PředmětyPředměty(verze: 941)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Metodologie moderních a soudobých dějin - JTD003
Anglický název: Methodology of Modern and Contemporary History  
Zajišťuje: Katedra německých a rakouských studií (23-KNRS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Ota Konrád, Ph.D.
prof. PhDr. Michal Kubát, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Ota Konrád, Ph.D.
Patří mezi: Area Studies
Mezinárodní teritoriální studia DK_MTS
Mezinárodní teritoriální studia DP_MTS
Modern history
Moderní dějiny DK_MD
Moderní dějiny DP_MD
Je neslučitelnost pro: JMD019
Je prerekvizitou pro: JTD010
Je záměnnost pro: JMD019
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Ota Konrád, Ph.D. (20.09.2023)

The aim of the seminar is to discuss some selected concepts in modern and contemporary history, based on the reading of individual historical texts that represent the respective approaches. The seminar will consist of seven discussion sessions in which the concepts and texts will be discussed. 

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Ota Konrád, Ph.D. (20.09.2023)

See the course syllabus 

Metody výuky
Poslední úprava: prof. PhDr. Ota Konrád, Ph.D. (20.09.2023)

Seminar 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhDr. Ota Konrád, Ph.D. (20.09.2023)

Active participation and fulfillment of obligations

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Ota Konrád, Ph.D. (20.09.2023)

 

Students will select a book from each of the subtopics listed below. They will upload a summary of the book to the shared folder by 8:00 a.m. the Monday before the seminar.

Book Summary (or required readings, see syllabus):

Lenght: 5 pages).

Format: Word document; line spacing: 1.5; font size: 12; margins: normal (2.5 cm); no spaces between paragraphs and no indentation on the first line of the paragraph.

 

Book Summary includes:

- Placing the author and topic in context

- Thesis, concept, methodology

- Brief content (author's argument)

- Conclusions of the paper

- Author's work with sources, literature, and other resources

- Author's own commentary

 

Program of the seminar

 

1. Social History

Thompson, E. P. (Edward Palmer). 1963. The Making of the English working class. New York: Vintage Books (Introduction and Part II or III)

Eley, Geoff. 2005. A crooked line: from cultural history to the history of society. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Hitzer, Bettina, and Thomas Welskopp. 2010. Die Bielefelder Sozialgeschichte: klassische Texte zu einem geschichtswissenschaftlichen Programm und seinen Kontroversen. Bielefeld: Transcript

 

2. Cultural History, Microhistory, „Alltagsgeschichte“

Ginzburg, Carlo. 2013. The cheese and the worms: the cosmos of a sixteenth-century miller. Baltimore: The Johns Hopkins University Press 2013.

Healy, Maureen. 2004 - 2004. Vienna and the Fall of the Habsburg Empire: total war and everyday life in World War I. Cambridge: Cambridge University Press.

Lüdtke, Alf, and William Templer. 1995. The history of everyday life: reconstructing historical experiences and ways of life. Princeton: Princeton University Press. [Foreword, Chapter 1, 2, 7, 8]

 

3. Revolution, Cultural History of Politics

Hunt, Lynn. 1984. Politics, culture, and class in the French Revolution. Berkeley: University of California Press 1984.

Krapfl, James. Revolution with a human face: politics, culture, and community in Czechoslovakia, 1989-1992. Ithaca: Cornell University Press 2013.

 

4. Collective Identityies, Nation and Nationalism

Brubaker, Rogers. 2008 - 2006. Nationalist politics and everyday ethnicity in a Transylvanian town. Princeton: Princeton University Press.

Bergholz, Max. 2016. Violence as a generative force: identity, nationalism, and memory in a Balkan community. Ithaca: Cornell University Press.

Zahra, Tara. 2011 - 2008. Kidnapped souls: national indifference and the battle for children in the Bohemian Lands, 1900-1948. Ithaca: Cornell University Press.

Mylonas, Harris, and Maya Tudor. Varieties of Nationalism: Communities, Narratives, Identities. Elements in the Politics of Development. Cambridge: Cambridge University Press, 2023.

 

5. Global History, Transnational History

Conrad, Sebastian. 2010. Globalisation and the nation in Imperial Germany. Cambridge, New York: Cambridge University Press 2010.

Beckert, Sven. 2014. Empire of cotton: a global history. New York: Alfred A. Knopf 2014.

Martinez, Jenny S. 2012. The slave trade and the origins of international human rights law. Oxford: Oxford University Press.

 

6. Environmental History

McNeill, John Robert. 2000. Something new under the sun: an environmental history of the twentieth-century world. New York: Norton.

Kupper, Patrick, and Giselle Giselle Weiss. 2014 - 2014. Creating wilderness: a transnational history of the Swiss National Park. New York: Berghahn.

Nienhuis, Piet H. 2008. Environmental history of the Rhine-Meuse Delta: an ecological story on evolving human-environmentalrelations coping with climate change and sea-levelrise. New York: Springer.

 

7. Gender

Timm, A.F. & Sanborn, J.A., 2022. Gender, sex and the shaping of modern Europe: a history from the French revolution to the present day 3rd ed., New York, NY: Bloomsbury Academic

Canning, K., 2006. Gender history in practice: historical perspectives on bodies, class & citizenship, Ithaca: Cornell University Press.

 

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: prof. PhDr. Ota Konrád, Ph.D. (20.09.2023)

None

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK