|
|
|
||
Úvodní kurz historie Kanady. Po počátečním základním přehledu kanadských dějin se kurz bude tématicky a nelineárně věnovat nejdůležitějším tématům, která v průběhu historie vytvářela kanadskou identitu. Kurz je doporučen zejména studentům, kteří uvažují o magisterské specializaci Severomerických studií. Poslední úprava: Fiřtová Magdalena, Mgr. Ing., Ph.D. (25.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejdůležitejšími historickými událostmi Dějn Kanady a to zejména s těmi, které se odráží v současné debatě. Poslední úprava: Fiřtová Magdalena, Mgr. Ing., Ph.D. (25.09.2023)
|
|
||
Hodnocení studentů je závazně založeno na škále písmen A-F, která vychází z Opatření děkanky číslo 17/2018 (https://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018) a je následně upřesněno Opatřením děkanky číslo 20/2019 (https://fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-20/2019).
Známkování: A: 100-91 bodů B: 90-81 bodů C: 80-71 bodů D: 70-61 bodů E: 60-51 bodů F: 50 bodů a méně
Poslední úprava: Lochmanová Sára, Bc. (05.10.2023)
|
|
||
Povinná literatura: - Daniel Francis, National Dream. Myth, Memory and Canadian history. (Arsenal, 1997). - Souhlas Francis and Donald Smith, Readings in Canadian History, Vol. I and II (Nelson Thomson Learning, 2002). - Magdalena Fiřtová, Kanada (Praha: Libri, 2014). Doporučená literatura: Arnopoulos S.M. and Clif D.: The English Fact in Quebec, McGill-Queen's University Press, Montreal 1980. Přednášky jsou ke stažení zde: Poslední úprava: Fiřtová Magdalena, Mgr. Ing., Ph.D. (26.10.2023)
|
|
||
Kurz probíhá jako seminář a přednáška v prezenční formě. Hodiny budou interaktivní formou kombinovat interpretaci povinných textů a diskusi k nim, přednášku a individuální prezentace studentů k zadaným textům. Poslední úprava: Fiřtová Magdalena, Mgr. Ing., Ph.D. (25.09.2023)
|
|
||
Aktivní účast (maximálně 2 absence) 10b: Kurz bude probíhat prezenčně. Studenti by se měli na hodinu připravit četbou povinného textu a aktivně se účastnit diskuse. Prezentace vybraného textu 20b. V prvním týdnu (na první přednášce) si každý student vybere jeden z níže uvedených textů v kolonce prezentace, a připraví si 7-10 minutovou ústní prezentaci textu. Názvy prezentací a odkazy jsou uvedeny pod každou hodinou. Prezentace si rozdělíme na prvním semináři, ale dopředu si je tematicky projděte, ať víte, co se nabízí. Prezentace by měla stručně (7-10 min) představit text, vypíchnout 3 klíčové myšlenky a doplnit je o další informace z vlastní rešerše k tématu. Reakce na film 30b. Napište osobní, strukturovanou reflexi (3-4 normostrany) na jeden z následujících tří filmů: Black Robe nebo Angry Inuk, nebo Finding Dawn I když jde o osobní reflexi, váš text by měl být analytický, nikoli emocionální. Zaměřte se na formulaci silné a jasné myšlenky (teze), kterou budete v eseji systematicky rozpracovávat pomocí důkladné argumentace podložené fakty a dalšími zdroji. Úkol odevzdávejte v systému TURNITIN do 3. 11. 2024. Do systému vstupte na stránce Turnitin, pomocí CAS údajů. Poté zadejte ID kurzu 45447111 ,heslo “Kanada2024”, zaregistrujte se a do složky "Reakce na film" nahrajte svůj soubor. Za každý den zpoždění při odevzdávání úkolu budete penalizováni srážkou jednoho bodu. Váš text by měl splňovat následující kritéria: 1. Formulace hlavní myšlenky : Ujasněte si a jasně formulujte hlavní myšlenku (tézi), která bude základem vaší reflexe. 2. Argumentace a podpora : Vaše myšlenka by měla být podpořena logickou a strukturovanou argumentací. Použijte konkrétní příklady z filmu a podložte své argumenty fakty a dalšími relevantními externími zdroji, ideálně odbornými (např. akademické články, studie, knihy). Kritické myšlení a hloubka reflexe: Reflexe by měla zahrnovat hloubkovou analýzu filmu a jeho témat, stejně jako kritické zhodnocení vašeho vlastního názoru a reakce na film. Struktura a organizace: Text by měl být dobře strukturovaný, s jasným úvodem, rozvojem myšlenky v hlavní části a logickým závěrem. Jazyk a styl: Používejte jasný a přesný jazyk vhodný pro akademické psaní. Hodnocení eseje: Formulace silné myšlenky (0-4b), logická a dobře propracovaná argumentace (0-8b), kritické myšlení a hloubka reflexe (0-5b), struktura a organizace textu (0-5b), jazyk a styl (0-3b), opora v externích zdrojích (0-5b). Reflexe mediálního článku 20b. Napište vlastní krátkou reflexi ke kanadskému mediálnímu článku z renomovaných kanadských médií (Le Devoir, Globe and Mail, Toronto Star, National Post, Calgary Harald, The Narwhal atd.), který dohledáte na webu, anebo v databázi Factiva. Vyberte si konkrétní článek nebo rozhovor, který se zabývá otázkou imigrace a multikulturalismu. Napište analýzu (1,5-2 normostrany) zaměřenou na to, jak daný text používá argumenty, jaké postoje prezentuje a jaké jsou jeho možné záměry. Zamyslete se nad tím, jak tento text může ovlivnit čtenáře nebo veřejné mínění. Nezapomeňte prosím analyzovaný text zkopírovat k vaší reflexi. Text odevzdejte do systému Turnitin do 1. 12. 2024. Hodnocení úkolu: Výběr relevantního článku (0-4b), analýza argumentů a postojů (0-6b), identifikace možných záměrů textu (0-4b), úvaha o dopadu na čtenáře (0-4b), jazykové zpracování (0-2b). Závěrečný test 20b. Závěrečný test bude kombinovat formou uzavřených a otevřených otázek vaše znalosti a porozumění témat Na test budete mít 70 minut. Test je psán prezenční formou. Akademická etika: pro detailní informace týkající se citační normy, včetně používání AI (umělé inteligence), je třeba se řídit vyhláškou ředitele IMS 09/2023 Hodnocení: 100-91 A 90-81 B 80-71 C 70-61 D 60-51 E méně než 50 - F Poslední úprava: Fiřtová Magdalena, Mgr. Ing., Ph.D. (06.11.2024)
|
|
||
3.10. Úvodní hodina – základní přehled ději do vzniku konfederace Film Black Robe, ke stažení na https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1GR3JR35Qn7lAXAUQ2Vl6b1Yx-qvICwrr Text: Magdalena Fiřtová, Kanada: stručná historie států (Libri 2014), str. 7-38. Viz odkaz výše na google drive. Studenti si na hodině rozdělí individuální prezentace.
10. 10. Historie Kanady II.: základní přehled dějin po vzniku konfederace Povinný text: Magdalena Fiřtová, Kanada: stručná historie států (Libri 2014), str. 39-57. Prezentace (1): W.L. Morton, The International Context of Confederation, viz SIS. Prezentace (2): Peter J. Smith, The Ideological Origins of Canadian Confederation,Canadian Journal of Political Science / Revue canadienne de science politique, Vol. 20, No. 1 (Mar., 1987), pp. 3-29 https://www-jstor-org.ezproxy.is.cuni.cz/stable/pdf/3228803.pdf?ab_segments=0%2Fbasic_SYC-4693%2Fcontrol&refreqid=search%3A384717c2cb66767c9d09d70ac32a165f Prezentace (1): Vojtěch Hrbek Prezentace (2):Jiří Matějíček 17. 10. Hodina zrušena z důvodu imatrikulace prvních ročníků (většina účastníků kurzu)
