 1968
3. Situace v NATO v roce 1968, po invazi Varšavské smlouvy do Československa.
4. Americko-československé vztahy 1943-1968.
5. Americko-sovětské vztahy za Lyndona Johnsona.
6. Yom Kippurská válka z roku 1973.
7. Kyperská krize z roku 1974.
8. Sovětsko-čínské vztahy v 60. a 70. letech 20. století.
9. Americko-čínské vztahy za Richarda Nixona.
10. Americko-sovětské vztahy za Richarda Nixona.
11. Charles de Gaulle a Détente, Entente et Coopération.
12. Ostpolitik Willy Brandta.
13. Leonid Brežněv a Détente.
14. 1979 Sovětská invaze do Afghánistánu.
15. R. Reagan a jeho sovětská politika.
16. Západ a 1989 a změny ve Východní Evropě, nebo jiné téma zkonzultované s vyučujícím.
Informace o filmech (promítání nad rámec předmětu v případě zájmu):
„Tmavomodrý svět“ (2002) Dir. Jan Svěrák Popisuje časové období: 2. světová válka, českoslovenští piloti ve Velké Británii, komunismus 50. let Recenze: http://www.bbc.co.uk/films/2002/04/11/dark_blue_world_2002_review.shtml
„Hoří, má panenko“ / (1967), Dir. Miloš Forman, komedie Popisuje časové období: Československo šedesátá léta, liberalizace, Détente, alegorie komunistického režimu Zástupce československého filmu Nová vlna šedesátých let, Recenze: https://milosforman.com/cs/movies/the-firemens-ball
„Pelíšky“ / „Cozy Dens“ (1999) Dir. Jan Hřebejk, komedie Popisuje časové období: 1968, sovětská invaze do Československa Recenze: http://www.imdb.com/title/tt0167331/reviews?ref_=tt_ov_rt „Občanský průkaz“ (2010) Dir. Ondřej Trojan, komedie Časové období popisuje: „normalizaci“ po sovětské invazi do Československa v roce 1968, sedmdesátá léta, studenti Recenze: http://www.radio.cz/cs/sekce/curraffrs/obcansky-prukaz-a-new-film-about-youth-rebellion-in-communist-czechoslovakia-premieres-in-prague
„Kawasakiho růže“ / „Kawasaki's Rose“ (2009) Dir. Jan Hřebejk Popisuje časové období: „normalizace“ po sovětské invazi do Československa v roce 1968, sedmdesátá léta, praktiky komunistické tajné policie, disidenti Recenze: http://www.hollywoodreporter.com/review/kawasakis-rose-film-review-29798 http://www.nytimes.com/2010/11/24/movies/24kawa.html
ZMĚNA GRADINGOVÉHO SYSTÉMU NA FSV UK (https://fsv.cuni.cz/cs/academics/exchange-and-visiting-students/change-of-grading) V důsledku úprav vnitřních předpisů změnila Fakulta sociálních věd systém klasifikace z 1-4 klasifikační stupnice na mezinárodně uznávaný klasifikační systém A-F, často označovaný jako ECTS grading. Pro snazší pochopení nabízíme vysvětlení jednotlivých stupňů: A - Výborně. Student prokázal vynikající výkon, originalitu a mimořádně pochopil předmět. B - Velmi dobře. Student dobře chápe předmět a ukázal určitou originalitu myšlení. Nad průměrný výkon, ale s některými chybami. C - Dobře. Obecně dobrá práce s řadou významných chyb. D - uspokojivý. Student prokázal určité porozumění předmětu, ale nepodařilo se mu toto porozumění převést do důsledně originální práce. Celkový dobrý výkon s řadou významných chyb. E - Dostačující. Přijatelný výkon se značnými nevýhodami. Výkon splňuje minimální požadavky. F - selhání. Studentovi se nepodařilo zvládnout předmět předmětu. Z - Pass / Credit.
Pokud je kurz zakončen jiným studijním požadavkem než zkouškou, není klasifikován, ale zaznamená se jako „Zápočet (Z)“. Jedná se ve skutečnosti o průchod ve dvoustupňovém systému klasifikace úspěšnosti / neúspěchu. Doporučení pro použití klasifikace A-F je následující: Vyhodnotit výkon studenta v procentech (0-100%) a podle toho poskytnout hodnocení 0-50% = F, 51-60% = E, 61-70% = D, 71-80% = C, 81-90% = B, 91% a více = A. Doufáme, že tuto změnu přijmete pozitivně, protože má nepopiratelné výhody: Zjednodušené uznávání kurzů studovaných v zahraničí (většina evropských univerzit používá konverzní stupnici A-F, převod z 1-4 klasifikační stupnice nebyl zcela přesný). Zpřesnění stupnice hodnocení (6stupňová stupnice dává učiteli příležitost rozlišovat výkony studentů než v případě čtyřstupňové stupnice). Srozumitelnost pro příchozí / výměnné studenty nebo zahraniční studenty studující na FSV UK (nejrozšířenější je procento nebo stupnice A-F).
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.09.2024)
Consultation Hours: via Email or after appointment on Monday 18:50 -19:35, Room For External Teachers, U Kříže 8
Lecture 1. Origins of Détente.Bilateral cooperation during WW2 and its impact upon later US-Soviet relations.“Good uncle Joe (Stalin)” phenomena vs. Stalin’s real policy and strategic plans with (Eastern) Europe.
Lecture 2. Stalin’s goals and tactic towards the West after WW2 end. Kennan’s critique of FDR’s policy towards USSR. Position of Eastern Europe (viewed from the East and the West). Containment and its impact upon Eastern Europe.
Lecture 3. US Soviet policy after 1948 communist coup in Czechoslovakia. Stalin’s plans to invade Yugoslavia and Korean War influence.
Lecture 4. US 1952 presidential campaign and the Eastern Europe. 1953 death of Stalin and its impact. Beria and his USSR reforms. Upheavals in Eastern Europe in 1953.
Lecture 5. Successor fights in the USSR after Stalin.Khrushchev vs. Malenkov and nomenclature. Eisenhower’s Eastern European policy after death of Stalin. Kennedy and Eastern Europe. Liberalization vs. liberation. From “peaceful engagement” to “bridge-building” and its limits.
Lecture 6. Soviet military 1960s build-up and its impact. Czechoslovakia 1968 “Prague Spring“ and Soviet-led invasion.
Lecture 7. Projection of a 1967 Miloš Forman film "Firemen's Ball" and discussion about the film, the time it was made and allegories of the communist regime within the film.
Lecture 8. US concerns over 1968 “Prague Spring”. Soviet approach and the reaction of the West. 1968 moods in the West. The West, Brezhnev Doctrine and reality.
Lecture 9. Détente after 1968 Soviet-led invasion of Czechoslovakia. Unrest in Poland 1969/70, the West and Soviet response.
Lecture 10. 1980/81 Polish events and the West. Soviet policy of R. Reagan.
Lecture 11. Reagan, Western Europeans and Détente & corresponding problems relating to their relations towards the Soviet Union.
Lecture 12. The West and “annus mirabilis” of 1989. G. Bush vs. Gorbachev and Yeltsin
Course Requirements:
1. Book Review 50%, 1-2 pages (including footnotes, 1 page=1800 characters) Book: Pipes, Richard: Vixi. Memoirs of a Non-Belonger, Yale University Press, 2006. Deadline February 5th, 2024
2. Home-written paper 50%, 3-5 pages (including footnotes, 1 page=1800 characters, on the topic based upon the issues discussed in the course and obligatory literature; detailed instruction on Guidelines etc. at: http://stuter.fsv.cuni.cz/index.php/stuter/about/submissions#authorGuidelines. Deadline February 5th, 2024
Selected topics for a home-written paper:1. Origins of US-Soviet "Bilateral Cooperation." 2. The West and 1968 Soviet-led Invasion of Czechoslovakia. 3. NATO in the Aftermath of the 1968 Warsaw Pact Invasion of Czechoslovakia. 4. US - Czechoslovak Relations 1943-1968. 5. US- Soviet Relations under Johnson. 6. Yom Kippur War of 1973. 7. Cyprus Crisis of 1974. 8. Soviet -Chinese Relations in 1960s/1970s. 9. US- Chinese Relations under Nixon. 10. US- Soviet Relations under Nixon. 11. Charles de Gaulle and Détente, Entente et Coopération. 12. Willy Brandt's Ostpolitik. 13. Leonid Brezhnev and Détente. 14. 1979 Soviet Invasion of Afghanistan. 15. R. Reagan and his Soviet policy. 16. The West and 1989 changes in Eastern Europe. Other topics also possible in accordance with the lecturer.
Information about the films (film screening optional, if there is a mood):
Adelheid (https://eea.nfa.cz/en/films/adelheid/) Atentát/The Assassination (https://www.filmovyprehled.cz/en/film/396609/the-assassination) Obchod na korze/Shop on the Main Street (https://www.filmovyprehled.cz/en/film/396649/shop-on-main-street) Žert/The Joke (https://www.kviff.com/en/programme/film/256941-the-joke/) Intimní osvětlení/Intimate Lighting (https://www.kviff.com/en/programme/film/4621074-intimate-lighting/)
1. „Tmavomodrý svět“/“Dark Blue World“ (2002)
Dir. Jan Svěrák
Time period it describes: WW2, Czechoslovak pilots in Great Britain, 1950s communism
Due to modifications of the internal regulations the Faculty of Social Sciences has changed the system of classification from 1-4 grading scale to internationally recognized A-F grading system, often referred to as ECTS grading. For easier understanding we offer an explanation of the individual grades:
A – Excellent. The student has shown excellent performance, originality and displayed an exceptional grasp of the subject.
B – Very Good. The student understands the subject well and has shown some originality of thought. Above the average performance, but with some errors.
C – Good. Generally sound work with a number of notable errors.
D – Satisfactory. The student has shown some understanding of the subject matter, but has not succeeded in translating this understanding into consistently original work. Overall good performance with a number of significant errors.
E – Sufficient. Acceptable performance with significant drawbacks. Performance meets the minimum requirements.
F – Fail. The student has not succeeded in mastering the subject matter of the course.
Z – Pass/Credit. Where a course is completed by a study requirement other than examination, it is not graded, but is recorded as “Zápočet (Z).” This is in effect a Pass in a two-tier Pass/Fail grading system.
The recommendation for using the A-F classification is as follows: To evaluate the student's performance in percentage (0-100 %) and providing the evaluation accordingly
0-50 % = F,
51-60 % = E,
61-70 % = D,
71-80 % = C,
81-90 % = B,
91% and more = A.
We hope that you will accept this change positively because of its undeniable advantages:
Simplified recognition of courses studied abroad (most European universities use the conversion scale A-F, the conversion from 1-4 grading scale was not quite accurate).
Refinement of the grading scale (6-degree scale gives the teacher the opportunity to more distinguish student performance than with the 4-degree scale).
Intelligibility for incoming/exchange students or international students studying at FSV UK (percentage or A-F grade scale is the most widespread).
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.09.2024)