24.10.Původní obyvatelé: mýtus spojenectví Povinný text: Andrew Stobo Sniderman, Douglas Sanderson, Valley of the Birdtail: An Indian Reserve, a White Town, and the Road to Reconciliation, Chapter Linda’s Shoes, viz SIS Prezentace (1): Atleo, Clifford, and Jonathan Boron. 2022. "Land Is Life: Indigenous Relationships to Territory and Navigating Settler Colonial Property Regimes in Canada" Land 11, no. 5: 609. https://doi.org/10.3390/land11050609 Prezentace (2): Milloy, John Sheridan, McCallum, Mary Jane.; A National Crime : The Canadian Government and the Residential School (Winnipeg, University of Manitoba Press, 2017), kapitola 3, str. 23-47. Dostupné v knihovně jako e-kniha. (možná se vám bude pro pochopení hodit krátká kapitola 1, str. 3-9). Prezentace: (1) Natálie Ženíšková
31.10. Kanadský západ: mýtus kanadské železnice (ONLINE HODINA přes Zoom) https://cesnet.zoom.us/j/97469350144 Povinné texty: Daniel Francis, National Dream. Myth, Memory and Canadian history. (Arsenal, 1997), kapitola 1, The Myth of the CPR. Prezentace (1): John Dales, Canada's National Policies, in Readings in Canadian history. Viz SIS. Prezentace (2): Tricia Logan (2015) Settler colonialism in Canada and the Métis, Journal of Genocide Research, 17:4, 433-452, https://gladue.usask.ca/sites/gladue1.usask.ca/files/gladue/resource181-2e14042a.pdf Prezentace (1) Jan Beránek 7.11. Kanada a britská monarchie: kanadská ne-revoluce Povinné texty: Daniel Francis, National Dream, kapitola 3, The Myth of the Master Race. Prezentace (1): Carl Berger and Joseph Levitt, Imperialism, Continentalism and Nationalism and Bourassa on Imperialism, in Readings in Canadian history, Topic four, viz SIS. Prezentace (2): Pickles, Katie. “Exhibiting Canada: Empire, Migration and the 1928 English Schoolgirl Tour.” Gender, Place & Culture: A Journal of Feminist Geography 7, 1 (2000): 81-96. viz knihovna databází, https://www-tandfonline-com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/pdf/10.1080/09663690024870?needAccess=true NEBO Gregory S. Kealey, “State Repression of Labour and the Left in Canada 1914-20” The Canadian Historical Review 1992 (2), https://www.utpjournals.press/doi/pdf/10.3138/CHR-073-03-01 KEVIN P. ANDERSON. Not Quite Us : Anti-Catholic Thought in English Canada Since 1900. Montreal: McGill-Queen’s University Press, 2019. ISBN 9780773556546. Disponível em: https://search-ebscohost-com.ezproxy.is.cuni.cz/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=2086634&lang=cs&site=ehost-live. Prezentace (1) Karolína Petříšová Prezentace (2) Monika Paríšková 14.11. Francouzsko-anglické vztahy: mýtus národní jednoty Povinné texty: Daniel Francis, National Dream, kapitola 4, The Myth of Unity. Prezentace (1): Jacques Rouillard, The Quiet Revolution: A Turning Point in Quebec History, in Readings in Canadian history. Viz SIS. Prezentace (2): Boily, Robert, „Maybe Yes or Maybe No, in Readings in Canadian History by Francis and Smith (eds.), viz SIS. Prezentace: (1) Anna Marie Černá Prezentace (2)Matěj Brablec
21.11. Kanada země přistěhovalců: mýtus otevřené společnosti Povinný text: Griffith, A., „Building a Mosaic: The Evolution of Canada's Approach to Immigrant Integration". Migration Policy Institute, November 1, 2017, https://www.migrationpolicy.org/article/building-mosaic-evolution-canadas-approach-immigrant-integration Prezentace (1): Peter Ward, „The Japanese in Canada,“ Canadian Historical Association, volume 3, http://www.collectionscanada.gc.ca/cha-shc/008004-119.01-e.php?&b_id=E-3&ps_nbr=1&brws=y&&PHPSESSID=aj2vkpbotnd31acmerft63hqc7 OR Anthony B. Chan, “Bachelor Workers“ Ethnic & Racial Studies Vol. 5 Issue 4 (1982), článek dostupný elektronicky v knihovně. Prezentace (2): John Price, Orienting Canada: Race, Empire and the Transpacific (Vancouver: UBC Press, 2011).Chapter 1: Prologue to War: Race, Empire and Migration (focuses on 1907 race riot and Gentleman’s Agreement), pdf in SIS Prezentace: (1) Ema Hrabinská
28. 11. Multikulturní Kanada: mýtus sociální koheze? McCoy, John, The Crisis of Multiculturalism: The Canadian Exception?, in Protecting Multiculturalism, McGill_Queens Univeristy Press, 2018, viz SIS. Prezentace: (1) Adam Chapnick, “Conservative” National Story? The Evolution of Citizenship and Immigration Canada’s Discover Canada, American Review of Canadian studies 41 (2011), viz SIS. Prezentace: (2) Phil Ryan, Multicultiphobia (UTPress, 2010), kapitola Classics of Multicultiphobia, str. 29-42, e-book available in library. Prezentace: (1) Adéla Ctiborová Prezentace (2)Bert Kundrák Povinné texty: L. Granatstein, "Canada an Peacekeeping: Image and Reality," in Canadian History: Post-Conferderation by Francis and Smith (eds), viz SIS. Doporučený text: L. Granatstein, Fatal Distraction: Lester Pearson and the unwarranted primacy of peacekeeping, ke stažení na http://www.irpp.org/assets/po/governance-and-scandal/granatstein.pdf Prezentace (1): Desmond Morton, A Military history of Canada, kapitola 5, The World War, v SISu. Prezentace (2): Melakopides, C., Pragmatic Idealism: Canadian Foreign Policy, 1945-1995, kapitola 3 Golden Age, přístup přes e-brary, nebo SIS. Prezentace: (1) Vendula Hechtová
12. 12. Kanadský sever: Inuité a Arktida Povinný text: Sheila Watt-Cloutier, "Finding Our Voice", The Right to be Cold, University of Minnesota Press, 2015, 98-131. Doporučený text: Abele Frances et al., TheNew Nothern Policy Universe, http://irpp.org/wp-content/uploads/2009/08/conclusion.pdf Film: Angry Inuk z roku 2016, ke stažení na https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1GR3JR35Qn7lAXAUQ2Vl6b1Yx-qvICwrr Prezentace (1): Franklyn Griffiths, Canadian Arctic Sovereignty: Time to Take Yes for an Answer on the Northwest Passage, IRPP, 2008, available on-line nad http://archive.irpp.org/books/archive/AOTS4/griffiths.pdf Prezentace (2): André Légaré, "Canada’s Experiment with Aboriginal Self-Determination in Nunavut: From Vision to Illusion", International Journal on Minority and Group Rights vol. 15, Issue 2/3 (2008): 335-367, databáze č-časopisů. Prezentace: (1) 19. 12. Kanada a USA: mýtus nezávislosti? Povinný text: Bow, B. (2008). Anti-Americanism in Canada, Before and After Iraq. American Review of Canadian Studies, 38(3), 341–359. https://doi.org/10.1080/02722010809481718 Prezentace (1): Thompson and Randall, „Republican and Tories, 1984-1993,“ in Canada and the United States, Ambivalent Allies, Chapter 10, p. 274-296. (o vzniku NAFTA) Prezentace (2): Andreas, Peter. (2005). The Mexicanization of the Us-Canada Border: Asymmetric Interdependence in a Changing Security Context. International Journal. DOI:10.2307/40204302 Prezentace (1) Zuzana Brzobohatá
9. 1. Kanada v současnosti: mýtus Justina Trudeaua? Omer Aziz, Moral Perfection Can Wait, Justin Trudeau’s reelection bid forces the left to ask whether it prioritizes policy victories or ideological purity. The Atlantic, September 18, 2021 and Stuard Reid, Prezentace (1): Lalancette, M., & Raynauld, V. (2019). The Power of Political Image: Justin Trudeau, Instagram, and Celebrity Politics. American Behavioral Scientist, 63(7), 888-924. https://doi.org/10.1177/0002764217744838 Prezentace (2): MacNeil, Robert; Paterson, Matthew. Trudeau’s Canada and the challenge of decarbonisation. Environmental Politics. Mar2018, Vol. 27 Issue 2, p379-384. DOI: 10.1080/09644016.2018.1414747. Prezentace (1) Tereza Cábová Poslední úprava: Fiřtová Magdalena, Mgr. Ing., Ph.D. (30.10.2024)
|